Växter i ett 63l kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenny*92
    • September 2006
    • 1919

    Växter i ett 63l kar

    Hej,funderar lite i mitt 220 l kar växter växterna gör dåligt men i mitt 63 l kar växer dom som satan!.gör inte med gödningn ngn stanns.Kan de vara så att mina fiskar bajsar så mkt så att de blir så mkt gödning?
    "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

    Travian is The Shit

    Ha D Gött


    ///Mvh Kenny
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    #2
    Svårt att säga. Kan beror på så mycket, bland annat det du föreslår. Men för att växterna skall växa över huvud taget så behöver de mat, dvs:

    Ljus (det lilla akvariumet kan ha mer ljus än större, riktmärke är watt lysrör per liter vatten (ca 0,3-0,5 Watt per liter), men akvariumdjupet påverkar även. Lägre akvarium ger mer ljus till växterna vid bottnen)
    Kol (C), som vanligen finns i koldioxid (CO2). Det är den vanligaste bristvaran i akvarium för växter. Du kan ha en bra "smuttsig" botten i det lilla akvariumet. Bakterier som bryter ned växtdelar och fiskavföring ger (lite) koldioxid.
    Kväve (P), som finns i maten som fiskarna äter, och sedan löses upp i vattnet.
    Kalium (K), som finns i viss mån i mat. Små hål i äldre blad brukar vara brist på detta.
    Calcium (Ca), som brukar finnas tillräckligt av i kranvatten.
    + övriga ämnen som inte behövs mycket av.

    (Bokstäverna inom parentes är kemiska bokstaven för ämnet, exempelvis O för syre)
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    • Richard.R
      • December 2006
      • 1872

      #3
      Jackson du verkar ju kunnig. Jag har ett akvarium som är 55 cm högt och 2x38, 2x58 watt lysrör med reflektorer räcker det eller ska jag utöka, kör med co2 och göder med pmdd
      396L SA biotop
      128L SA biotop
      54L SA biotop
      54L SA biotop

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        (Borde kanske startat upp en egen tråd, verkar inte vara helt relevant för ursprungliga frågan)
        Volym (400 liter)?
        (Snyggt, plocka bort gamla blad med algerna bara)
        400l / 200W = 0,5 W/l verkar vara helt ok.

        Hur mycket CO2 har du i vattnet (mät kH och pH med vätsketest), och slå sedan upp i en CO2-tabell och får ut hur mycket ppm CO2 du har, runt 20-30 ppm CO2 är riktvärde. I växtakvarium brukar CO2 vara det som är problemet.
        Exempel på en tabell: http://www.pny.se/akvariedagbok/co2table.html

        Hur ser gödningsstrategin ut? Bubblar det efter gödning? Om det slutar, börjar det igen om du göder mellan vattenbyten?
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        • Richard.R
          • December 2006
          • 1872

          #5
          Jag har ett 396 liters akvarium, kh 2 och ph 6.8 inte den bästa co2 halten. Jag göder efter vatten byte och då bubblar de hela dagen men sen nästa dag inte
          396L SA biotop
          128L SA biotop
          54L SA biotop
          54L SA biotop

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            Om du göder igen när det slutat bubbla, börjar det bubbla igen?

            Fast jag tror att ditt problem är för lite CO2. 10 ppm CO2 är inte mycket. Hur tillför du CO2 till vattnet?

            Att det bubblar direkt efter vattenbytet kan vara att det nya vattnet är lätt att mätta på syre (O2), så att det fälls ut i form av gasbubblor direkt efter vattenbytet.

            Försök fördubbla CO2-halten, dvs tillför CO2 tills du har 6,4-6,5 pH.
            Se till att vattenytan inte rör sig för mycke (ens alls), men gärna omrörning i vattnet ner mot bottnen. Ytrörelse ökar gasutbytet mellan luft och vatten, och CO2 är väldigt snabblösligt i vatten, men lämnar det även lika snabbt.
            Har du bra tillväxt på växterna, så får fiskarna syre så det räcker ändå.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • Richard.R
              • December 2006
              • 1872

              #7
              mäskmetoden än så länge, leder co2n i ett eheim2252 som gör en fint mist i hela karet, vet att det är lite co2 men vill inte sänka den för hastigt heller, siktar som sagt på ph 6.4-6.5 men tar det lite i taget, sen så tror jag att jag luftar ur co2, ska ändra det är rejäl ytrörlese i karet
              Senast redigerad av Richard.R; 19 February 2007, 03:49.
              396L SA biotop
              128L SA biotop
              54L SA biotop
              54L SA biotop

              Kommentar

              Arbetssätt...