"Alghinna" på vattenytan.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rimturs
    • September 2005
    • 71

    "Alghinna" på vattenytan.

    Jag har något som mest kan beskrivas som en alghinna på vattenytan.
    Kan det bero på att jag har matat förmycket? Luktar akvarieväxt om hinnan.

    Kan tilläggas att jag matar med maltabletter och lite artemia.
    "Vegetarian" - fornnordiskt ord för "Dålig jägare"
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Jag hade alghinna på ytan i mitt 110-liters.
    D v s en grön hinna som växte sig grönare för varje dag.
    När jag stoppade i några Endlers försvann den på 4 dagar
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • Rimturs
      • September 2005
      • 71

      #3
      Något annat sätt än att stoppa ner Endlers? Har ett gäng kardinaltetror och vill inte utöka dessa något mer, pga att akvariet är bara tänkt som L-mals kar.

      Lyckades få bort det mesta igår genom att rikta om pumparna och håva upp det, men till framtiden undrar jag.
      "Vegetarian" - fornnordiskt ord för "Dålig jägare"

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        ytätare (guppy/platy) eller mer cirkulation och flytväxter brukar göra susen.

        Kommentar

        • UffeS
          • January 2007
          • 59

          #5
          luftning av vattnet i form av bubblor (från innerfilter t.ex) funkar också
          Mina sydamerikanska vänner: 4 x Mikrogeophagus altispinosa, 3 x Geophagus steindachneri, 2 x Thorichthys meeki, 2 x Otocinclus affinis, 1 x Ancistrus sp.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ytinsug till filtret är bäst - det funkar som magi. (Utom Eheims ytinsug som inte funkar alls)

            Näst bäst är ythinne-ätande fisk. Det är möjligt att guppy äter ythinna, men jag vet helt säkert att javatandkarp gör det, jag brukar jämt ha ett par javatandkarpar i akvarierna för att få bort ythinnan.

            Tredje bäst är att en gång i veckan eller så ta bort hinnan genom att dra remsor av hushållspapper över ytan. Släpa runt hushållspapperet som en 'släde' på ytan så fastnar hinnan.

            Fjärde bäst är att sätta pumpar el dyl som blåser runt i ytan. Det tar inte bort hinnan, men ser till att den inte kan täcka hela ytan i akvariet, vilket räcker för syresättninen.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Rimturs
              • September 2005
              • 71

              #7
              Har kommit på problemet och har kastat flingfodret eftersom mina kardinaltetror är mer förtjusta i torrfodret jag ger malarna.
              Tack ändå!
              "Vegetarian" - fornnordiskt ord för "Dålig jägare"

              Kommentar

              Arbetssätt...