Alger efter pH-förändringar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterPan
    • November 2006
    • 89

    Alger efter pH-förändringar

    Startade förra veckan ett CO2 system i mitt 54-liters blivande växtkar. Jag har Philips Aquarelle med 0,5W/liter och göder med PMDD.

    Detta gick bra, tills tekniken i mitt CO2-system falerade, vilket innebar att CO2-tillsättningen upphörde, tills idag då jag åter fick igång det. Alltså: först sattes C02-systemet igång, sedan var det av i 3 dygn för att åter sättas på. Detta har inneburit variationer i mitt pH-värde. Utan Co2-tillsats har jag ett pH på 7,5. Med Co2 runt 6,5.

    Under de tre senaste dagarna har pga ovanstående en hel del skäggalger (tror jag) satt sig på alla mina växter. När jag nu satte på Co2-systemet efter uppehållet, känns det som att dessa alger stjäl de goda förutsättningarna från växterna. Algerna bubblar alltså mer än växterna. Hur bör jag göra för att bli av med dessa alger, och åter få mina växter fina? Bör jag kanske korta ner min ljustid, som nu ligger på 11h? Kanske sluta med Pmdd för ett tag?

    Tacksam för svar!
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    #2
    Kör på som vanligt. Beskär växterna lite hårdare än vanligt för att få bort de angripna bladen som är angripna. De växer väl ändå? Några arter kan vara lite svårstartade i nytt akvarium, så dessa kan du vara lite "snällare" mot innan de kommer igång.

    Viktigt att du håller så jämn nivå som möjligt på CO2 och gödning, då kommer troligen algerna att besegras.

    Tolv timmar ljus i akvariumet är lagom. Fortsätt med PMDD som vanligt. Alger vill ha stora variationer i akvariumet. Då växer de bra. Stabila värden signalerar till dem att "nu är det någon annan alg som har kontroll, ingen iden att bråka, än". Variation signalerar att "nu har den andra algen problem, jag kan kanske ta över".
    Så om du varierar gödningen, exempelvis minskar PMDD, så blir det bara andra alger som kommer istället. Tålamod bara, så skall algerna allt få se
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    • PeterPan
      • November 2006
      • 89

      #3
      Alright, det låter betryggande Min första desperata tanke var att införskaffa ett tiotal amanoräkor ytterligare, för att de skulle käka upp skiten. Men att låta växterna konkurrera bort algerna låter både billigare och behändigare

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ytterligare bevis för att toffs/skäggalger uppkommer pga CO2-variationer. Tufft.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • PeterPan
          • November 2006
          • 89

          #5
          Känns emellertid lite märkligt att låta de ultimata förutsättningarna råda, trots att algerna ser ut att trivas bättre än någonsinsin med dessa. Har jag förstått det rätt, att växterna vinner kampen mot algerna med stabila och gynnande förutsättningar, medan algerna vinner då dessa förutsättningar varierar?

          Jag gör allt för att se på denna lilla motgång som utvecklande, snarare än motarbetande.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            medan algerna vinner då dessa förutsättningar varierar?
            Ja det kan man säga.

            Alger är så mycket mindre än växter att dom blir mycket snabbare på att utnyttja variationer i sin omgivning och är därmed bättre lämpade för att leva i en kaotisk undervattensmiljö.

            När konkurrensen är stor t ex när syrenivåerna är höga, ammoniumnivåerna låga och det är dåligt med ljus - dvs dom är skuggade, så slänger dom ut vilosporer som ligger och triggar på att dessa saker förändras varpå dom snabbt blommar upp för att ta tillfället i akt.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

              #7
              Ja, jisses. Det där känner man igen.
              Titta hur mina E. Stellator ser ut efter en CO2-krasch för ett par veckor sedan:


              Från mitten och ner (ungefär där de har börjat skjuta luftrötter) är de totalt ihopkrumpna och algbeväxta. När jag rättade till CO2:n igen började de skjuta friska delar igen (alla toppar man ser).
              BluesBoy
              http://www.bluesboy.se

              Kommentar

              • PeterPan
                • November 2006
                • 89

                #8
                Verkar vara den smärre nackdelen med CO2 - att akvariumet liksom blir beroende av den.

                Tyvärr brukar problem komma i klumpar: ett av mina lysrör slutade fungera idag. Till helgen blir det att bränna halva lönen på akvariegrejor. Funderar även på att byta ut min diffusor till en reaktor av något slag. Den diffusor jag har idag bildar små bubblor, som ger något av en misteffekt.

                Passar på att fråga här: borde jag byta ut min diffusor till en reaktor som i högre grad löser upp CO2? Vilka alternativ finns, till ett så pass litet akvarium som mitt (54 l)? Har funderar lite på en trappreaktor, men de är så förbaskat dyra!

                Kommentar

                Arbetssätt...