Hur ska växterna trivas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amanda321
    • February 2007
    • 587

    Hur ska växterna trivas?

    Hej jag har blå stora stenar i mitt akvarium och jag tror inte mina växter trivs i det! jag ger dom näring och sånt men dom förökar sig inte! hur ska jag få dom att trivas så det kan blir fler av dom?
    30 L - 60 L - 150 L
    //Amanda
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Vad har du för växter?

    Kommentar

    • Piscator
      • August 2006
      • 735

      #3
      Just blå stenar har en negativ effekt på gröna växter, färger som inte står intill varandra eller mittemot i e sk. färgcirkeln matchar inte och då dör växterna.. Byt till orange grus eller röda växter så matchar det bätte enligt färgläran.

      Förlåt att jag skojar med dig, ibland kan bara inte låta bli Men jag försäkrar att jag inte menade något illa..

      Jag tror att de saker du först och främst ska fundera på är hur grovt gruset är, en blandning mellan 0,2-6mm har jag för mig brukar rekommenderas. Ljuset är viktigt, det antal rör som sitter som standard i akvarier är ofta för lite. Man brukar ofta rekommendera bortåt 0,5 Watt ljus per liter, men det har även att göra med hur djupt vatten man har, reflektor, typ av rör/belysning etc.
      Hälsningar, Tomas!
      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

      Kommentar

      • Amanda321
        • February 2007
        • 587

        #4
        ok.. men jag har precis köpt dom blå stenarna (akvariet är nytt) så jag vet lixom inte om jag riktigt borde byta nu? :S
        30 L - 60 L - 150 L
        //Amanda

        Kommentar

        • Piscator
          • August 2006
          • 735

          #5
          Avvakta med att byta gruset. Antagligen är det mängden ljus det beror på, välj växter som inte är ljuskrävande eller montera fler lysrör.
          Hälsningar, Tomas!
          "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

          Kommentar

          • Amanda321
            • February 2007
            • 587

            #6
            men det är ju mycket ljus i mitt akvarium? :S
            30 L - 60 L - 150 L
            //Amanda

            Kommentar

            • Piscator
              • August 2006
              • 735

              #7
              OK, hur många Watt per liter?

              Hur länge har du haft karet igång och vilka växter har du?
              Hälsningar, Tomas!
              "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

              Kommentar

              • Kenny*92
                • September 2006
                • 1919

                #8
                Antigen köper du Pmdd lr ett Co2 kit.Hälst båda.Bra ljus e de man ska ha i första hand
                "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

                Travian is The Shit

                Ha D Gött


                ///Mvh Kenny

                Kommentar

                • Amanda321
                  • February 2007
                  • 587

                  #9
                  hur mång watt vet jag inte men jag har hatt akvariet typ 3 eller 4 veckor altså kanske en månad?
                  30 L - 60 L - 150 L
                  //Amanda

                  Kommentar

                  • jackson
                    • September 2003
                    • 1242

                    #10
                    Om du lyfter på rampen så står det en siffra följt av Watt eller bara W på varje lysrör. Siffran är antal watt (hur mycket ström) som lysröret drar. Om du inte hittar, så mät hur långt lysröret är, så kan man ta reda på hur många watt som det drar.
                    Addera (lägg ihop) watt-talet på alla lysrör och dela det sedan med antal liter som akvariumet är på. (Du kan även skriva in det du får här i forumet. så räknar vi ut det )

                    Gruset är sällan ett problem. Växterna använder gruset/sanden mest till att förankra sig med. Så grovt grus brukar vara svårt att plantera i (korn i ca 1 cm i diameter), växterna flyter lätt upp. Annars spelar det ingen roll, ej heller färgen. Däremot vilken sorts grus spela roll, men om du köpt det i en Zoobutik så är det säkert ok. Vissa kan innehålla onyttiga ämnen som löses upp i vatten. Men det tror jag inte att det är ditt problem.

                    Vilka sorters växter har du? Försök hitta dem i växtarkivet, http://www.tropica.com/default.asp eller http://djurportalen.nu/vaxtarkiv.php

                    Det underlättar att se vad som är problemet. Ljus och näring skulle jag tro.
                    Mer ljus får du av fler lysrör och set till att det är en bra reflektor bakom varje lysrör.
                    Näring kan du enklast tillsätta genom att köpa TMG hos din Zoobutik (inte ren järngödning, det behövs troligen inte, trots vad zoobutiken säger). Det tillsätter du efter varje vattenbyte du gör (1-2 veckors mellanrum). Då skall växterna se bättre ut.
                    Vissa vackra växter fungerar inte utan mer avancerad skötsel. Så prova med många olika arter. Då ser du vilka som fungerar i ditt akvarium och vilka som du inte skall prova fler gånger

                    Lycka till.
                    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                    Kommentar

                    • Amanda321
                      • February 2007
                      • 587

                      #11
                      kan kolla..... jag hittade inte att det stod det nånstans?
                      30 L - 60 L - 150 L
                      //Amanda

                      Kommentar

                      • Richard.R
                        • December 2006
                        • 1872

                        #12
                        då letade du dåligt, försök igen
                        396L SA biotop
                        128L SA biotop
                        54L SA biotop
                        54L SA biotop

                        Kommentar

                        • Amanda321
                          • February 2007
                          • 587

                          #13
                          ne jag letade över hela
                          30 L - 60 L - 150 L
                          //Amanda

                          Kommentar

                          • Richard.R
                            • December 2006
                            • 1872

                            #14
                            är du säker, stod det ngn text alls, isf skriv hit det
                            396L SA biotop
                            128L SA biotop
                            54L SA biotop
                            54L SA biotop

                            Kommentar

                            • Amanda321
                              • February 2007
                              • 587

                              #15
                              nepp
                              30 L - 60 L - 150 L
                              //Amanda

                              Kommentar

                              Arbetssätt...