Tofsalger i växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tetra 1
    • July 2005
    • 1225

    #16
    Nej näring ändring funkar inte heller.Ska jag sluta tillsätta co2 i en månad och sedan börja igen.För akvariet börjar bli igenväxt med toffsar och det är inte fint...

    Jag tänkte det kanske svälter ihjäl toffsarna. Och det här med vattenbyten imörkret ska inte det fungera?

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Alla förändringar du gör kommer sannolikt göra hela saken värre. Du måste ha tålamod att hålla allt stabilt minst en månad - då kan du börja se ett eventuellt sakta avklingande men det blir knappast bra över en natt.

      Eftersom alla hobyister här är ganska "aktiva" akvarister som pillar och stökar mycket i sina akvarier så betyder metoder där minimalt med akvaristisk interferens (wow) brukar leda till algfria akvarier.

      En busenkel metod är jordbottensakvarier där man slutar gör vattenbyten. I dessa bruka just toffsalger aldrig visa sig.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • PeterPan
        • November 2006
        • 89

        #18
        Jag har lite samma problem. I mitt akvarium verkar det som att koldioxidhalten ökar under dagen, och på så sätt inte håller en stabil halt i vattnet. Växterna börjar alltså bubla först efter ett antal timmar, efter att systemet har varit igång så att säga. Bublandet är som bäst precis innan jag stänger ner på kvällen. Hur gör jag för att hålla en jämn nivå under HELA dagen?

        Kommentar

        • TurboAnimal
          • March 2007
          • 118

          #19
          Ursprungligen postat av tetra 1
          Jag gör sånahära vattenbyten i mörkret,tömmer ur vatten när det är ljust och fyller på när det är ,mörkt
          Nog för att du nyss skrev, men vad som gör att vattenbytet skiljer sig i ljus eller mörker till fördel för mörker får du gärna förklara mera ingående på ett vetenskapligt sätt.

          Jag tror nämligen inte att det skiljer sig nämnvärt.
          Gillar gula fiskar
          95 liters tråden Projekttråden - Genom vägg

          Kommentar

          • TurboAnimal
            • March 2007
            • 118

            #20
            Ursprungligen postat av defdac
            En busenkel metod är jordbottensakvarier där man slutar gör vattenbyten. I dessa bruka just toffsalger aldrig visa sig.
            Jordbottensakvarium får du gärna berätta mer om, lite sammanfattat ifall du inte vill fylla tråden alltför mycket.
            Gillar gula fiskar
            95 liters tråden Projekttråden - Genom vägg

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Jag har lite samma problem. I mitt akvarium verkar det som att koldioxidhalten ökar under dagen, och på så sätt inte håller en stabil halt i vattnet. Växterna börjar alltså bubla först efter ett antal timmar, efter att systemet har varit igång så att säga. Bublandet är som bäst precis innan jag stänger ner på kvällen. Hur gör jag för att hålla en jämn nivå under HELA dagen?
              CO2-nivån skulle iofs kunna vara hyffsat jämn även om inte bubblet är det. Det kan ta lång tid om du har marginellt med ljus/CO2 att få upp syrehalten.

              Toffsalgerna tyder väl dock på att CO2-halten varierar en del. Utan CO2-controller är det dock omöjligt att hålla halten helt jämn. Det brukar dock räcka med att se till att man inte hamnar på noll dagen och undvika att justera nivån för mycket fram och tillbaks om man inte har kontroller.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Nog för att du nyss skrev, men vad som gör att vattenbytet skiljer sig i ljus eller mörker till fördel för mörker får du gärna förklara mera ingående på ett vetenskapligt sätt.

                Jag tror nämligen inte att det skiljer sig nämnvärt.
                Teorin är att just toffsalger bara klarar att använda CO2 som kolkälla, vilket innebär att ett vattenbyte som sänker vattenytan kort ger toffsalger en megapuls CO2 iom kontakten med luften. Är ljuset släckt kan dom inte använda den.

                Jordbottensakvarium får du gärna berätta mer om,
                Det finns inte så mycket att säga faktiskt. 2.5-3 cm kaktusjord toppat med lika mycket grus med en kornstorlek på runt 2-3 mm. Vattenbyten görs bara i samband med att man måste böka omkring i akvariet. Man övermatar och har lite för mycket fisk för att det ska bli tillräckligt med näring till växterna.

                Eftersom man aldrig gör vattenbyten så kommer CO2-konkurransen med växterna vara total. Toffsalger brukar vitna och skrumpna ihop inom en vecka när man t ex planterar toffsalgsdrabbade växter i denna typ av akvarier.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • MattiasJ
                  • January 2005
                  • 46

                  #23
                  Även jag har fått toffsalger sedan jag började med co2, dock är det bara mina Vallisneria som drabbats. Övriga växter (och jag har en hel del) har inte alls drabbats av toffsalger. Är Vallisneria extra känslig för co2 svängningar?

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    CO2-svängningar är ju "globala" i hela akvariet, så om du bara får toffsar på dina Vallisneria så beror det naturligtvis på något annat. Förmodligen att dina Vallisneria inte mår så bra?
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • MattiasJ
                      • January 2005
                      • 46

                      #25
                      Man kan undra varför de inte mår bra. Mina Vallisneria har alltid vuxit bra och sett fina ut innnan jag började med co2. Jag gallrade rätt friskt för ett antal veckor sedan, tog bort en hel del Vallisneria. Kanske kan det bero på det? Jag får väl låta de vara ifred ett tag och se om det blir förbättring.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        Växter blir "förvirrade" av varierande CO2-nivåer, speciellt växter som kan utbveckla enzymer som förenklar bikarbonatsupptag - t ex Vallisneria.

                        När det kommer CO2 så slängs dessa enzymer bort eftersom det är stora komplexa molekyler bestående av en massa godis (kväve t ex) som kostar energi att underhålla och utveckla. CO2 är enklare att ta upp och behöver inte detta stora maskineri - växten kan lägga mer energi på att växa istället för att extrahera bikarbonat från vattnet.

                        Det är därför jordbottensakvarier utan vattenbyten fungerar så bra. Där får växterna tid att utveckla sina enzymer utan att akvaristen fuckar upp det hela med vattenbyten som exponerar växterna för jättehöga nivåer av CO2 i gasform (luften).

                        Det är även därför växtakvarier med perfekta CO2-halter via en vältrimmad CO2-anläggning ger bättre tillväxt än något annat och det är därför en otrimmad CO2-anläggning kan sätta krokben för växterna.

                        Bestämmer man sig alltså för att köra CO2 så är det hela vägen som gäller. Inte lite då och då eller små skvättar då och då.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...