Kan rotfärgat vatten blockera ljusstrålarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenny*92
    • September 2006
    • 1919

    #16
    Okej ska försöka koka dom idag.Frigolit är vell inte min smak.vill helst ha naturliga delar för malarnas skull.
    "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

    Travian is The Shit

    Ha D Gött


    ///Mvh Kenny

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      • April 2002
      • 1103

      #17
      Jag upprepar det jag skrev högre upp: filtrera med aktivt kol. Det tar bort färgen.
      Malmö Akvarieförening
      no hope, no harm, just another false alarm

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #18
        Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
        Jag upprepar det jag skrev högre upp: filtrera med aktivt kol. Det tar bort färgen.
        Jag är lite fundersam över hur många som lyckats med aktivt kol, jag har provat de några gånger utan frammgång. Hur bra de fungerar har kanske att göra med hur mycket roten färgar av sig.
        Min variant för rötter som är för stora att kokas har varit att lägga dom i en bäck under några månader.

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #19
          daniel i malmö: Har inte provat själv, men det är ju det som aktivt kol är till för, att filtrera bort kemikalier. Tål att prova.
          Men jag är annars allmänt skeptiskt till att använda aktivt kol vid permanent filtrering, den filtrerar alla kemikalier, även det man kan vilja ha kvar. Det är dessutom lätt hänt att ha den för länge, och då kan den ställa till med skada istf nytta. Men i detta fallet lär du ju se om vattnet börjar bli gult igen.

          kenny*92: Värt att prova, tala gärna om senare hur det har gått.
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • Xul
            • January 2007
            • 709

            #20
            Fakta

            Aktivt kol är bra på att binda kolväte kedjor och andra opolär grupper och i princip alla färgämnen som inte är metallsalter kommera att bindas ganska bra i aktivt kol.

            Men kolet kommer bara att ta upp en bestämd mängd färgämne så efter ett tag (?) kommer färgen tillbaka i akvariet och kolet måste bytas.

            Fråga?

            Borde det inte gå att knäcka färgämnena i en UV C kuvett (kostar från 600 kr och uppåt tror jag)

            Kommentar

            • Kenny*92
              • September 2006
              • 1919

              #21
              Tror de skulle fungera.ska ta å duscha dom nu.
              "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

              Travian is The Shit

              Ha D Gött


              ///Mvh Kenny

              Kommentar

              • Raiker
                • October 2006
                • 29

                #22
                Kokade mina rötter 24h i en pannmur. Har inte färgat vattnet efter det.
                Bilder

                Kommentar

                Arbetssätt...