T5 ljus eller inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    #31
    Ursprungligen postat av MrLogic
    Jag har just nu två 30W T8 89,5 cm, hur skulle jag kunna göra för att byta till två 39W T5 86cm?
    Med T5 kör man bara med elektronisk drossel. Köp 4st vattensäkra T5 lysrörshållare som passar i din ramp samt en elektronisk drossel 2x39W. Ta bort den gammla drosseln och ev.glimtändare och byt lysrörshållare. Koppla rätt!

    Ingen försäkring gäller sen på rampen plus att det är farligt att göra det hela!
    mvh Mattias
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.

    Kommentar

    • Fredrik Metcalf
      • January 2007
      • 512

      #32
      Ursprungligen postat av morphriz
      Med T5 kör man bara med elektronisk drossel. Köp 4st vattensäkra T5 lysrörshållare som passar i din ramp samt en elektronisk drossel 2x39W. Ta bort den gammla drosseln och ev.glimtändare och byt lysrörshållare. Koppla rätt!

      Ingen försäkring gäller sen på rampen plus att det är farligt att göra det hela!
      mvh Mattias
      Det är i sådana här lägen man skulle haft elcertifikat, fast hade man haft det hade jag väl inte behövt fråga hur man gör. Vart får man tag på allt det här då?
      Fredrik Metcalf (MrLogic)
      128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

      Kommentar

      • morphriz
        • October 2005
        • 875

        #33
        En del webshoppar har, titta runt. aquaristic.net har allt, där går det hela på 400 för drosseln, 240 för hållarna och 180 i frakt.
        mvh Mattias
        --
        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
        - Shakespeare.

        Kommentar

        • Fredrik Metcalf
          • January 2007
          • 512

          #34
          Ursprungligen postat av morphriz
          En del webshoppar har, titta runt. aquaristic.net har allt, där går det hela på 400 för drosseln, 240 för hållarna och 180 i frakt.
          mvh Mattias
          Ok, låter dyrt. Funkar det inte att bara byta sockel?

          Hittar inget som heter drossel.
          Fredrik Metcalf (MrLogic)
          128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

          Kommentar

          • morphriz
            • October 2005
            • 875

            #35
            Ballast heter drossel på engelska. Och nej, det funkar inte att bara byta socklar.
            --
            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
            - Shakespeare.

            Kommentar

            • Fredrik Metcalf
              • January 2007
              • 512

              #36
              OK, tack för hjälpen, får nog bli en ny ramp någon gång i framtiden istället. ska man uppgradera ska man göra det ordentligt. Åtminstånde brukar det bli så.
              Fredrik Metcalf (MrLogic)
              128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

              Kommentar

              • diväteoxid
                • December 2006
                • 356

                #37
                IP67 G5 (T5) socklar är tydligen svårt att hitta i sverige...har letat hela dan idag.
                Men hittade HF-don till T5/T8 på elfa...kolla...

                384:- för alla modeller. Jag planerar en ramp med T5 och eventuellt egenbygd dimmer/timer och nån halogenlampa (morgon/kvällsljus).

                Kommentar

                • Svanvik
                  • November 2006
                  • 38

                  #38
                  Intressant att inga av de T5 rör som finns med på Simontorps sida finns graderade på listan.

                  Om man skall välja rör ur deras sortiment vilka hade ni valt då?

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #39
                    Intressant att inga av de T5 rör som finns med på Simontorps sida finns graderade på listan.
                    Ge mig spektralfördelning, watt och lumens för respektive lampa så lägger jag in dom.

                    Jag själv har beställt en ramp med Aquarelle T5:or från PWSS (som jag gissar kommer direkt från Simonstorp)...
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Svanvik
                      • November 2006
                      • 38

                      #40
                      Aqua medic, Aqua nature, D&D samt Sylvania verkar vara de märken som ligger uppe på hemsidan. Har svårt att få tag på den datan... Får helt enkelt ringa dem och fråga vilka de tror på.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...