Nyfiken på Walstad o Lowtech

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joad
    • August 2004
    • 242

    Nyfiken på Walstad o Lowtech

    Hej
    Har blivit lite nyfiken på det här med Walstad och jord i akvarium. Gillar tanken på att kunna hålla ett akvarium och lyckas trots att man "missköter" det ...

    Jag har några frågor apropå jord. Vi har inte Hornbach hemmavid, däremot finns förstås Coop och Willys och dessutom några byggvaruhandlar typ Bejers och dessutom Ö&B. Har någon erfarenhet av jord från någon av dessa leverantörer?

    Skulle jord från Willys eller Ö&B kunna vara att föredra? Jag inbillar mig att deras jord är extra bra genom att vara dålig (förlåt Willys & Ö&B), dvs innehålla lite näringsämnen och mumma för trädgården/kaktusen/azalean etc. Men måste man inte också kalkylera med att riktigt billig jord visar sig vara schaktjord från något gammalt kopparsmältverk?

    Har någon provat med vanlig jord från närmsta granskog? Skulle den jorden kunna vara tillräckligt näringsfattig? Det finns förstås en risk att den är försurad men surheten går ju att få bort med krossade snäckskal.

    Till sist en fråga som kanske är särskilt riktad till peter_m_jonsson som nämner att man kan lufta jorden på en presenning för att bli av med ammoniak mm. Skulle det räcka med att sprida ut jorden 2.5 cm i botten på akvariet och låta hela kalaset stå några dagar med några omrörningar? Jag har inte riktigt fattat hur tunt man ska sprida jorden vid luftning på presenning, men smetar man ut den så mycket tunnare än 1 cm blir det väl snarare smutsig presenning än "tunt jordlager".

    Bor man i hyresrätt med två ungar och fullt överallt så finns det inte plats att lufta kaktusjord på en presenning! Sambon skulle flyga så högt i luften att hon gick i omloppsbana...
    130L
    För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Ursprungligen postat av joad
    Hej
    Sambon skulle flyga så högt i luften att hon gick i omloppsbana...
    Innan du nämner det för henne ge henne en nät kasse med jord i när hon ändå far i luften, när hon landar e den luftad och fin hihihi *skoj*

    Du kan lufta jorden i en hink med vatten med och en luftpump om du har en sådan hemma, ställ den på balkongen och låt puttra ngn dag där.

    Lycka till =O))
    Senast redigerad av peterhaack; 23 February 2007, 11:09.
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • joad
      • August 2004
      • 242

      #3
      Asgarv! Tyvärr gott om ont om extra luftpump just nu, men det kanske kan ordnas. Någon idé om bästa jord och gräva i skogen?
      130L
      För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

      Kommentar

      • peter_m_jonsson
        • April 2006
        • 451

        #4
        Full förståelse för att kombinationen två barn och en hög med jord inte är så lyckad Har själv två hjälpredor hemma.
        Tänkte också föreslå hinkmetoden om du har tajt med plats. I artikeln jag läste så körde dom bara jorden i fem minuter i en cementblandare.
        När det gäller jord så är det jord med så lite gödning som möjligt som gäller.
        Ett tips ar att göra en test i en glasburk med jord grus och vatten för att få en känsla för hur mycket om alls som vattnet grumlas/färgas.
        Minimal gödning är för att slippa algproblem och minska inkörningstiden. Jag fick en enorm trådalgsodling när jag testade välgödlsad jord i en glasburk.
        När det gäller jord från granskog är jag tveksam. Har för mig att det finns något i gran och andra barrträd som fiskarna inte tycker om. Finns det inte någon äng i närheten där du kan samla lite jord?

