Rekommendera växt åt mig..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #16
    haha ja harry potter hihi...
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • annika&isak
      • November 2006
      • 180

      #17
      Ursprungligen postat av Healena

      Svärdsplantor ..hittar inget på den sökningen.. HJÄÄÄLLPPP
      testa att söka på "echinodorus" eller "svärdplanta"

      tycker också du ska testa hygrofilia polysperma. det blir mycket växt för lite pengar för den växer som ogräs. min "skog" med polysperma har räddat många platyyngel. kanske funkar den för dig trots din Voldemort för rötterna växer också väldigt snabbt.
      ------------------------------------
      112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
      37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #18
        ozelot kan du söka på Fast bilden på den var inte särskilt vacker..
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #19
          Ursprungligen postat av annika&isak
          testa att söka på "echinodorus" eller "svärdplanta"tycker också du ska testa hygrofilia polysperma. det blir mycket växt för lite pengar för den växer som ogräs. min "skog" med polysperma har räddat många platyyngel. kanske funkar den för dig trots din Voldemort för rötterna växer också väldigt snabbt.
          Nu hittade jag - tack! Och fick nu reda på vad 2 av mina oidentifierade växter i akvariet heter: Echinodorus osiris
          Jo..jag vet jättemycket om växter jag..

          Hur pass kraftiga är stammarna på "hygrofilia polysperma"?
          Går de lätt av?
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • annika&isak
            • November 2006
            • 180

            #20
            Ursprungligen postat av Healena
            Nu hittade jag - tack! Och fick nu reda på vad 2 av mina oidentifierade växter i akvariet heter: Echinodorus osiris
            Jo..jag vet jättemycket om växter jag..

            Hur pass kraftiga är stammarna på "hygrofilia polysperma"?
            Går de lätt av?
            Hygrophila Polysperma är rätt stavning ser jag nu, skrev fel tidigare... Att kalla stammarna för kraftiga är väl att ta i, men de är ju stadigare än till exempel vattenpesten. Hm.

            Det som är fint med polyspeman är också att den växer så snabbt så man måste nypa av toppskotten typ en gång i veckan, dessa kan man plantera bredvid, det vad det jag menade med mycket växt för pengarna. Sen så får de växter du toppat nya skott på sidorna och blir på så sätt buskigare och buskigare. Jag har haft mina ett par månader och nu har stammarna längst ner blivit ganska kraftiga faktiskt.
            ------------------------------------
            112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
            37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #21
              Det ljusgröna "buskaget" i mitten är Hygrophila polysperma.
              Iofs så är det inte så buskigt som sig bör då det är typ 5-6 stänglar som sattes ner 1v innan bilden togs.
              Men som sas tidigare så buskar den på sig om man nyper av toppskotten, som man också kan plantera för att ytterligare utöka buskaget.
              Bifogade filer
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Healena
                • May 2006
                • 1440

                #22
                Så dendär var nyplanterad?? Wow!
                Det ser ut att kunna vara något för mig iallafall!!
                Verkar vara finfint gömställe för mina firrar!

                Skräpar "polyn" ( ) mycket?
                Har lite skräck för skräp - växter efter Voldis cabomba-massaker då det ständigt flöt dill i akvariet...som satte igen pumpen..som var tvungen att plockas ned till molekylnivå....gånger flera...*suck*
                Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                Kommentar

                • _Lena_
                  • June 2006
                  • 1273

                  #23
                  Jag rekomenderar oxå olika typer av echinodorus eller anubias och javaormbunke.

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #24
                    Ursprungligen postat av Healena
                    Så dendär var nyplanterad?? Wow!
                    Det ser ut att kunna vara något för mig iallafall!!
                    Verkar vara finfint gömställe för mina firrar!

                    Skräpar "polyn" ( ) mycket?
                    Har lite skräck för skräp - växter efter Voldis cabomba-massaker då det ständigt flöt dill i akvariet...som satte igen pumpen..som var tvungen att plockas ned till molekylnivå....gånger flera...*suck*
                    Nje det är ganska stora blad som lossnar om det lossnar ngt och dessa plockar man lätt med fingrarna och oftas flyter de upp och flyter på ytan..
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    • Healena
                      • May 2006
                      • 1440

                      #25
                      Tack så jättemycket för all hjälp och alla förslag
                      Det blir nog Hygrophila polysperma iallafall.
                      Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                      // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                      Kommentar

                      • jackson
                        • September 2003
                        • 1242

                        #26
                        Ursprungligen postat av _Lena_
                        Jag rekomenderar oxå olika typer av echinodorus eller anubias och javaormbunke.
                        Är nog det enda som fungerar med så lite ljus som hon verkar ha. Cabomba är troligen dömt redan innan, även utan bråkiga fiskar. De måste ha mycket ljus. Limnophila sessiliflora är då tåligare, även om även de skall ha en hel del ljus.
                        Det finns många Cryptocoryne som växer bra i dåligt belysta akvarium. De blir täta och håller för lite hårdare behandling. Men en buskig HP är nog väldigt svårt under glödlampor och bråkig innevånare.

                        http://djurportalen.nu/vaxtarkiv.php...a&id=87&site=1 (Kan nog bli för stor)


                        Senast redigerad av jackson; 20 February 2007, 00:32. Anledning: Felstavad sessiliflora
                        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                        Kommentar

                        • Richard.R
                          • December 2006
                          • 1872

                          #27
                          Jasså de finns någon mer än jag online också :P
                          396L SA biotop
                          128L SA biotop
                          54L SA biotop
                          54L SA biotop

                          Kommentar

                          Arbetssätt...