Trådalger.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    Trådalger.

    Hej hej.
    När jag kikade på mina växter idag, så märkte jag att det hänger långa trådar ifrån dem. Jag har ingen expert men jag tror det är trådalger. Min fråga är nu, hur blir jag av med de?Finns det någon fisk/mal som käkar trådalger?
    Jag startade akvariet 17/2 och la i 2 kakadua ciklider i lördags, blir det väldigt galet om jag skaffar mig en mal nu å slänger i som fixar algerna?

    /Fredd
    www.frfoto.tk
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    #2
    Enklast tar du bort dem med en pinne. Rulla upp tråden och ryck.

    Annars är det bra att veta följande när du ställer frågor om växter:
    Hur stort är akvariumet (mått/volym)?
    Hur ofta/mycket byter du vatten?
    Hur många watt är lysrören på, hur många är de?
    Göder du växterna?

    I vart fall. Utan att veta hur stort akvariumet är, så skulle jag nog rekomendera Caridina japonica (Amano-räkor) i akvariumet. Ca 4-8 st i 100 liter skulle jag tro blir bra. Men om de är lämpliga beror på vilka fiskar du har tänkt skaffa senare. Om du har stort akvarium (större än 350-400 liter) så är Crossocheilus siamensis, Siamensis algätare en utmärkt art.
    (Kakadua-hanen kan gärna gå med två honor, beroende på akvariumsstorlek)
    -
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i gävle och mer "städat" 450 l i lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. Se http://susning.nu/Hackerslang/Troll
    För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.
    Senast redigerad av jackson; 28 February 2007, 02:27.
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    • Cyphera
      • January 2007
      • 245

      #3
      Jag köpte scalarer och ancistrusar för några veckor sedan och de betar trådalger så det står härliga till. Första 10 dagarna fick jag slamsuga botten varannan/var tredje dag eftersom det låg så mycket mörkgrönt fiskbajs på botten. Bajset kommer främst från ancistrusarna men även scalarerna betar frisk av de här algerna, som sagt.

      Kommentar

      • fredd
        • February 2007
        • 3360

        #4
        hehe okej, mitt kar e nog lite för litet för scalarer. Men jag köpte 2 siamesiska algätare och dom jobbar på rätt bra. Sen om några månader när dem växt till sig så kmr jag nog ha ett större kar så kan jag lägga i dem där
        www.frfoto.tk

        Kommentar

        Arbetssätt...