Mögel i växtnäringen? (pmdd)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rebecka_o
    • December 2006
    • 348

    Mögel i växtnäringen? (pmdd)

    Vi har köpt pmdd för ett tag sedan och blandade det enligt instruktionerna i tre flaskor vatten. Den ena blandningen är ju brun och de andra två ofärgade. Tyvärr fick jag aldrig skrivit på flaskorna vilket som jag blandade i vilken flaska. Men i en av de ofärgade blandningarna så har det blivit ganska mycket utfällningar. Kan det vara mögel? Eller någon slags kemisk reaktion? Vågar man fortsätta använda av det? Det luktar inget särskilt.
  • rebecka_o
    • December 2006
    • 348

    #2
    Hittade precis ett annat inlägg om detta, det var tydligen bara att sila bort det och fortsätta använda.

    Men två andra frågor då. Skulle jag ha använt batterivatten att blanda med? Jag tog direkt ur kranen, det kanske var dumt gjort? Och behöver vi förvara flaskorna i kylen? Vi har dem rumstempererat.

    Kommentar

    • bena
      • April 2006
      • 1245

      #3
      jag kör mitt utan batterivatten (och citron).
      men sen tar jag slut på 500ml på under en månad. jag kör rumstempererat.
      det man kan göra är att blanda ut halv mängd pulver med 500ml vetten, och sen ta dubbelt så mycket när man ska dosera ner i tanken. då tar en flaska slut snabbare, och det hinner inte göra fällningar.

      Kommentar

      • rebecka_o
        • December 2006
        • 348

        #4
        Ursprungligen postat av bena
        jag kör mitt utan batterivatten (och citron).
        men sen tar jag slut på 500ml på under en månad. jag kör rumstempererat.
        det man kan göra är att blanda ut halv mängd pulver med 500ml vetten, och sen ta dubbelt så mycket när man ska dosera ner i tanken. då tar en flaska slut snabbare, och det hinner inte göra fällningar.
        Ja det var ju en bra idé! Så ska jag göra nästa gång! Vi har ju vårat betydligt längre tid än du...

        Men tror du det är okej att använda det nu trots utfällningarna? Ska vi sätta in flaskorna i kylen?

        Kommentar

        • bena
          • April 2006
          • 1245

          #5
          jag är ingen PMDD-expert, men eftersom det inte är direkt dyrt, så finns det ingen anledning att chansa. men det jag hört och läst är att man ska kunna filtrera genom ett kaffefilter.

          400L's tank med 4+2 fulldoser per vecka.

          Kommentar

          • rebecka_o
            • December 2006
            • 348

            #6
            Okej, chansar nog på att filtrera med kaffefilter då. Vi har redan lagt i två gånger med det där äckliga och ännu har ingen fisk dött. ...

            Kommentar

            • bena
              • April 2006
              • 1245

              #7
              Ursprungligen postat av rebecka_o
              Okej, chansar nog på att filtrera med kaffefilter då. Vi har redan lagt i två gånger med det där äckliga och ännu har ingen fisk dött. ...
              tvivlar på att det är skadligt för fiskarna. men kemikalier som byter form kan även ändra sammansättning, och jag vet inte hur det påverkar växterna.

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                Sånna utfällningar kan kan vara kalk från vatten i kranen tillsammans med alger som faktiskt bildas i våra egna rör system microalger som växer till sig i näringarna och om man använder sig av coca fanta flaskor kan det finnas spår av socker och detta liksom växer till sig det med och kan ibland blir lite sörja i flaskorna med pmdd, då helst om man använder dessa sparsamt.
                Koka vatten och använd skölja flaskorna väl eller bara sila dina kemikalier som bena säger genom ett kaffefilter.

                Men det är oftast hel ofarligt för fiskarna o ch växterna..

                Man kan ju om man vet att man använder väldigt lite blanda mindre mängd, då pulverna inte har ngn bäst före datum
                Senast redigerad av peterhaack; 10 February 2007, 09:25.
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • rebecka_o
                  • December 2006
                  • 348

                  #9
                  Tack Haacke, då vet jag hur jag ska gå till väga nästa gång jag blandar...

