Varför blir endel växter såhär

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zikelskim
    • May 2005
    • 184

    Varför blir endel växter såhär

    Som tråden lyder,, Börjar bli lite irriterad på att ganska många av mina växter trasar sönder sig av någon anledning.
    I karet går en massa fiskar
    Guppys*10
    black molly*4
    Rödmunstetra*10
    Fjärilsciklid*4
    Eldbuk*1
    och en ganska stor vanlig pleco (15-20cm)
    + 4 bottenlevande nattaktiva torgskräck fiskar som jag inte sett sen jag startade akvariumet

    Är det näringsbrist eller är det min pleco eller nått annat konstigt som gör så att mina växter blir så här.


    [img=http://images4.pictiger.com/thumbs/11/1f5a99846fa183570baf7d1d75634411.th.jpg]
    Blogg om allt och inget
    http://zikelskim.blogspot.com/
    Blogg om att gå ner i vikt
    http://mikecq.blogspot.com/
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Ser ut som en papegojboad, inte den lättaste av växter.
    Skulle tro att det är närings-ljus-Co2-brist, men det finns dom som är bättre att ställa diagnos än vad jag är.
    Berätta lite mer om gödning och sådant så blir det lättare att ställa diagnos.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • Limia1
      • December 2006
      • 325

      #3
      Ser ut som om den är helt täckt av alger på ovansidan av bladen.

      Skadorna ser ut som gnagskador, förmodligen från Plecon som försöker äta av algerna.

      MVH/Anita

      Kommentar

      • Manne_74
        • July 2003
        • 533

        #4
        har du någon form av Co2 ?? mäsk eller tub, annars har den svårt att klara sig.. den röda växten är ganska kinkig ang co2.. tipset är att byta ut den mot en enklare fast den är snygg.. tyvärr
        MVH Magnus

        600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
        Red Sea Max Salt med slimline

        Kommentar

        • zikelskim
          • May 2005
          • 184

          #5
          Växten är ju grymt snygg och blir nog kvar i akvariumet även om den dör, färgen skapar en mysig känsla och förhöjer den lilla skönheten som finns där

          Kör inte med co2 men ljusstyrkan ligger på 0,41 och jag göder med pmdd varje gång jag gör ett vattenbyte (varje vecka)

          Har alltid haft problem med alger på bladen på mina växter enda sen jag startade akvariumet, själva algerna är inte ett så stort problem igentligen, tycker att det skapar lite känsla av någon anledning. Tycker det bara är lite synd att min pleco ska mumsa i sig planterna... Skulle man kunna rädda växterna om man matar på med mal mat? kanske matar min mal 3-4 ggr veckan och då med 2-3 tabletter, då kan jag tänka mig att dom andra 4 stycken bottenlevande exemplaren också får i sig en del. kan det vara så att hon/han är hungrig och knaprar växter?
          Blogg om allt och inget
          http://zikelskim.blogspot.com/
          Blogg om att gå ner i vikt
          http://mikecq.blogspot.com/

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            Vissa växter (som den här) behöver mycket CO2 för att trivas. Så någon form av CO2-tillsats behöver du nog om du inte vill köpa nya med jämna mellanrum. Vad har du för pH och kH-värden?

            Tror inte att det är plecon som gör detta. Den är så stor att den nog inte är så intresserad av dessa alger längre. Vad den KAN göra är att simma rakt genom växterna, det gör min . Det blite inte snyggt efter honom

            Jag tycker att det ser ut som näringsbrist, vilket är en riktig lågoddsare när man inte har CO2 Dessutom är de gamla blad som blir mest tras, vilket sänker oddset ännu mer.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • Matsvin
              • April 2006
              • 254

              #7
              Jag kör papegojblad utan co2... De ser rätt fina ut, tycker jag, men jag har problem med att andra växter skuggar dem, och dessemellan växer de så himla snabbt att de är på väg upp genom vattenytan...



              När de blir skuggade så blir de mer orange ovanpå bladen och när jag orkar gallra flytväxter och sånt blir de mer tegelröda

              Men de behöver näring - har du provat PMDD?

              /Matsvin.
              Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

              Kommentar

              • jackson
                • September 2003
                • 1242

                #8
                Matsvin: Lågoddsare kan misslyckas ibland
                Ja, om växter går bra eller inte beror på flera variabler, vilket gör att det är svårt att spå vilka som kommer att fungera och vilka växter som inte fungerar.

                Snygg planta på bilden. Jag skulle rekomendera att du försöker göra dig av med andmaten Lemna minor, de tar mycket ljus och näring. Säkert svårt nog med den bredbladiga(?) flytormbunken Ceratopteris cornuta som flyter där.
                Senast redigerad av jackson; 21 February 2007, 01:52.
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                Kommentar

                • Matsvin
                  • April 2006
                  • 254

                  #9
                  Ursprungligen postat av jackson
                  Matsvin: Lågoddsare kan misslyckas ibland
                  Ja, om växter går bra eller inte beror på flera variabler, vilket gör att det är svårt att spå vilka som kommer att fungera och vilka växter som inte fungerar.

                  Snygg planta på bilden. Jag skulle rekomendera att du försöker göra dig av med andmaten Lemna minor, de tar mycket ljus och näring. Säkert svårt nog med den bredbladiga(?) flytormbunken Ceratopteris cornuta som flyter där.
                  Så du menar att jag har tur med papegojbladet? Det tror jag med !! Men den har snart vuxit i ett år på samma glada sätt Bladen faller av på de lägsta delarna av stamme, hela, men där nere är det attans mörkt

                  Jo, jag gjorde mig av med andmaten för ett tag sedan Flytormbunken är C. pteridoides. Har numera både den, cornuta och thalictroides...

