Vad är detta för alger? går dem att få bort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MostWanted-LKPG
    • February 2007
    • 4

    Vad är detta för alger? går dem att få bort?

    Är helt nybörjare på akvarium och startade mitt första akvarium för 2månader sen. Nu har det börjat komma lite brun/röda alger på rutorna och sitter även på växterna, ser ju inte så snyggt ut. Går dem att få bort? Vad är det för alger?




    Mvh Robban
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Tycker det ser ut som vanliga grön alger. Det går att skrapa bort med antingen ett rakblad modellen större, eller så köper du en algskrapa finns massa olika modeller...

    Måste hålla med om att det inte är fint, jag hade hela sidorna fulla i mitt akvarium, men när jag skaffade Co2 försvann algerna av sig självt...

    lycka till!!
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • albjohn
      • March 2006
      • 1179

      #3
      Dom brukar försvinna med tiden om du har ett bra=stort filter som är ordentligt inkört, matar med måtta, sköter vattenbytena och har ljuset tänt max 10-12 timmar.

      Så ha tålamod och vad du än gör rengör inte filtret om det nu inte börjar bli tätt och då kramar du bara ur det i en skvätt akvarievatten.
      Mvh Leif

      Kommentar

      • MostWanted-LKPG
        • February 2007
        • 4

        #4
        OK, då ska jag försöka dra ner lite på ljustiden för den kanske är uppemot 14 timmar ibland... + att den får solljus från fönster på dagarna.

        Det här med filter, ska man inte rengöra dem särskilt ofta?

        Co2, är ju kolsyra vet jag men hur fungerar det och hur tillsätter man sånt?

        Kommentar

        • jesper_b
          • June 2006
          • 1201

          #5
          Solljus ska man undvika, det bidrar mycket till att algerna frodas..
          www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
          Mina Malar:
          L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

          Kommentar

          • volvo_sport
            • February 2007
            • 6

            #6
            är det ett vanligt sötvatten akvarium ???????
            är det så så kan jag varmt rekomendera ancistrus malen köp 2 av dom å jag kan garantera dig att d kommer att försvinna
            å d största problemet är att ditt akvarium står i soljus och är tänt för länge

            Kommentar

            • Vic
              • November 2006
              • 1533

              #7
              det där är inte grön alger, det är kisel alger. kommer nästan alltid i nystartade akvarium. det är ett tecken på att akvariumet är "rent". försvinner oftast med tiden
              Mvh Viktor


              Apistogramma för hela slanten!

              Kommentar

              • MostWanted-LKPG
                • February 2007
                • 4

                #8
                OK, malar hade jag tänkt o köpa iaf så ancistrus lät ju bra. Kiselalger, ok men då är det bara att vänta ut det kanske?

                Kommentar

                • jesper_b
                  • June 2006
                  • 1201

                  #9
                  Ursprungligen postat av Vic
                  det där är inte grön alger, det är kisel alger. kommer nästan alltid i nystartade akvarium. det är ett tecken på att akvariumet är "rent". försvinner oftast med tiden
                  Jag tror att det är en blandning av grön och kisel alger...Skaffa ancistrus och ett par siamesiska algätare så kommer det försvinna...
                  www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                  Mina Malar:
                  L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                  Kommentar

                  • albjohn
                    • March 2006
                    • 1179

                    #10
                    Ursprungligen postat av MostWanted-LKPG
                    OK, då ska jag försöka dra ner lite på ljustiden för den kanske är uppemot 14 timmar ibland... + att den får solljus från fönster på dagarna.

                    Det här med filter, ska man inte rengöra dem särskilt ofta?

                    Co2, är ju kolsyra vet jag men hur fungerar det och hur tillsätter man sånt?
                    Skärma av fönstern och dra ner ljustiden.

                    Filtret ska normalt inte rengöras överhuvudtaget om det inte börjar bli tätt eftersom du då stör/dödar nyttobakterierna som sitter där.

                    Co2 använder vissa med växtakvarium för att ytterligare öka tillväxten och det tillsäts via mäsk eller Co2 tub.
                    Mvh Leif

                    Kommentar

                    • MostWanted-LKPG
                      • February 2007
                      • 4

                      #11
                      Såhär ser växterna ut idag, ganska fula dvs... dem är bruna och bladen som är värst börjar bli igenomskinliga. Det verkar ju vara samma alg som sitter på rutan och som sätter sig på växterna och dödar dem.
                      Hur får jag bort dem? köpte en ancistrus, men skulle kanske behöva 10tal för o få bort allt det där...
                      Lysröret, 1st, som sitter i heter Sylvania Aquastar, 18W, 10.000K.




                      stooora bilder.

                      Kommentar

                      • LinneaHYLK
                        • October 2006
                        • 206

                        #12
                        Låt malen ta hand om växterna.. är du redo att ta tag i det själv så rekommenderar jag en tandborste. Det har jag själv använt min mitt akvarium.. då får malen hjälp på traven, dessutom repar inte en tandborste glaset.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...