Uppstart av CO2 anläggning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin B
    • March 2006
    • 112

    Uppstart av CO2 anläggning

    Har slutligen lyckats pussla ihop en CO2 anläggning på Ebay.de, det tog tid, men trägen vinner... Det blev beg grejor i gott skick:

    Dennerle Manometer
    Sera Seramic PH-controller med inbyggd magnetventil
    6 kg konv brandsläckare hittade jag på blocket

    Nu till frågan:

    Jag har ett akvarium på 310 liter med "någorlunda" mycket växter, bla Anubias, javaormbunke, Svärdsplantor, Valisneria mfl som inte är extremt jluskrävande. Jag göder sedan ett år tillbaka med PMDD, en fulldos per vecka enligt EI metoden, 10 ml/100 l för hela akvarievolymen.

    Ljuset består av 2x36 W Aquarelle med reflektorer, dvs 2,3 W/l, MÅSTE jag skaffa starkare ljus för att köra CO2 eller räcker det jag har idag?
    Jag är inte ute efter en "djungel" utan vill att det jag har skall vara algfritt och trivas.

    Hur mycket mer måste jag göda med PMDD i sådana fall?
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Iom att du börjar med CO2 så klarar sig växterna bättre än tidigare med det ljuset du redan har.
    Närings upptaget kommer att öka när inte växterna längre är begränsade pga kol.
    Troligtvis så blir det nu ljuset som kommer att begränsa. (för gödningen kan du ju bara pytsa i mera av).

    Jag skulle börja utan att uppgradera ljuset och se hur jag tyckte allt verkar, sen skulle jag öka om jag kände det nödvändigt.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Ursprungligen postat av Martin B
      Ljuset består av 2x36 W Aquarelle med reflektorer, dvs 2,3 W/l, MÅSTE jag skaffa starkare ljus för att köra CO2 eller räcker det jag har idag?
      Håller med Heeke... Det är ljuset som är din gaspedal, växterna har samma ljusbehov trots att du tillsätter mer kol. Näringsupptaget kommer att öka så du kommer att behöva tillsätta mer PMDD. Jag föreslår att du skaffar ett test så att du kan hålla koll på att näringsnivåerna inte skenar iväg när du ökat tillsatsen av PMDD.

      Länktips: Artikel om koldioxid
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • Martin B
        • March 2006
        • 112

        #4
        Tack för svaren!

        Lutar åt att jag börjar med att testa med befintligt ljus istället för att rusa åstad och köpa T5 eller MH... har ju trots allt reflektorer...

        Som jag skrev innan göder jag fulldos PMDD per vecka i dagsläget, antar att jag borde köra åtminstone det dubbla tillsammans med CO2??
        Kollar givetvis värden också, men som tumregel...?

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Lättaste sättet att se om man behöver göda mer är ju att man ser bristsymptom på växterna, men att ge en dubbel fulldos vid vattenbyte och en till dubbel mitt i veckan skulle absolut inte vara något onormalt, men som sag håll lite koll så löser det sig.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Martin B
            • March 2006
            • 112

            #6
            Gör väl som så...

            Kommentar

            • bena
              • April 2006
              • 1245

              #7
              hur mycket fick du betala för allt (på ett ungefär i svenska riksdaler)?

              Kommentar

              • jackson
                • September 2003
                • 1242

                #8
                Ursprungligen postat av Martin B
                Har slutligen lyckats pussla ihop en CO2 anläggning på Ebay.de, det tog tid, men trägen vinner... Det blev beg grejor i gott skick:

                Dennerle Manometer
                Sera Seramic PH-controller med inbyggd magnetventil
                6 kg konv brandsläckare hittade jag på blocket
                Grattis!
                Nu till frågan:

                Jag har ett akvarium på 310 liter med "någorlunda" mycket växter, bla Anubias, javaormbunke, Svärdsplantor, Valisneria mfl som inte är extremt jluskrävande. Jag göder sedan ett år tillbaka med PMDD, en fulldos per vecka enligt EI metoden, 10 ml/100 l för hela akvarievolymen.

                Ljuset består av 2x36 W Aquarelle med reflektorer, dvs 2,3 W/l, MÅSTE jag skaffa starkare ljus för att köra CO2 eller räcker det jag har idag?
                Jag är inte ute efter en "djungel" utan vill att det jag har skall vara algfritt och trivas.

                Hur mycket mer måste jag göda med PMDD i sådana fall?
                Hmm, det blir snarare 72 W / 310 l = 0,23 W/l. Det är lite i underkant, men fungerar säkert ok för dessa växter. Eventuellt att du kompletterar med ett lysrör till, så att du har 108 W / 310 l = 0,35 W/l, vilket nog är mer lagom, även för dessa växter. Fyra st lysrör ger 0,45 W/l vilket är vad man brukar vilja ha i ett växtakvarium som det växer bra ifrån, men det kan du göra senare. Men allt detta är bara mellan tumme och pekfinger, beror på många saker som är svåra att mäta.

                Men se till att du har rätt CO2-halt, vanligaste problemet med växter som inte växer. Mät kH och justera till lämpligt pH-värde så att du får 20-30 ppm CO2. Använd lämpligt tabell för att se vilket pH du skall ha till det kH du har. Kom ihåg att kalibrera pH-proben emellanåt, står nog i manualen hur du gör.

                När du har bra CO2-halt, så skall växterna bubbla vid vattenbyten och dagen efter. Om du inte har bubbel från växterna två dagar senare, ha i en fulldos gödning så skall bubblet komma igång. Om det börjar bubbla efter gödningen så göder du för lite. Så då kan du prova göda 1-2 gånger mellan vattenbytena, vilket är helt normalt när man har CO2 och växterna växer bra Om inte det hälper, så har du troligen för lite ljus eller för lite CO2. Kontrollera CO2-halten först (enklast). Rörelse i vattenytan ventilerar effektivt ut CO2 ur akvariumet, så minimera detta. Om CO2 ok, komplettera med lysrör och prova igen enligt ovan.
                Eftersom du använder EI, så är det väldigt svårt att via gödningen få för höga halter av växtgödning.

                Detta tror jag är enklaste/bästa sättet att bättre få fart på dina växter. När växterna växer bra, så rensa ut allt som inte ser bra ut, exempelvis med alger. Alger har man i ett friskt akvarium. Det är bara det att angripna blad kan man lätt ta bort om växterna växer bra

                Men glöm inte bort att ha lite tålamod, det tar säkert en månad eller två innan du har fått allt inställt. Sedan är det bara att fortsätta justera. För gärna dagbok, så att du ser vad du gör för förändringar och vad resultaten blir efter en dag-vecka.
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                Kommentar

                Arbetssätt...