Varför ser mina växter ut så här ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daFlower
    • February 2007
    • 11

    Varför ser mina växter ut så här ??

    Hej ..

    Mina växter ser ut så här (see bild) Kunde inte klistra in bilden i forumet. Så skickar med en länk istället.



    Vad är fel ?

    /johan
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Det ser ut som en algbeläggning på bladet. Utan att veta något om växtens förutsättningar så gissar jag att den får för lite ljus och/eller näring.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Är det vänstra en Cryptocoryne?
      Hur som så tycker jag det ser ut precis på samma sätt som mina crypts visar tendenser till.
      Dom är främst begränsade av ljus i dagsläget. Har inte mer än ca 0.16W/l för tillfället.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • daFlower
        • February 2007
        • 11

        #4
        Men är inte det ljus som gör att man får mycket alger. Vi har bara igång lysrören mellan 12 - 22 .

        /johan

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av daFlower
          Men är inte det ljus som gör att man får mycket alger. Vi har bara igång lysrören mellan 12 - 22 .
          Blanda nu inte ihop ljusmängd och belysningstid... 10 timmar belysningstid är bra.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Tyckte inte algerna var det värsta utan den något deformerade bladformen, lite konvexa.
            Alger kan man få med lite likväl som med mycket ljus. Mycket ljus gör det svårare att hänga med i svängarna och ha koll på gödningen.
            Mer ljus, mer näring, mindre marginaler.

            Edit: 10h är som sagt bra. Hur ser det ut med mängden ljus, kar storlek, gödning?
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #7
              Ja, du har gett lite för lite information:
              Hur stort är akvariumet (mått/volym)?
              Hur många watt är lysrören på?
              Har du reflektorer?
              Hur ofta/stora vattenbyten?
              Hur mycket/ofta göder du växterna, om du gör det?

              Med den informationen så kan man börja göra vettiga gissningar. För det kan bero på så många saker att växterna ser konstiga ut.
              -
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i gävle och mer "städat" 450 l i lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. Se http://susning.nu/Hackerslang/Troll
              För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              Arbetssätt...