Torr-is co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ivanelvis
    • February 2004
    • 408

    Torr-is co2



    skulle man kunna använda detta???
    isen expanderar 530 gånger sin egen storlek när den förångas.
    bara att leda ner till reaktorn på något sätt...

    om jag fattar det rätt så skulle man kunna slänga ner en liter torr-is i sin brandtub o skruva på ventilen, så har man 530 liter co2 när det smälter.
    kanske lite farligt att leka med o jag vet inte om det är ekonomiskt försvarbart men en kul tanke.... =)
    hemsida
    http://hem.bredband.net/b734176/
  • Sintei
    • May 2006
    • 501

    #2
    tuben i sig måste ju klara trycket självt. Och då går det ju lika bra att fylla den på "normalt" vis.

    Om du vill leda till en reaktor:
    kolsyreisen sublimeras ganska snabbt. Dvs du får fylla "på" med kolsyreisbitar hela tiden. Inte så praktiskt.
    www.akvascape.se - design i vattenvärlden

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Ursprungligen postat av ivanelvis
      om jag fattar det rätt så skulle man kunna slänga ner en liter torr-is i sin brandtub o skruva på ventilen, så har man 530 liter co2 när det smälter.
      kanske lite farligt att leka med o jag vet inte om det är ekonomiskt försvarbart men en kul tanke.... =)
      Här är några andra som tänkt samma tanke, fast med pepsi-flaskor...
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        För dom som vill testa att spränga bomber så är det extremt korkat att gå fram till en nyligen apterad bomb som inte vill sprängas, ta upp den med handen och sedan sutta iväg den som görs på filmen ovan.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          Efeter ett tag skulle tuben bli så avkyld invändigt att den inte skulle allstra lika mycket gas, du hade fått tillföra värme för att få den till att hålla jämntryck och för att isen skall förångas...

          Som Defdac nämner oehört korkar att gå fram till ngt sådant, de som gör att expansionen i flaskan är just att den blir nerkyld och därför tar det längre tid för flaskan att explodera.

          Nä då är det hela säkrare och bättre att fylla sin flaska på normalt sätt för att kladda med huvudgängan på en flaska är inget för lekmän och om man en gång skruvat av den skall den provtryckas på nytt.
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • jolon
            • December 2002
            • 1075

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            För dom som vill testa att spränga bomber så är det extremt korkat att gå fram till en nyligen apterad bomb som inte vill sprängas, ta upp den med handen och sedan sutta iväg den som görs på filmen ovan.
            Men det ser ganska kul ut.
            My internet should be readonly.

            Kommentar

            Arbetssätt...