Bottennäring?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joel_N
    • March 2004
    • 283

    Bottennäring?

    Finns det någon näringsform att sticka ned i gruset intill en planta som tillgodoser växtens näringsbehov utan att ge upphov till massor av alger som kommer sig av överflödiga järnhalter? Eller är bottengödning bara skitsnack? Hur är det med Echinodorusplantornas näringsupptag?

    Tacksam för svar, merci.
    Den som inte frågar får ingenting veta.
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    #2
    Större delen av näringsupptaget kommer från bladverket. Det är ju den del av växten som har störst kontaktyta med vattnet, där näringen finns. Det vattnet strömmar ju dessutom sakta förbi, så växterna får hela tiden ny näring nära bladen. Dvs mycket näring i timmer mot bladen.

    Rötterna är nere i gruset, men där är det ju sämre vattenutbyte, dvs mindre näring i timmen som rötterna kommer i kontakt med.

    Ja, till stor del så är det nog överskattat. Man kan lika gärna tillsätta näringen direkt i vattnet. För näringen i kulorna kommer ändå att okontrollerat "läka" ut all näring i vattnet, så att hela akvariumet får näringen. Och den näringskoncentrationen har du inte någon kontroll på, som du ju har med vätskebaserad växtgödning.

    Så ja, jag skulle nog säga att det är bättre än inget. Men du har ingen kontroll på hur mycket näring som finns i tanken, och därmed lätt får mycket för mycket järn => risk för algodling
    -
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i gävle och mer "städat" 450 l i lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. Se http://susning.nu/Hackerslang/Troll
    För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    • peter_m_jonsson
      • April 2006
      • 451

      #3
      En billig och bra variant som jag läst om är att frysa jord/vatten i iskuber och peta ned under växter med stora rötter (ex:svärdplanta och cryptocoryne)

      Kommentar

      Arbetssätt...