Tofsalger i växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tetra 1
    • July 2005
    • 1225

    Tofsalger i växtakvarium

    Ja jag har alg problem i mitt växtakvarium det är tofsar som sättersig på rötter ,växter och rutor.Jag har startat om det här akvariet för att jag har haft toffsar förut och nu har jag fått det igen.

    Jag gör sånahära vattenbyten i mörkret,tömmer ur vatten när det är ljust och fyller på när det är ,mörkt.
    Lite fakta:Ljus lysrör:2 st Philips Aquarelle 18w
    Pmdd:Varje vecka nutrisi:10ml Kno3:21ml Kh2o eller vad det heter:21ml
    Byter:50litervatten i veckan.
    Akvariestorlek:112l

    Kan fixa bilder om ni vill

    Vad gör jag fel?
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Om du byter 50 liter av 112 varje vecka förmodar jag att du tillsätter koldioxid (CO2). Tillsätter du koldioxid och får tofsalger tillsätter du det inte på optimalt sätt. Tillsätter du det inte på optimalt sätt får du toffsar...
    Seriöst: Svajiga CO2-nivåer verkar trigga toffsar.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • tetra 1
      • July 2005
      • 1225

      #3
      Jag andvänder magnetventil som stängs av när ljuset stängs av så vad är fel?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        så vad är fel?
        CO2-variationer. Toffsalger hatar stabilt höga eller låga CO2-halter.

        Jag får det direkt när jag justerar CO2-halten eller inte lyckas hålla den jämn och fin.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Liinda
          • January 2007
          • 177

          #5
          Jag har samma problem men vad är det för medel man ska ha i då? Och vart köper man det?
          // Djurgalningen

          Kommentar

          • klydden
            • January 2007
            • 2

            #6
            Jag hade också problem med Toffsalger, nu är de dock nästintill försvunna. Det sitter lite kvar på min doppvärmare och pump, men de som har suttit på växterna är borta. Tillväxten har alltså stannat upp

            Min rekommendation är regelbundna vattenbyten och korrekt gödning

            Kommentar

            • tetra 1
              • July 2005
              • 1225

              #7
              Gjorde du ingenting klydden?Om inte så var det märkligt.

              Algdödar medel funkar säkert men det dödar växterna också och det tar inte bort orsaken.Så växtexperterna vad ska jag göra?

              Kommentar

              • Oscar Cederqvist
                • November 2002
                • 6546

                #8
                Stabila värden är nödvändigt. Om det är nystartat så borde algerna försvinna när växterna etablerat sig. Annars får du se över din gödning och ljus.
                Oscar Cederqvist

                Kommentar

                • klydden
                  • January 2007
                  • 2

                  #9
                  Tetra_1 Det jag gjorde var att jag blev mer ordentlig med vattenbytena, de sker nu varje söndag samtidigt häller jag i gödning. Resultatet blir att växterna stormtrivs och jag har kunnat klippa bort de bladen som blev drabbade av tofsalgerna. De nya bladen verkar inte drabbas av tofsalgerna

                  Jag har också köpt några nya snabbväxande växter som jag friserar ganska ofta, hur trivs dina växter?

                  Är du säker på att du göder dina växter rätt? Jag använder Tropicas, master grow. Jag har inte prövat på att blanda min egen gödning så jag kan inte säga att jag är vidare duktig på att bedöma om du har rätt innehåll!
                  Senast redigerad av klydden; 25 February 2007, 19:31.

                  Kommentar

                  • tetra 1
                    • July 2005
                    • 1225

                    #10
                    Ursprungligen postat av Oscar Cederqvist
                    Stabila värden är nödvändigt. Om det är nystartat så borde algerna försvinna när växterna etablerat sig. Annars får du se över din gödning och ljus.
                    Men jag gör vattenbyten alltid varje lördag och har linjer på glaset så jag alltid häller lika mycket.ska jag öka nutrisi gödningen kanske?

                    Kommentar

                    • tetra 1
                      • July 2005
                      • 1225

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      CO2-variationer. Toffsalger hatar stabilt höga eller låga CO2-halter.

                      Jag får det direkt när jag justerar CO2-halten eller inte lyckas hålla den jämn och fin.
                      Så det är väldigt noga med co2 halten? Jag göder med sodastream tuber som tar slut typ efter en månad. Blir nivån tillräckligt ostabil för att tofsar ska bildas?

                      Jag har hört att man kan sätta på co2en innan belysningen tänds på morgonen funkar det?

                      Kommentar

                      • Oscar Cederqvist
                        • November 2002
                        • 6546

                        #12
                        Ursprungligen postat av tetra 1
                        Så det är väldigt noga med co2 halten? Jag göder med sodastream tuber som tar slut typ efter en månad. Blir nivån tillräckligt ostabil för att tofsar ska bildas?

                        Jag har hört att man kan sätta på co2en innan belysningen tänds på morgonen funkar det?
                        Nej, inte om du byter direkt så det blir uppehåll. Det är viktigt att du har en jämn nivå hela tiden.

                        Du kan sätta på Co2 en halvtimme innan ljuset.
                        Oscar Cederqvist

                        Kommentar

                        • rsoderberg
                          • February 2007
                          • 954

                          #13
                          Rätta mig om jag har fel, men kan man inte få tofsalger när lysrören har gjort sitt dvs är äldre än 1år?

                          Kommentar

                          • jackson
                            • September 2003
                            • 1242

                            #14
                            Ljusrören blir inte plötsligt slut efter ett år. De avtar i styrka under en längre tid. Älder modeller av ljusrör avtar under en längre tid, så efter ca ett år så bör man byta dem. Detta eftersom de är så svaga att det är värt att byta dem. Nyare typer av lysrör kan man i princip ha tills de slutar fungera. De avtar i styrka under en kortare tid, men håller sedan den styrka tills de går i tras.

                            När man byter lysrör skall man inte byta alla samtidigt. Kom ihåg att stabila värden är bra mot alger. Varje variation, som när man sätter i nya lysrör, triggar algerna att börja växa. Så byt lysrören ett i taget med 4-6 månaders mellanrum.

                            Så gamla lysrör är inte orsak till algodling, det är variation i värden som ljus, CO2 och övrig gödning som triggar algerna.

                            tetra 1> Varför gör du vattenpåfyllning i mörker, eller har jag missuppfattat något?
                            __________________
                            Växtakvarium (typ djungel) 540l i gävle och mer "städat" 450 l i lumsheden.
                            Jag försöker undvika att mata troll. Se http://susning.nu/Hackerslang/Troll
                            För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.
                            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                            Kommentar

                            • tetra 1
                              • July 2005
                              • 1225

                              #15
                              Jo vatten byten i mörker ska tydligen ta bort tofsarna har jag hört. Men det verkar ju inte funka.Om ni undrar så har jag också bytt lysrör för ca 15dar sen.

                              Jag ska pröva att höja nutrisi micro näringen lite och kolla om det blir bättre.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...