Hjälp mig!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredde L
    • October 2006
    • 241

    Hjälp mig!!

    Har haft algproblem nu i mitt 150l sedan omstarten i början på januari. Det verkar som om det är två olika sorters alger, en på rutor och stenar och den andra på växter och stenar. Har börjat med co2(Mäsk) sedan tre veckor men inget resultat. Gör 40% vattenbyten en gång i veckan, ljuset på ca10-12timmar, göder sparsamt med pmdd och matar väldigt lite.
    Vad är det för alger och hur ska jag bli av med dom??

    Bilder under sällskapskar.
    Mvh//Fredrik
    Mvh//Fredrik


  • Fredde L
    • October 2006
    • 241

    #2
    Ingen som kan tala om för mig vad jag har för alger?
    Mvh//Fredrik


    Kommentar

    • Skiren
      • December 2005
      • 749

      #3
      Om du använder CO2 så är det inte så bra att göda sparsamt med pmddn det kan behövas mer än man tror.

      När jag sysslade med mäsk o så upptäckte jag att det var väldigt lätt att få alger om man var det minsta slarvig med mäsken eller om det var oregelbunden bubbeltakt.

      Så känner du att du inte klarar (orkar) vara väldigt noga med mäsken så tycker jag du ska lägga det på hyllan för det kommer bara gynna alger om det missköts.

      Nu lät jag väldigt negativ kanske men se det som nått att tänka på

      Vad gäller algerna så verkar det vara nån form av grönalg samt toffsalger.

      Jag är ingen expert på algbekämpning men det finns mycket info om du söker här i forumet.

      Jag har upptäckt att mina alger reduceras kraftigt när jag är bortrest.
      Sätter då ned till 4-5 ljustimmar och doserar pmdd för det antal dagar jag är borta. Min CO2 bubblar på som vanligt.

      Du kan ju alltid testa det.

      Lycka till!
      http://skiren.blogspot.com

      Kommentar

      • Fredde L
        • October 2006
        • 241

        #4
        Jag kör med två flaskor mäsk och byter en i veckan med samma mängd i den varje gång. Jag fick bara för mig att i och med att det är rätt nystartat och växterna inte har kommit igång riktigt, att växterna inte har tagit upp den gödning jag hällt i utan den har gynnat alger.
        Mvh//Fredrik


        Kommentar

        Arbetssätt...