                  Men en följdfråga. Jag har läst att en del har flaskorna i kylskåp. Behöver man det? Eller rättare sagt förebygger det så att man inte får såna här utfällningar?

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #10
                    nja vet inte om det gör det kanske saktar ner det lite men vissa förvara nog det där mest för att det skall stå mörkt om man inte använder så ofta..
                    Jag blandar mina i 1liter flaskor och de står framme vid karet, nu använder jag ganska mycket ju så det går åt.

                    Bästa sättet att hålla det borta är destilerat vatten eller kokt, men det är inga garantier ändå.
                    Vissa har mer alger i sina ledningar än andra beror på hur kommuner spolar sina system och hur stor omsättning det finns på vattnet i ledningarna.
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    • rebecka_o
                      • December 2006
                      • 348

                      #11
                      Okej, vi har dem ju mörkt i skåpet under karet så då får de stå kvar där...

                      Ni som gör av med så himla mycket att ni t.o.m. blandar i stora flaskor - hur stora kar har ni? Eller är det så att ni ger mycket mer än fulldos? Vi ger fulldos dels i samband med vattenbyte (1 g/v) och en gång där emellan, dvs två fulldoser / vecka. 180 L kar. Så det går ju bara åt ca 35 ml/vecka så 500 ml räcker i 15 veckor för vår del...

                      Kommentar

                      • peterhaack
                        • November 2004
                        • 1752

                        #12
                        fulldos 6 av 7 dagar och 310liter samt en 3 dagar av 7 i 150liter så det är ~46*3 och 31*3 138+93 ~231ml i veckan ungefär. så man gör av med en liter i månaden =O)
                        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                        Kommentar

                        • rebecka_o
                          • December 2006
                          • 348

                          #13
                          Ursprungligen postat av peterhaack
                          fulldos 6 av 7 dagar och 310liter samt en 3 dagar av 7 i 150liter så det är ~46*3 och 31*3 138+93 ~231ml i veckan ungefär. så man gör av med en liter i månaden =O)
                          Ja det blir ju en del... har du väldigt mycket växter i karet som får 6 av 7 dagar? Jag förstår ju att ju mer växter ju mer näring behövs. Men det är svårt ändå att veta hur mycket tycker jag.

                          Ca en tredjedel av vårt kar är planterat på ett ungefär. Vi har fem svärdsplantor, ca åtta cabombor, 10-15 vattenpest och så några stora plantor jag inte vet vad det är (röda stammar och röda, smala blad, och så ett par små lågväxande. Räcker det att ge två gånger/v tro?

                          Kommentar

                          • peterhaack
                            • November 2004
                            • 1752

                            #14
                            så länge växterna växer och de inte uppvisar brister så kan det räcka väl med 2ggr men i tack med att växt massan ökar kan man ju ge mer för att inte ge alger en chans att ta över jag ger mycket just nu för jag har slarvat och jag har haft en del krasher pga dålig vatten från min kommun.

                            Ca 3/4 av mitt kar e fullt av växter
                            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                            Kommentar

                            • rebecka_o
                              • December 2006
                              • 348

                              #15
                              Ursprungligen postat av peterhaack
                              så länge växterna växer och de inte uppvisar brister så kan det räcka väl med 2ggr men i tack med att växt massan ökar kan man ju ge mer för att inte ge alger en chans att ta över jag ger mycket just nu för jag har slarvat och jag har haft en del krasher pga dålig vatten från min kommun.

                              Ca 3/4 av mitt kar e fullt av växter
                              Okej. Och jag som är lite rädd att göda algerna om man ger för mycket växtnäring, men där är jag väl ute och cyklar. Vattenpesten är väl det mått jag har på växtlighet... herregud alltså! De växer ca 30-40 cm på en vecka...

                              Så vi kör på med 2 ggr än så länge.

                              Tack för ditt svar!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...