        Ett tips är att plantera växter med bra rotsystem typ svärdplanta eller cryptocoryne. Dom drar ned syre i botten vilket dom goa bakterierna gillar.
        Om du sedan har lite flytväxter och några snabbväxande växter så minskar du eventuella algproblem rejält.
        Kul att fler testar jordbotten. Jag är supernöjd med min.
        Lycka till
        Peter

        Kommentar

        • LinneaHYLK
          • October 2006
          • 206

          #5
          Du kan gå ut och gräva upp näringsfattig jord ur de översta jordlagret. Men granskog tror jag du ska akta dig för. Precis som Peter säger så är barrträd inte bra för fiskarna.
          Men andra har gjort jordbotten med vanlig blomjord både gödslad och ogödslad. Så gör ett prov i en liten burk om du är försiktig, eller testa direkt med en vanlig blomjord från mataffären om du är modig.
          Själv använde jag mig av ganska näringsfattig kaktusjord, men då fick jag stå och pilla ur lecakulorna.... =/

          Kommentar

          • annika&isak
            • November 2006
            • 180

            #6
            jag har inte gjort riktigt som man ska utan körde med Eldorados såjord (hyfsat mycket näring i den) som jag la i akvariet direkt rörde runt lite i jorden så klumpar skulle finfördelas. sen hällde jag på vatten direkt.
            dagen därpå bytte jag så mycket vatten jag kunde utan att suga upp all jord och så fortsatte jag med det i tre dagar.

            sen hade vattnet klarnat och då hade jag på blandat grus (typ 2-5 mm) och planterade så mycket växter jag kom åt. mest snabbväxare. de första dagarna slängde jag i lite flingfoder som last. sen fick några platyyngel flytta in (nu går där ca 20 st och akvariet är på 37 liter) de ser ut att må bra. matar ganska rejält varje dag.

            nu har det gått så i ungefär en månad. jag har inte fått några alger än och fiskarna och växterna ser ut att må bra. har bara mätt ph och nitrit och ph värdet har hållt sig stabilt på 7,5 och nitriten har visat noll.
            hittills är det ett lyckat experiment i alla fall.
            ------------------------------------
            112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
            37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

            Kommentar

            • _Lena_
              • June 2006
              • 1273

              #7
              Vi har kört med såjord i alla våra kar, ekologisk såjord för att slippa konstgötsel. Det har funkat bra.

              Kommentar

              • joad
                • August 2004
                • 242

                #8
                Annika&isak, det låter som en modell som skulle kunna funka för mig också. Rimligen borde det bli samma effekt som hink med vatten. Kan jag sedan få i någon form av luftning av akvariet också så kommer jag riktigt nära Haackes förslag. Känns lite för mycket hängslen och livrem med burkar i fönstret

                Jag tror jag provar med detta:
                1. Hitta mager jord i affären. (Det är tjäle här, så gräva går nog bort hur som helst.)

                2. Sprida ut jorden på akvariebottnen (obs experimentakvarium finns ännu inte i verkligheten) och låt stå över natt eller så.

                3. Hälla i vatten, låt stå och pumpa ur enligt Annika&isaks modell.

                Jag har gälört så det kryllar i mitt befintliga akvarium både på bottnen och som flytande stänglar. Det finns fortfarande skruvvallisneria att ta av. Jag tror däremot inte att jag vill ha javamossa i det nya akvariet. Den trivs så bra i mitt nuvarande att jag börjar ledsna. Kanske kan byta in lite mossa mot en svärdsplanta och tror att jag kan tigga till mig lite cryptocoryne av en kompis. Undrar om det finns någon hornsärv kvar insnärjd i all gälört..?
                130L
                För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                Kommentar

                • joad
                  • August 2004
                  • 242

                  #9
                  Mina ungar skulle nog snarare säga att barn och jord är en mycket bra kombination Peter
                  -Anders
                  130L
                  För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                  Kommentar

                  • peter_m_jonsson
                    • April 2006
                    • 451

                    #10
                    Mina med så länge det inte är dom som städar
                    Lite tips om du vill läsa mer om Walstads metoder är följande forum där Diana Walstad är moderator:
                    Diana Walstad's low-maintenance, soil-based 'El Natural' method for keeping plants and fish.

