Snart ger jag upp...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pokerface86
    • March 2007
    • 86

    Snart ger jag upp...

    Jag har stora algproblem i vårt akvarium (grönalger). Har försökt göra som alla på djuraffärerna säger, men inget fungerar. Sist köpte vi massor av växter, som skulle ta bort algerna, men de har bara blivit ännu mer. Sedan köpte vi 5 st. siamesiska algätare och de åt bort det gröna "luddet", men alla svart/gröna prickar är kvar. Alla växter, hela botten och glaset är täckt av en grön/svart gegga. Vad gör vi för fel???

    Växterna växer inte speciellt bra heller, och många är kala nertill.

    - Akvariet är på 112 Liter
    - Ca 30 fiskar (guppys, svärdbärare, 5 st siamesisk algätare, kardinaltetra).
    - Har ett rött lysrör och ett blått på 20W
    - Lystiden ca 12 timmar
    - Matar fiskarna så att de äter upp allt direkt
    - Byter 1/3 av vattnet varannan vecka (ibland provat varje)
    - Tillsätter INGEN CO2
    - Tillsätter INGEN växtnäring

    Hoppas att någon av är kan hjälpa oss, vi börjar ge upp... Tack på förhand!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad är det för lysrör?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Pokerface86
      • March 2007
      • 86

      #3
      Lysrör

      Lysrören heter Power-Glo

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det finns lite som du kan göra till att börja med:
        * Byt ut lysrören till Philips Aquarelle plus reflektorer
        * Minska belysningstiden till 9-10 timmar
        * Gödning, tex PMDD
        * Vattenbyte ca 10% i veckan
        * Snabbväxare, typ Limnophila Sessiflora, Hygrophila Polysperma eller liknande.

        Det kan ta ett tag innan du ser något resultat, men det är bara så att det tar tid innan akvarium kommer i balans.
        Det kommer säkert fler förslag från andra Zoopetare, och du kan säkert välja lite bland dessa vilka förslag som passar dig och vilka du själv tror på.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          cyano?

          Kan det vara cyanobakterier du har drabbats av?
          Här är en länk som talar om hur det bekämpas:
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            Anders förslag är som jag skulle skrivit dem själv. Dvs inget att tillägga.
            OM det är cyanobakterier (även kallade för blågröna alger), så bör kvävetillförsel i form av PMDD ge resultat, allt enligt länken som MattiasL gav. Detta för att de klarar sig på låga nivåer av kväve.

            Cyanobakterier är mörkgröna och mycket slemmiga i konsistensen. Om man håller dem mellan tumme och pekfinger så glider det väldigt lätt. De går lätt att plocka bort från underlaget. Vanliga alger brukar sitta mycket hårdare på underlaget. De brukar se ut som små svävande trådar vid mycket kraftiga anfall. Bildar isf små mattor på växtbladen som är lätta att ta bort. Jag har varit där

            Så kvävetillskott (lite mer matning än vanligt och PMDD) under längre tid brukar ge som resultat att växterna växer bättre och cyanobakterierna sämre. Om cyanobakterierna växer på bottnen, så kan du vända ned dem i sanden. Då dör de och bidrar med kvävegödning i vattnet.

            Lycka till, och håll modet uppe. De kommer att försvinna.
            (Jag hade precis lyckats förtränga att de fanns )
            Senast redigerad av jackson; 03 March 2007, 03:37.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • Tean
              • February 2007
              • 10

              #7
              Jag hade ungefär liknande problem, jag bytte det röda lysröret och det blev snabbt bättre.

              /Terese

              Kommentar

              • Pokerface86
                • March 2007
                • 86

                #8
                Tack för alla tips!

                Tack alla ni som har svarat! Har nu haft i pmdd och hoppas på att det ska gå bättre =)

                Kommentar

                • Jodahl
                  • March 2005
                  • 298

                  #9
                  Vad har du för filter? Rengör du filtret ofta?
                  220 liter växtsoppa.
                  Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                  PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                  Aquarelle 0,3 W/liter

                  Kommentar

                  • mammi
                    • March 2007
                    • 10

                    #10
                    Hej,hur står akvariet placerat?om det står i solljus så bildas alger på en dag.det gjorde det för mej oxå,men då flyttade jag akvariet o har inga problem med alger nu mvh/mammi

                    Kommentar

                    • polysperma
                      • January 2007
                      • 550

                      #11
                      välkommen in i algvärlden
                      kände som du här om dagen att allt va bara piss. avreagera mej på ett annat forum och tur är det, dessa ur gulliga människor fick mej att andas och ta nya tag. ( www.plantswap.se )
                      (jag har lyckas få en alg odling på minst 3 alger samtidigt)
                      visste du att grönalger är ett tecken på bra vatten?
                      cyano är egentligen en bakterie som kommer när man har låga nitrit värden.
                      algätare är överskattade och äter bara lite av algerna, sattsa på räkor och snäckor iställer, dom äter betydligt mer (enligt den egenhändiga forskning jag gjort i timmar på nätet)
                      räkor älskar dessutom toffsalger

                      torka av rutor regelbundet, cyano på grus kan iaf dämpas med att slamsugas och sen vända runt gruset (finns ingen känd fisk/snäcka än så länge som äter cyano). synd att cyanon inte är så snäll för annars tycker jag den är ganska dekorativ på vissa ställen

                      ang att solen skapar alger är en ren myt alger brukar man få som nybörjare/i nystartade kar och oftast ställer man dom vid fönstret och efter ett tag när man fått mega alger så flyttar man på det och så har man inga alger men mest troligt att algerna försvunnit beror på att man fått balans inte att solen försvunnit. där emot så kan man få sne simmande fiskar om ljuset går snett in i karet men det är en annan sak

                      *lämnar en välkommstdrink från algvärlden*
                      Även den bästa akvarist kan fela

                      Kommentar

                      • mammi
                        • March 2007
                        • 10

                        #12
                        hej,att solljus skapar alger är inte alls nån myt,det tror jag varenda akvarist vet om!!!och när man flyttar ett akvarium så brukar man ju tömma det först?eller är det nån som orkar bära???Och när man tömt det så rengör man väl det i samma veva.det är väl klart som tusan att alla alger försvinner då.

                        Kommentar

                        • polysperma
                          • January 2007
                          • 550

                          #13
                          ihar alltid haft mina kar under fönstren och detta jag har nu är det första som faktiskt har alger och inte en solgnista hittar in i det.
                          och jag iaf sparar hälften av akvarievattnet om jag ska flytta det, är ju inte det bästa att dra igång det men bara nytt vatten eller hur.
                          Även den bästa akvarist kan fela

                          Kommentar

                          • polysperma
                            • January 2007
                            • 550

                            #14
                            http://www.aquaticplantcentral.com/f...he-street.html ja oj vad algerna frodas i solen

                            alger och ljus är beroende på hur länge (solen kan liknas med ljusrampen)
                            handlar bara om att skapa balansen efter förutsättningarna.
                            Även den bästa akvarist kan fela

                            Kommentar

                            • GRIZZLY
                              • December 2006
                              • 867

                              #15
                              Gör som mig, köp räkor. ja skulle önska att ja hade minst dubbelt så mkt alger än vad ja har nu:P

                              Kommentar

                              Arbetssätt...