Förslag!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • abe
    • February 2007
    • 15

    Förslag!

    Jag vill komma igång med akvariet så fort som möjligt!
    Vilka växer tycker ni är lämpliga?
    450l hörn,sällskapsakvarium!
    Kan tänka mig någon mossa eller likn. i en del av akvariet(mitten eller framtill.
    Bak vill jag ha grova långa växter som kan liknas vid träd,ev bambu och ngt grönt.
    Vill även ha lite flytväxter ev i 1/3 baktill.
    Kommer att massa stora stenar i antingen vänster eller höger sida.
    Tacksam för förslag med bilder, för jag kan inte latin!
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #2
    Hallo igen,

    Det bästa du kan göra är att använda zoopets sökmotor för växter.


    Tänk på att många växter kräver co2, gödning och mycket ljus. 2 och 1 i svårighetsgrad fungerar utan detta. 3-4-5 kräver oftast co2, gödning och mycket ljus.
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Tropica har en trevlig översikt också: http://www.tropica.com/plant_print.asp
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        Javamossa, Vesicularia dubyana, framtill eller kanske Echinodorus tenellus, (sorry, inget populärnamn). De brukar fundera ganska bra, om de trivs.
        Baktill någon lagom hög variant av valisneria (rak valisneria Valisneria spiralis eller jättevalisneria, Valisneria americana "gigantea") eller kanske svärdsplanta eller amazonplanta (två vanliga namn på den)Echinodorus bleheri eller någon släkting, som Smalbladig amazonplanta Echinodorus parviflorus ''peruensis'' eller annan Echinodorus. Även Cryptocoryne crispatula var. balansae (inget populärnamn) brukar fungera bra utan CO2, blir hög och smal.

        Tycker att flytväxter skymmer för mycket, så jag skulle inte använda sådanna. Valisneria eller Cryptocoryne crispulata brukar bli rätt långa och lägga sig vid ytan, om man väntar lite.

        (Det är inte så konstigt med latinska namnen, bara att lär sig namnen på växter och fiskar som man har och gillar (om man vill ). Men latinska namen gör det MYCKET enklare att hitta information om dem på nätet, exemeplvis med sökmotorn http://www.google.se/ samt att man vet exakt vilken art det är. Poppulärnamnen kan blandas ihop eller vara samma namn på helt olika arter)
        Senast redigerad av jackson; 20 February 2007, 20:25.
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        • Limia1
          • December 2006
          • 325

          #5
          Ursprungligen postat av Stew
          Hallo igen,

          Det bästa du kan göra är att använda zoopets sökmotor för växter.


          Tänk på att många växter kräver co2, gödning och mycket ljus. 2 och 1 i svårighetsgrad fungerar utan detta. 3-4-5 kräver oftast co2, gödning och mycket ljus.
          Svårighetsgrad 3 är också ganska lätta, odlar de flesta med goda resultat, utan co 2 gödning.

          MVH/Anita

          Kommentar

          • Matsvin
            • April 2006
            • 254

            #6
            Det finns en jättesnygg växt som heter Hygrophila corymbosa angustifolia (eller nåt i den stilen) som får avlånga vackert gröna blad, och är en stängelväxt, dvs man kapar av en bit av stammen och planterar ner där man vill ha den, passar utmärkt som bakgrundsväxt, tålig och lättskött, en av mina favorutväxter numera!! Växtsättet kan sägas påminna om en bambubuske, men bladen är längre. I naturen växer den amfibiskt, och blir upp till 1,5 meter höga buskar

            Cryptocoryne crispatula var. balansae är en mycket vacker växt, hoppas du får tag i den, den blir hög och passar långt bak, men hatar att planteras om så bestäm dig för var du vill ha den innan du planterar den

            Echinodorus tenellus heter dvärgsvalting på svenska, men det namnet brukas inte så ofta I ett så stort akvarium skulle jag hellre köra en lågväxande Sagittaria som förgrundsväxt, den är betydligt mer lättskött än dvärgsvaltingen

            Speciellt Vallisneria får långa blad som lägger sig i vattenytan, om du planterar dem längst bak och lägger några flytväxter ovanpå vallisneriabladen så slipper du problemet med att flytväxterna skuggar hela akvariet. Funkar delvis hos mig, men gallring av flytväxter hör till

            Lycka till!

            /Matsvin.
            Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #7
              Ursprungligen postat av Matsvin
              Det finns en jättesnygg växt som heter Hygrophila corymbosa angustifolia (eller nåt i den stilen) som får avlånga vackert gröna blad, och är en stängelväxt, dvs man kapar av en bit av stammen och planterar ner där man vill ha den, passar utmärkt som bakgrundsväxt, tålig och lättskött, en av mina favorutväxter numera!! Växtsättet kan sägas påminna om en bambubuske, men bladen är längre. I naturen växer den amfibiskt, och blir upp till 1,5 meter höga buskar
              Ahh, att jag glömde den! Ja, den kan bli riktigt vacker som bakgrundsväxt. Är det tätt så får man ju långa stammar Men bäst är nog att kapa den så att den buskar till sig ordentligt.
              Cryptocoryne crispatula var. balansae är en mycket vacker växt, hoppas du får tag i den, den blir hög och passar långt bak, men hatar att planteras om så bestäm dig för var du vill ha den innan du planterar den
              Vilket gäller alla Cryptocoryne. Jag vet någon som har några sådanna över Kan förmedla kontakt om du vill.
              Echinodorus tenellus heter dvärgsvalting på svenska, men det namnet brukas inte så ofta I ett så stort akvarium skulle jag hellre köra en lågväxande Sagittaria som förgrundsväxt, den är betydligt mer lättskött än dvärgsvaltingen
              Har aldrig hört det namnet, man lär så länge man lever. Om man inte har allt för mörkt i framkant och bra med näring (som för alla Echinodorus) så fungerar den riktigt bra. I vart fall för mig. Blev en riktigt tät och fin matta, önskar gräsmattan var så fin Tyvärr så gjorde jag en dummhet, så nu har jag inga kvar (skaffa inte stora malar som rör om ).
              Speciellt Vallisneria får långa blad som lägger sig i vattenytan, om du planterar dem längst bak och lägger några flytväxter ovanpå vallisneriabladen så slipper du problemet med att flytväxterna skuggar hela akvariet. Funkar delvis hos mig, men gallring av flytväxter hör till

              Lycka till!

              /Matsvin.
              Så kan man ju lösa det på, men då kan man ju lika gärna låta bli med ytväxterna. En ytväxt som man kan ha koll på är ju flytormbunken Ceratopteris, stora fina rötter, men breder ut sig. Men lättröjd och lättodlad, kan ibland fungera bra som planterad växt.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              Arbetssätt...