växtnäring?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bluppi
    • February 2007
    • 117

    växtnäring?!

    en del av mina växter börjar få väldigt sköra blad och trasas sönder, är 100% säker på att ingen fisk äter dem.....
    jag köpte en flaska "nutrafin plant gro" för någon vecka sen och när jag kikar på innehållsförteckningen står det att den innehåller järn, kväve och magnesium.. det låter inte som att det är så nyttigt för fiskarna?? kväve är väl en del av bindningen till nitrat? borde inte det här medlet döda fiskarna rätt av?
    efter att jag hade haft i det här så började fiskarna må dåligt och jag gjorde test och fick veta att jag hade nitrit i vattnet... kan de ha kommit av näringen? och borde inte växterna "äta" kvävet ur nitritet också i sån fall?

    kan de där testen skilja mellan kväve och nitrit förresten? och vad jag vet är väl metaller i vattnet det man tar bort med aquatan vid vattenbyten och uppstart?
    jag har haft akvariet i lite mer än en månad bara...
    men ändå, verkar ju jättekonstigt...
    vad för näring är bra att de till växterna om nu det här visar sig vara skit? växterna verkade inte må bättre av det här, det färgade bara vattnet pissgult... ursäkta uttrycket.. även om det funkade så hann det inte bli nått resultat, för jag vågade inte ha i det när jag hade problem med nitritet...

    jag har väldigt mycket växter och bra ljus och alla fiskar mår bra nu..

    några ideer alls?
    ---------sara-----------
  • mange993
    • April 2004
    • 372

    #2
    tropica mastergrov är en bra micro gödning
    men vill du ha en fullgod gödning bör du köpa pmdd kolla in på pmdd.se
    eller sök på pmdd så får du massor med läsning
    MVH
    Mange

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Kväve kan förekomma i många olika former där främst amoniak och nitrit är farligt för fiskarna.
      Det troliga är att kvävet i näringen är i ammonium (för hoppningsvis inte så mycket då det brukar kunna trigga alger) eller nitrat form vilket inte är farligt för fiskarna i dom koncentrationerna det handlar om.

      Inte heller metallerna förekommer i så höga doser att dom är farliga för fiskarna. Magnesium och järn hör inte till de metallar som är värst för fiskarna.

      Så visst det mesta kan vara farligt i för höga doser, men de är också nödvändiga för växterna och fiskarna också för den delen.
      Det gäller att dosera enligt rekommendationerna.

      Sen om Nutrafin plant gro är en "bra" och komplett gödning vet jag inte. Tyvärr är den nog inte "perfekt" för de är det inte många kommersiella gödningar som är även om det finns undantag.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ursprungligen postat av bluppi
        en del av mina växter börjar få väldigt sköra blad och trasas sönder, är 100% säker på att ingen fisk äter dem.....
        Det låter som en fisk om dom trasas sönder. Det finns ingen näringsbrist som ser ut så.

        jag köpte en flaska "nutrafin plant gro" för någon vecka sen och när jag kikar på innehållsförteckningen står det att den innehåller järn, kväve och magnesium.. det låter inte som att det är så nyttigt för fiskarna??
        Alla ämnen är potentiellt livsfarliga. Vi och fiskar kan t ex dö av syre, men likväl är det livsviktigt.

        Här är en massa studier som visar vid vilka nivåer kopparsulfat (används i t ex Algenkiller och algdödare) är dödliga för guppies:
        Pesticides are designed to be lethal, and many are hazardous to plants, animals and soil organisms that are not target pests.


        Koncentrationerna verkar ligga ungefär 20-50 ggr högre än vad du får när du använder ett algdödarmedel och över 1000 ggr högre än vad du får med en fulldos gödning.

