Orange färg på stenar och bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Brian
    • January 2007
    • 53

    Orange färg på stenar och bakgrund

    Hejsan!

    En nybörjarfundering.
    Har ett relativt nystartat akvarium där fiskarna trivs och växterna mår bra.

    Nu har det på senare tid dykt upp en orangeliknande färg på stenar och bakgrund. Har inte sett den tidigare och blev lite osäker på vad det är för något. Är mycket tveksam till om färgen varit där från början, och undrar nu om detta kan vara någon typ av alg, eller vad kan det vara för något?

    På bilden kan man se orange färg på bakgrunden och stenen i förgrunden.


    Är detta något att vara orolig för, och vad beror detta på?

    //Brian
  • Richard.R
    • December 2006
    • 1872

    #2
    va är det för sorts bakgrund, fin var den iaf
    396L SA biotop
    128L SA biotop
    54L SA biotop
    54L SA biotop

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      #3
      Jag gissar att det är kiselalger, de är vanliga i nystartade kar tror jag? Det är i alla fall inget att vara orolig för, tror att de försvinner av sig själv efter ett tag, men jag är ingen expert...
      Min zoon

      Kommentar

      • Bilbo
        • February 2002
        • 2119

        #4
        Definitivt kiselalger, de brukar komma i nystartade kar, och försvinner med tiden. Om du vill hålla efter dem brukar Ancistrus käka dem med glädje!
        // Magnus
        Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

        Kommentar

        • Brian
          • January 2007
          • 53

          #5
          Tack för alla svaren!
          Då ska jag börja arbeta på problemet. Provade att borsta lite på stenen i framkanten och såg att algerna var lätta att få bort, så det blir nog en ordentlig rengöring vid nästa vattenbyte.

          Ursprungligen postat av Richard.R
          va är det för sorts bakgrund, fin var den iaf
          Tackar!
          Vi var inne i zoobutiken och beställde bakgrunden i samband med att vi besällde akvariumet. När vi sedan fick bakgrunden stod det Aquarock på kartongen. Men när jag kikar på de bakgrunderna på Internet, så är det inte en sådan bakgrund. Jag har heller inte lyckats hitta någon liknande bakgrund på Internet.
          Antagligen kan de vara som så att de packade ned bakgrunden i affären, men att de råkade stoppade den i fel kartong.

          Här har du en bild till på bakgrunden.
          Roten är längst ut till höger och tar upp ca 20% av bakgrunden, och övrig yta till vänster består av "stenblock".


          Mvh,
          Brian

          Kommentar

          • Oden70
            • January 2007
            • 27

            #6
            Jag kan hjälpa er med det eftersom jag har en också! Det e en Aquael!!!!!

            Kommentar

            • Oden70
              • January 2007
              • 27

              #7
              Om vi skall vara riktigt exakta så Heter den Aquael ODA: Fins utan rot också men bara upp till100 cm. Sedan e den med rot.. När du vill ha en som e 150 cm fins den som hel eller dellad. Den delade e gjord för att den skall komma ner i Juwelkaren so har sitt dumma mittstag!!!Hoppas att detta hjälper, för er som vill kolla mer gå in på Simontorps memsida och ladda ner kattalogen,.. Sedan e det bata att leta och kolla!!!!!!!!!!!!

              Kommentar

              • Richard.R
                • December 2006
                • 1872

                #8
                Okej finns den i 160x55?
                396L SA biotop
                128L SA biotop
                54L SA biotop
                54L SA biotop

                Kommentar

                Arbetssätt...