mår växterna sämre av de

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    mår växterna sämre av de

    tjosan alla........har ett litet 37 liter med bara växter och en liten ancistrus som håller rent och en pump och en värmare.......nu undrar jag om jag tar ut pumpen och ancistrusen, kommer då växterna må sämre eftersom det inte blir nån rotation på vattenytan??.....de växer redan bra där ...trivsmycket och får en grön fin färg men undrar lite ändå
    MVH macke_fisk
  • Richard.R
    • December 2006
    • 1872

    #2
    De borde ju finnas mer co2 i vattnet utan rörelse, men om du tar ut ancistrusen så får du ju ingen nitrat åt växterna?
    396L SA biotop
    128L SA biotop
    54L SA biotop
    54L SA biotop

    Kommentar

    • mayday
      • November 2005
      • 2085

      #3
      De borde ju finnas mer co2 i vattnet utan rörelse,

      Vart skulle den komma ifrån?

      mesta co2 är ju från Fiskarna och skit samt i stillastående vatten bildas för mycke alger o bakterier
      ______________________________________________

      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • yllekanin
        • December 2006
        • 177

        #4
        Co2 frigörs snabbare från vattnet om det är i rörelse.
        Mvh Michael

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Det finns inte automatiskt mer CO2 i vatten som är stillastående än i vatten med omrört ytvatten. Vad som sker vid omrörelse är att mer vatten kommer i kontakt med luft, så att gaser kan bytas mellan vatten och luften. Dvs bland annat kan den lättrörliga gasen CO2 lösas ut till luften ELLER lösas i vattnet från luften. Det beroende på om det är mer CO2 i vattnet eller luften. Samma gäller andra gaser som är lösta i vattnet. Gaserna vill uppnå lika koncentration i både luften och vattnet. Vid obalans "vandrar" de över från hög koncentration till låg koncentration.

          Problemet man har vid växtakvarium är att man tillför CO2 så att det blir högre koncentration (halt) av CO2 i vattnet än i luften. Då vill man inte att vattnet med mycket CO2 skall komma i kontakt med ytan så att gasen går över till luften. Alltså vill man ha lite omrörelse i vattenytan. Om man inte tillsätter CO2, så är det inte någon nämnvärt högre CO2-halt i vattnet jämfört med luften.

          Bakterier bildar bla CO2 när de bryter ned växtdelar och annat skit. Det ger även kväve och fosfor (mm). Så om man göder, exempelvis med PMDD, så behöver man inte fiskarna.

          Men jag skulle tro (fast jag vet ju inte hur du har det i akvariumet, så jag vet inte) att du kan får lite problem med växterna, om du inte kompenserar bortfallet av fiskmat och avföring med att mata växterna med PMDD (eller mata bakterierna med lite torrfoder, så får växterna även då mat).
          Men prova och meddela oss hur det går. Det kan bli ett intressant experiment. Men var rädd om slammen i bottengruset, där bakterierna bor .
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            ok jag ska börja med det i morron...men kan jag byta vatten somvanöigt en gång i veckan eller hur ska jag göra med de??
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              kan jag det som vanligt.....byta 30% av vattnet utan filter??
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              Arbetssätt...