                    Kommentar

                    • joad
                      • August 2004
                      • 242

                      #11
                      Ah, tack jag ögnade igenom en text där tidigare idag som länkades från en annan tråd här. Tyvärr får man ingen ledning i var man kan hitta den bästa jorden, om man inte råkar ha vägarna förbi Walmart. I övrigt verkar det finnas många goda idéer där.
                      130L
                      För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                      Kommentar

                      • _Lena_
                        • June 2006
                        • 1273

                        #12
                        Ursprungligen postat av joad
                        Annika&isak, det låter som en modell som skulle kunna funka för mig också. Rimligen borde det bli samma effekt som hink med vatten. Kan jag sedan få i någon form av luftning av akvariet också så kommer jag riktigt nära Haackes förslag. Känns lite för mycket hängslen och livrem med burkar i fönstret

                        Jag tror jag provar med detta:
                        1. Hitta mager jord i affären. (Det är tjäle här, så gräva går nog bort hur som helst.)

                        2. Sprida ut jorden på akvariebottnen (obs experimentakvarium finns ännu inte i verkligheten) och låt stå över natt eller så.

                        3. Hälla i vatten, låt stå och pumpa ur enligt Annika&isaks modell.

                        Jag har gälört så det kryllar i mitt befintliga akvarium både på bottnen och som flytande stänglar. Det finns fortfarande skruvvallisneria att ta av. Jag tror däremot inte att jag vill ha javamossa i det nya akvariet. Den trivs så bra i mitt nuvarande att jag börjar ledsna. Kanske kan byta in lite mossa mot en svärdsplanta och tror att jag kan tigga till mig lite cryptocoryne av en kompis. Undrar om det finns någon hornsärv kvar insnärjd i all gälört..?
                        Såjord finns i de flesta butiker nu och är en mager jord. Kolla bara att den inte är kostgödslad. (Eldorado är kostgödslad även om det är lite och det är inte bra)

                        2.5cm jord och sen 2.5cm grus sen i med växter och vatten försiktigt har funkat jättebra för oss.

                        Kommentar

                        • annika&isak
                          • November 2006
                          • 180

                          #13
                          Ursprungligen postat av _Lena_
                          Såjord finns i de flesta butiker nu och är en mager jord. Kolla bara att den inte är kostgödslad. (Eldorado är kostgödslad även om det är lite och det är inte bra)

                          på vilket sätt är det dåligt med konstgödslad? jag undrar eftersom jag har det i akvariet... jag valde mellan hemköps ekologiska jord (med hönsbajs) och eldorados, men valde eldorados för den var näringsfattigare.
                          tänkte att det inte spelade nån roll var näringen kom ifrån..?
                          ------------------------------------
                          112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
                          37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

                          Kommentar

                          • joad
                            • August 2004
                            • 242

                            #14
                            Det skulle jag också vilja veta. Jag göder mitt nuvarande akvarium med PMDD och det är väl i princip att betrakta som konstgödsel? Då känns det mer skrajset att stoppa hönsgödsel i akvariet, både med tanke på sjukdomar i största allmänhet och på fågelinfluensan i synnerhet.
                            130L
                            För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Med gödsel brukar man mena lättnedbrytbar mylla med mycket urea/ammonium. Sk "fet" jord. Denna brukar vara lite för "potent" när man kör den under grus då det finns så mycket godis att syrehalten störtdyker pga av bakterieaktivitet. Det blir anearoba förhållanden som utvecklar sumpgas (luktar ruttna ägg). Mycket ammonium och ljus brukar leda till grönvatten. Hönsskit i en balja med vatten som får solljus är ett ganska säkert sätt att odla grönvatten.

                              Därmed inte sagt att det inte kan fungera. Det kan initialt bli lite okontrollerbara förhållanden och lite algodling men det planar ut allteftersom bottnen lakas ur. Har man en massa växter med massiva rotsystem (Echinodorus, cryptocoryne osv) så kan dom även syresätta bottnen och suga upp allt överflöd som tillsammans med snabbväxare i allmänhet kan hålla allt i schack.

                              Näringsfattig jord innehåller nästan bara torv som är väldigt "färdignedbruten" och skapar inga aggressiva nedbrytningsprocesser.

                              Så är man lite orolig för gödslad jord så kan man köra torv och "ladda" torven med mulm (det bruna slammet som samlas i filter) så får man en fin mix som funkar ganska optimalt från start.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...