                  /Matsvin.

                  Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av zikelskim
                    Är det näringsbrist eller är det min pleco eller nått annat konstigt som gör så att mina växter blir så här.

                    [img=http://images4.pictiger.com/thumbs/11/1f5a99846fa183570baf7d1d75634411.th.jpg]
                    Jag tror inte det är Plecon som käkat upp dina plantor, utan det är någon näringsbrist, ljusbrist eller liknande som är boven i dramat.
                    Jag har sett på tex Ancistrusens skador och det blir mer som om klorofyllen sugs ur bladet och detta drabbar oftast blad som är gröna (hos mig)så malen tror jag inte det är.
                    Göder du med PMDD? Om inte så skulle jag testa det för att se om det blir bättre, och förhoppningsvis ser Petnym, Defdac eller någon annan växtguru denna tråd och du får ett mer precist svar.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Limia1
                      • December 2006
                      • 325

                      #11
                      Tittar man på bilden, så är där tydliga hål i bladen, ser ut som om någon rivit ut oregelbundna bitar ur dem.

                      Bladens vävnad runt hålen ser ut at ha normal färg och inga sjukliga förändringar. Ser ut som någon form av gnagskada.

                      När mina ancistrusar gett sej på växter så ger de typiska tunna revor eller så ser hela bladovansidan ut som om man gått över den med ett lite grövre sandpapper. beroende på hur ihärdiga de varit och hur stora ancistrusarna var vid tillfället.

                      Ancistrusar har raspande mundelar, de suger inte ut vätska ur bladen som en bladlus.

                      Segelfens Plecos är i alla fall välkända växtmarodörer, som gärna trasar sönder växter med lite bredare blad.

                      Men du borde nog göra något åt algmattan du får på dina växter, den hämmar tillväxten och dödar växten förr eller senare. Alger brukar trivas när vattenvärden och näringstillförseln är svajiga och oregelbundna.

                      Om jag vore du skulle jag lägga ner lite extra energi på att göra mina delvattenbyten regelbundna med samma mängd vatten(kanske 30 %) varje vecka. Göda växterna 1-2 gånger i veckan, men aldrig över rekommenderad dos.

                      Se över matningsrutinerna, så att jag inte övermatar och göder algerna på växternas bekostnad. Jag skulle också införskaffa någon utpräglad algätare, som Otocinclus eller siamensis.

                      MVH/Anita

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Göder du med PMDD? Om inte så skulle jag testa det för att se om det blir bättre, och förhoppningsvis ser Petnym, Defdac eller någon annan växtguru denna tråd och du får ett mer precist svar.
                        Ganska normalt utseende på papegojblad sorgligt nog. Skrynkliga nya blad, äldre blad som får massivt med grön/prickalger på sig osv.

                        Tyvärr behöver jag själv hjälp att lista ut varför papegojblad gärna blir sådär. Prick/grönalgerna skulle kunna vara fosfatbrist - men när jag göder med mycket fosfat så brukar istället nytillväxt skrumpna ihop. Den verkar ha tendens att få skrynkliga nya blad när alla tillväxtfaktorer är maxade med lågt KH (bra med CO2, bra med ljus, bra med PMDD speciellt KNO3/KH2PO4 osv).

                        Kekon på Aquatic Plant Central har länge undersökt det här fenomenet och han verkar äntligen ha hittat hem:


                        (Väldigt låg nitratnivå men höga kaliumnivåer - han kör dessutom en gnutta ammonium tillsammans med nitratet vilket jag precis själv också har börjat experimentera med)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Limia1
                          • December 2006
                          • 325

                          #13
                          Okey. Är väl bara jag som kan se hålen i bladen då.

                          Men zikelskim skriver att flera växter i akvariet brukar ha alger på ovansidan och det torde ju inte vara normalt.

                          Papegojblad är ju ingen riktig vattenväxt, så egentligen är det otroligt att där finns några få som får den att trivas i sina akvarier under längre perioder. Den bör faktiskt dö efter en tid, då den är en landväxt.

                          MVH/Anita

                          Kommentar

                          • zikelskim
                            • May 2005
                            • 184

                            #14
                            Förde en liten dagbok på hur värdena var varje vecka. och fick fram att det hoppar inte allt för mycket varje gång.

                            8 veckor

                            no3 ligger och puttrar på 20 10 10 10 20 20 10 10
                            Fe 0,5 0,25 0,25 0,25 0,25 0,25 0,25 0,1
                            no2-n och no2 ligger samma alla veckor 0,1 och 0,3
                            Samt ph värdet ligger på 7.5

                            Dom tre första veckorna gjorde jag inte vattenbyte för att titta om värdena ändrades det enda som hände var att no3 gick ner till 10 och Fe till 0,25

                            Efter dom tre veckorna gjorde jag ett 30% vattenbyte varje gång jag testade vattnet (mätte före)

                            drar i 100ml av varje påse, 50ml efter vattenbytet och någen timme senare 50 mer.
                            Blogg om allt och inget
                            http://zikelskim.blogspot.com/
                            Blogg om att gå ner i vikt
                            http://mikecq.blogspot.com/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...