Min sämsta bästa idé

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • me_trixie
    • December 2004
    • 350

    Min sämsta bästa idé

    Var när jag valde att göra en bakgrund av en tjock blå filtermatta när jag startade mitt lowtech. På den satte jag nät och bakom det en massa javamossa som skulle bli en grön vägg. Dessutom kunde jag 'plantera' land och sumpväxter uppe på - det är ett öppet akvarium. Och dölja alla rör och grejer bakom den.

    Hur det gick?

    Kass. Började bra hela akvariet strålade av växtkraft. Sen kom trådalgerna. Mer och mer. Dom bodde i javamossan som å andra sidan inet växte så särskilt och inte blev särskilt grön heller. Sen krympte alla växter och det hjälpte inte hur mycket näsring jag hällde i. Slet bort växterna som var i luften för att spara näring tilld em som var i vattnet. Lite hjälpte det. Men inget mådde bra och fiskarna började bli dåliga också. SHIT.

    Så läste jag ett inlägg. Antagligen defdac. Mattan var naturligtvis full av bakterier som glatt gluffade i sig allt syre som mina stackars växter producerade. Ut med mattan - så mycket mög (skånska, betyder skit) som rasade ur den... Nu växer det lite bättre och framför allt - trådalgerna är väck och fiskarna tycker det är kul med nya simområden!

    Har jag rätt - var mattan en kass idé?
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

    #2
    Ja!

    Ursprungligen postat av me_trixie
    Var när jag valde att göra en bakgrund av en tjock blå filtermatta när jag startade mitt lowtech. På den satte jag nät och bakom det en massa javamossa som skulle bli en grön vägg. Dessutom kunde jag 'plantera' land och sumpväxter uppe på - det är ett öppet akvarium. Och dölja alla rör och grejer bakom den.

    Hur det gick?

    Kass. Började bra hela akvariet strålade av växtkraft. Sen kom trådalgerna. Mer och mer. Dom bodde i javamossan som å andra sidan inet växte så särskilt och inte blev särskilt grön heller. Sen krympte alla växter och det hjälpte inte hur mycket näsring jag hällde i. Slet bort växterna som var i luften för att spara näring tilld em som var i vattnet. Lite hjälpte det. Men inget mådde bra och fiskarna började bli dåliga också. SHIT.

    Så läste jag ett inlägg. Antagligen defdac. Mattan var naturligtvis full av bakterier som glatt gluffade i sig allt syre som mina stackars växter producerade. Ut med mattan - så mycket mög (skånska, betyder skit) som rasade ur den... Nu växer det lite bättre och framför allt - trådalgerna är väck och fiskarna tycker det är kul med nya simområden!

    Har jag rätt - var mattan en kass idé?
    Antagligen, man kan inte lägga VAD SOM HELST i akvariet, bör veta vad det består av! Ett tips bara!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av me_trixie
      Har jag rätt - var mattan en kass idé?
      För dig var det ju rätt i alla fall

      Fast det är väl inte ologiskt att det är så - filtermattorna är väldigt effektiva filer och om du är en sån som sköter ditt akvarium på ett bra sätt så kan det mycket väl vara som så att det inte blivit tillräckligt med näring över till växterna
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • me_trixie
        • December 2004
        • 350

        #4
        Ursprungligen postat av Malinitzi
        Antagligen, man kan inte lägga VAD SOM HELST i akvariet, bör veta vad det består av! Ett tips bara!
        Nåja filtermatta är ju till för att vara i akvarium... men det blev väl litta mycket!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av me_trixie
          Nåja filtermatta är ju till för att vara i akvarium... men det blev väl litta mycket!
          Ja man brukar ju säga att ju mer växter man har i akvariet, ju mer behöver man byta vatten.
          Principen måste ju då vara samma för filtert - ju mer växter man har i akvariet, ju "sämre" biologiskt filter kan man ha

          Växterna använder ju överskottsprodukterna från fisken som sin näring
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Amanda321
            • February 2007
            • 587

            #6
            JAA det var en mycket dålig idé om det hände så! men försök kolla upp vad du lägger i akvariummet nästa gång!


            _________________
            Hälsningar Amanda321
            30 L - 60 L - 150 L
            //Amanda

            Kommentar

            Arbetssätt...