Nyfiken på Walstad o Lowtech

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joad
    • August 2004
    • 242

    #16
    Hm, ingen större skillnad på gödsel och konstgödsel då i det här fallet, annat än äckelfaktorn. Jag kör väl på så näringsfattig jord jag kan hitta. Får ta en titt ute på Coop, kanske finns där någon såjord från Änglamark. Den är väl åtminstone något sånär giftfri. Vi körde såjord ett par gånger när vi frösådde grejor till balkonglådorna, den kändes nästan lite sandig men däremot inte fet såsom t.ex. jord till krukväxter. Däremot kan jag tänka mig att man droppat i lite kemikalier a la PMDD men optimerade för fröer.

    Så länge jag slipper anaeroba processer i akvariet så är jag inte rädd för lite alger. Får jag bara igång växterna ska de nog hålla algerna i schack och jag har gott om gegga i pumpen på mitt andra akvarium, så bakterier är inget problem. Sedan får jag väl plumsa i en ancistrusmal eller två!
    130L
    För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

    Kommentar

    • jackson
      • September 2003
      • 1242

      #17
      Gör sambon glad och plantera om alla (eller tillräckligt många) krukblommor. Där brukar det ju finnas tillräckligt urlakad jord, speciellt hos kaktusar . Och så kan de nya blommorna ta den hönsgödslade jorden.
      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

      Kommentar

      • joad
        • August 2004
        • 242

        #18
        Den varianten har jag inte sett beskriven här förut, men den låter ju genial! Sedan får man väl späda ut med såjord eller nå't om krukjorden inte räcker till. Jag är rädd att så kan vara fallet här, men det beror förstås på hur stort akvarium jag slår till med. Det finns som sagt bara i teorin än så länge.
        130L
        För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Hm, ingen större skillnad på gödsel och konstgödsel då i det här fallet, annat än äckelfaktorn.
          Jo det är mycket stor skillnad. Testa att gödsla med ett organiskt gödsel typ hönsskit som innehåller urea/ammonium och en massa DOC jämfört med en ickeorganisk saltnäring typ PMDD utan ammonium...

          Organiskt gödsel för bönder, kemikalier/näringssalter till akvarium.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • joad
            • August 2004
            • 242

            #20
            Ok. Köpte just blomjord på Cooop, för omplantering av krukväxterna. Den innehåller bland annat NKP-gödsel (natrium, kalium och fosfor right?), så jag kanske rent av vågar späda ut den begagnade krukväxtjorden med lite vanlig blomjord när den begagnade jorden tryter.

            Som sagt, jag räds inte algblomning men skulle inte uppskatta anaeroba processer och ruttna-ägg-lukt. Såjorden låg uppe på tre meters höjd, utomhus, med snö på. Kändes inte särskilt angeläget. Jag skulle aldrig komma på tanken att stoppa hönsskit i mitt akvarium om jag så fick betalt för det... nåja, allting har väl ett pris förstås

            Vad jag menade Defdac, med "ingen skillnad" var utöver att man inte ska ha någondera i bottenjorden, att den ena dessutom innehåller bajs! Örk.
            ---
            Ungarna skulle älska det här inlägget, jag har lyckats få med både skit, ruttna ägg och bajs. Får se om detta passerar censuren
            130L
            För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

            Kommentar

            • nygård
              • January 2007
              • 22

              #21
              Ursprungligen postat av LinneaHYLK
              Du kan gå ut och gräva upp näringsfattig jord ur de översta jordlagret. Men granskog tror jag du ska akta dig för. Precis som Peter säger så är barrträd inte bra för fiskarna.
              Men andra har gjort jordbotten med vanlig blomjord både gödslad och ogödslad. Så gör ett prov i en liten burk om du är försiktig, eller testa direkt med en vanlig blomjord från mataffären om du är modig.
              Själv använde jag mig av ganska näringsfattig kaktusjord, men då fick jag stå och pilla ur lecakulorna.... =/
              varför då ??? lecakulor flyter ju ! såtag en span ned vaten och tum i litte jord i taget så kan man håva up lecakulorna sen ?!?! medre med pill
              NYGÅRD

              Kommentar

              Arbetssätt...