preparat mot alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquatan
    • March 2006
    • 107

    preparat mot alger

    Finns det något bra preparat mot alger, Och som ej dödar växter och fiskar?
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    #2
    Ja, KNO3, KH2PO4 och NutriSi, samt massor av ljus och CO2. Sök på PMDD.
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det finns ett preparat som gör det du vill, men det är med liten risk att fisk och växter inte tål av det. Jag har för mig att varken räkor, algätare och ampullariasniglar mår så väl av detta, och skulle jag vara du så skulle jag försöka bekämpa det både manuellt och biologiskt först.
      Att göra det kan ta tid, riktigt lång tid men att ta till algpreparat måste vara den sista utvägen.
      Vad är det för alger du har? Alger är inget som är farligt, utan bara ser estetiskt fult ut i ögonen på en del, och även i mina ögon.
      Jag göder med co2, PMDD och har mycket belysning, och har nästan inga alger annat än på en grenmal .
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Aquatan
        • March 2006
        • 107

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Det finns ett preparat som gör det du vill, men det är med liten risk att fisk och växter inte tål av det. Jag har för mig att varken räkor, algätare och ampullariasniglar mår så väl av detta, och skulle jag vara du så skulle jag försöka bekämpa det både manuellt och biologiskt först.
        Att göra det kan ta tid, riktigt lång tid men att ta till algpreparat måste vara den sista utvägen.
        Vad är det för alger du har? Alger är inget som är farligt, utan bara ser estetiskt fult ut i ögonen på en del, och även i mina ögon.
        Jag göder med co2, PMDD och har mycket belysning, och har nästan inga alger annat än på en grenmal .

        Vad har du för växter?
        Tillsätter du även co2 eller bara pmdd?

        Kommentar

        • rebecka_o
          • December 2006
          • 348

          #5
          Ursprungligen postat av jackson
          Ja, KNO3, KH2PO4 och NutriSi, samt massor av ljus och CO2. Sök på PMDD.
          Är det så att om man använder pmdd och inte co2 så frodas algerna? Sen vi började med pmdd 2 ggr/v så har algerna ökat mycket. Nu har vi kört utan pmdd en vecka och nu har de minskat väsentligt? Är co2 ett tvång om man kör pmdd?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av Aquatan
            Vad har du för växter?
            Tillsätter du även co2 eller bara pmdd?
            Både co2 och PMDD.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Maria - Sjöjungfru

              • January 2004
              • 4236

              #7
              Ursprungligen postat av rebecka_o
              Är det så att om man använder pmdd och inte co2 så frodas algerna? Sen vi började med pmdd 2 ggr/v så har algerna ökat mycket. Nu har vi kört utan pmdd en vecka och nu har de minskat väsentligt? Är co2 ett tvång om man kör pmdd?
              Jag kör PMDD utan Co2 och jag har mycket mindra alger nu än vad jag hade innan PMDD.
              Maria - Sjöjungfru

              Kommentar

              Arbetssätt...