        Dessutom är metallerna i gödningar kelaterade vilket innebär att metallatmerna sitter inknutna i stora organiska molekyler som dels gör metallerna vattenlösliga och dels helt ofarliga för fiskar. Vattenberedningsmedel är t ex en form av kelat som binder fria metalljoner. Metallerna finns fortfarande kvar, men är oskadliga och upptagliga för växterna.

        kväve är väl en del av bindningen till nitrat?
        Ja det stämmer, kväve är ett av de viktigaste näringsämnena för växter.

        borde inte det här medlet döda fiskarna rätt av?
        Nej nivåerna är så otroligt låga.

        efter att jag hade haft i det här så började fiskarna må dåligt och jag gjorde test och fick veta att jag hade nitrit i vattnet... kan de ha kommit av näringen?
        Ja det är möjligt men det skulle vara långt lägre nivåer än vad dina test kan mäta.

        och borde inte växterna "äta" kvävet ur nitritet också i sån fall?
        Nej växter käkar främst nitrat och ammonium som kvävekälla. Nitrit verkar dom hoppa över.

        kan de där testen skilja mellan kväve och nitrit förresten?
        Kväve finns i nitrit, NO2 och i nitrat NO3 och ammonium, NH4. N:et.

        Testen mäter alltså en viss kväveform.

        och vad jag vet är väl metaller i vattnet det man tar bort med aquatan vid vattenbyten och uppstart?
        Nej du gör faktiskt metallerna mer vattenlösliga när du kelaterar fria metalljoner med kelatet i aquatan. Till glädje för fiskar och växter.

        växterna verkade inte må bättre av det här, det färgade bara vattnet pissgult...
        Oj, hur mycket hade du i egentligen?

        EDIT: Väldigt bra frågor förresten. Det var länge sen jag såg någon som faktiskt klurat på vad det är vi häller ner i våra akvarier.
        Senast redigerad av defdac; 02 March 2007, 23:17.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • joad
          • August 2004
          • 242

          #5
          Du har möjligen inte en ancistrusmal i ditt akvarium? Hittar de inget roligare så brukar de gå lös på en eller annan växt, gärna nattetid.

          Mina vallisnerior blir allt emellanåt lite genomskinliga och trasiga i toppen, malarna står högst på listan över misstänkta. Sedan går räkorna lös på dem också. Men jag har inga problem med återväxten.

          Haha, pissgult. Jag gjorde i ordning en flaska NutriSI förra veckan, i en genomskinlig drickaflaska. Gissa vad det såg ut som...
          130L
          För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            bluppi: Ok, och så grundinformationen hur just ditt akvarium ser ut:

            Hur stort är akvariumet:
            Hur mycket ljus har du i akvariumet (hur många watt lysrör):
            Hur många och vilka fiskar har du:
            Vad har du för växter:
            Hur länge har du haft akvariumet igång: ca 1 månad
            Hur ofta byter du vatten, och hur mycket:
            Vad göder du vattnet med (gärna vad som står på innehållet): nutrafin plant gro
            Hur ofta och hur mycket göder du med:

            Efter detta så har vi grunderna för att svara på dina frågor och gissa vad du har för problem.
            __________________
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i gävle och mer "städat" 450 l i lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. Se http://susning.nu/Hackerslang/Troll
            För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • bluppi
              • February 2007
              • 117

              #7
              jag har ett 54 L akvarie, med ett lysrör på 15 W (tror jag) det följde med akvariepaketet.
              jag har just nu 5 platys och 5 st små kilfläcksrasboror och en pytteliten ancistius, (hade 8 platys och två svärdbärare och inga rasboror tidigare, men bytte med en kompis)
              jag har massor med växter och vet inte namnet på någon av dem tyvärr.. har inte alls lagt det på minnet... men alla ska vara snabbväxande då det är nystartat (lite mer än en månad sen)
              byter vatten ca en gång i veckan och någon decimeter från vattenytan.. försöker följa alla rekomendationer.. men bytte lite mer då jag upptäckte nitrit tidigare i veckan.. men problemet kom redan efter några veckor.. kanske just i samband med algerna och inköpet av malen.. hmm han kanske är misstänkt ändå..
              hade bara i gödningsmedlet några skvättar, precis när jag köpte det och vid nästa vattenbyte, så var i vattnet kanske en vecka.. men vågade som sagt inte ha i det efter problemet med nitrit.. de va järn och kväve i medlet, har inte flaskan här just nu, så får återkomma med koncentrationen och övrigt innehåll... ! tack för tipsen hittils iaf!
              ---------sara-----------

              Kommentar

              Arbetssätt...