Näring till växterna ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Itch
    • November 2006
    • 48

    Näring till växterna ?

    Hej...


    Får man mycket lättare alger i karet om man anävnder sig av näring till växterna ? funderar på att skaffa de, vill ha så gröna i fina växter som möjligt.

    Och är de en sak man lägg i grusne en gång eller måste man fylla på med näring ibland ?
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Med näring så minskar risken för alger, förutsatt att man göder rätt.

    Det finns olika tillvägagångssätt vad det gäller gödning, jag föreslår att du söker i forumet och bildar dig en uppfattning om vad som passar dig.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Itch
      • November 2006
      • 48

      #3
      "du söker i forumet och bildar dig en uppfattning om vad som passar dig" de kan man ju säga att jag göra ju.

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #4
        Är själv trött på att växterna i mitt stora kar (260 L) inte trivs.
        Jag ser stor skillnad på mitt stora och lilla (54 L) kar.
        I mitt lilla kar så har jag jordbotten + engelsk sjösten och där frodas växterna
        / dtoppen /

        Kommentar

        • Itch
          • November 2006
          • 48

          #5
          Jag har med ett 54 liters !!!..jordbotten, växter dom bättre i de är i stenbotten ? Men blir de inte mer alger om man har näring på botten ?

          Kommentar

          • rödtoppen
            • June 2006
            • 3148

            #6
            Ursprungligen postat av Itch
            Jag har med ett 54 liters !!!..jordbotten, växter dom bättre i de är i stenbotten ? Men blir de inte mer alger om man har näring på botten ?
            Jag märkte stor skillnad när jag bytte till jordbotten (när det gäller växterna).
            Om det blir mer alger har inte tänkt på för jag har effektiva städare i mitt lilla kar, både äpplesnäckor och räkor. Framrutan brukar jag göra ren ca var 14:e dag.
            Se bara till att du har i ogödslad jord, om du tar i vanlig blomsterjord så får du stora problem med nitriten.
            Dammjord rekommenderas och sen ett litet lager engelsk sjösten(för att hindra jorden från att grummsa karet)
            Om du har pansarmalar så ta den allra minsta sortens e-sjösten.
            / dtoppen /

            Kommentar

            • mohlin
              • January 2004
              • 1487

              #7
              Vad heeke menar, Itch är att du ska gå in under rubriken "sök".
              Det du gör nu är att ställa frågor.

              Kommentar

              • Itch
                • November 2006
                • 48

                #8
                ogöslad vanlig jord ? sån man har i rabaterna ? trode man va tvungen o köpa en speciel slags jord

                Kommentar

                • rödtoppen
                  • June 2006
                  • 3148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Itch
                  ogöslad vanlig jord ? sån man har i rabaterna ? trode man va tvungen o köpa en speciel slags jord
                  Den mesta "jorden" som man köper i affären är gödslad så dammjord är att rekommendera, det kan du köpa på tex horn bach men eftersom det är "off season" för sånt så hade jag ringt till affären och hört om de har sånt inne.
                  / dtoppen /

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Ursprungligen postat av mohlin
                    Vad heeke menar, Itch är att du ska gå in under rubriken "sök".
                    Det du gör nu är att ställa frågor.
                    Precis!

                    Itch: Jag skulle kunna tala om för dig vad jag har för åsikt om växtnäring men det behöver inte betyda att alla andra sätt är fel.
                    Om du söker i forumet på tex "näring" "bottengödning" "pmdd" osv så har du säkert ett tusental trådar att läsa och dra slutsatser ifrån.
                    Speciellt som du inte har använt dig av näring tidigare är det svårt för mig att ge råd som hamnar på rätt "nivå" för dig.

                    Men ska jag ge ETT råd så säger jag "Tropica Master Grow" aka "TMG" fast nu heter det visst "Tropica PLANT NUTRITION liquid".
                    Det var så jag började för några år sedan och på den vägen är det
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • Itch
                      • November 2006
                      • 48

                      #11
                      Rödtoppen: ahh okok, men finns de inte risk att jorden flyter upp o så ? stannar de på bottnen, o blir inte vattnet grumligt ?


                      heenke: Okok, nä men undrar bara allmänt, är det värt det ? att tömma akvariumet o lägga i jord under grusen, och om de verklign blir någon skillnad.
                      Är trött på lite hängiga växter, inte så färgstarka längre.

                      Kommentar

                      • _Lena_
                        • June 2006
                        • 1273

                        #12
                        Vattnet kan bli grumligt om fiskar gräver, om man planterar om eller fyller på vatten. Å andra sidan med ett low-tech kar (mycket växter+jordbotten) ska man inte byta vatten.

                        Kommentar

                        • rödtoppen
                          • June 2006
                          • 3148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Itch
                          Rödtoppen: ahh okok, men finns de inte risk att jorden flyter upp o så ? stannar de på bottnen, o blir inte vattnet grumligt ?


                          .
                          du måste lägga ett lager engelsksjösten ovanpå jorden för att hålla det på plats
                          / dtoppen /

                          Kommentar

                          • rödtoppen
                            • June 2006
                            • 3148

                            #14
                            Ursprungligen postat av _Lena_
                            Vattnet kan bli grumligt om fiskar gräver, om man planterar om eller fyller på vatten. Å andra sidan med ett low-tech kar (mycket växter+jordbotten) ska man inte byta vatten.
                            det är ju skillnad på att ha ett lowtech och bara ha jordbotten.
                            / dtoppen /

                            Kommentar

                            Arbetssätt...