Algmiraklet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter_m_jonsson
    • April 2006
    • 451

    Algmiraklet

    Hej
    Jag blev så förbluffad häromdan när jag kikade i mitt kar och insåg att alla jobbiga alger var borta.
    Startade karet för ungefär ett år sedan som ett vanligt sällskapsakvarium med fiskar växter,grus och så småningom PMDD.
    Det har varit lite olika alger i karet, men den mest envisa var en brun variant som satt som berg på bladen, och slemmiga cyanotrådar vid utblåset från ytterfiltret
    För ungefär två månader sedan gjorde jag om till Walstad/jordbotten. I början hade jag kvar samma alger.
    Cyanon filtrerade jag bort med en aquaclear quickfilter patron på insuget (efter att ha läst ett inlägg av defdac), men de bruna algerna på bladen var envisare.
    Men nu är alla alger borta. Utan specialgödning eller medel. Jordbotten är verkligen fantastisk. För den late nybörjaren kan det knappast finnas en enklare variant
    Senast redigerad av peter_m_jonsson; 22 February 2007, 09:59.
  • teamr86
    • July 2006
    • 205

    #2
    Vad är walstad förresten om man får fråga
    "Jag är nybörjare" Så det blir mycket men när allt funkar så "

    Kommentar

    • peter_m_jonsson
      • April 2006
      • 451

      #3
      Walstad kommer från Diana Walstad som skrivit en bok om hur jordbotten i akvarium fungerar.
      Metdoden i korthet är:
      Lägg 2,5 cm näringsfattig jord i botten på karet
      Täck med 2,5 cm grus
      Plantera mycket växter gärna med stora rotsystem (typ Cryptocoryne och svärdplanta) + några snabbväxade växter som kan ta upp överskottsnäring i början. Har man flytväxter är det ett plus.
      Fyll på med vatten och fiskar.
      Vattenbyte en gång per halvår och mata lite för mycket så rullar det på av sig själv.
      Enklare blir det inte att ha akvarium.

      Kommentar

      • Cyphera
        • January 2007
        • 245

        #4
        Vattenbyte en gång per halvår och mata lite för mycket? Är det sant?

        Kommentar

        • peter_m_jonsson
          • April 2006
          • 451

          #5
          Japp. Mitt kar har varit igång i två månader sedan konverteringen från grus till jordbotten. Inget vattenbyte. Växterna drar iväg något otroligt.

          Kommentar

          • peter_m_jonsson
            • April 2006
            • 451

            #6
            Boken som Diana Walstad skrivit heter "Echology of the planted aquarium".
            Bra läsning om man funderar på varför växter trivs eller inte i ens akvarium.

            Kommentar

            Arbetssätt...