Val av Co2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobiaz
    • March 2003
    • 60

    Val av Co2?

    Hej alla, jag har lagt mängder av tid att läsa igenom trådar här på forumet som handlar om Co2 men jag lyckas inte ta något beslut. Jag har svårt att bestämma mig för vilken typ av Co2-lösning jag ska använda i mitt nya kar.

    Jag har i ett tidigare kar kört med mäsk, men tröttnade i längden på att hålla på och blanda satser med jämna mellanrum. Så något annat är o tänka på iaf. Ska man köpa något färdigt kit kanske. Jag har läst att en del kör med soda stream flaskor till exempel, vad behövs för prylar som passar på en sådn tub isf till exempel.

    Karet är på 160 liter och tänkt att användas som växtkar, bra o veta kanske.

    Jag hoppas ni inte är allt för trött på denna typ av fråga.

    /Tobiaz
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    #2
    om du har intresse av att hålla en växttank länge, så köp ett ordentligt kit från tyskland, och en 6kg's brandsläckartub i sverige.
    blir billigare i längden.

    Kommentar

    • Tobiaz
      • March 2003
      • 60

      #3
      Okej, men om jag inte har fattat fel så måste man modifiera tuben isf, eller finns det kit som passar direkt? Har du något bra förslag på kit kanske?

      /Tobias

      Kommentar

      • bena
        • April 2006
        • 1245

        #4
        tuben måste modifieras, me nde kan de göra på plats där du köper den oftast.
        något rent kit vet jag inte. jag är en sån tönt som bara kör med mäsk vet du
        (när/om jag skulle råka ha några tusen som bara ligger och skräpar så ska jag köpa mig något ordentligt dock).

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Det är stigarröret som ska bort så att man får upp CO2 i gasform och inte flytande från botten av tuben. Vissa kör med röret kvar. Det som kan hända med röret kvar är att det blir så kalt att ventiler osv fryser, men eftersom man inte tömmer så mycket så funkar det ändå, även om rekomendationen är att ta bort det (vilket man måste låta någon aukoriserad göra).
          Ett tredje alternativ är att ha tuben upp och ned. Kanske inte så kul om ventilen pajar, då har man gjort sig en fin raket, men hur stor risk är det?
          På det hela taget så är nog att ta bort röret det bästa alternativet. Har ingen prisuppgift, men gör man det i samband med fyllning av tuben kan man nog få det gjort i princip gratis. Fördig moddad tub från en brandskydds firma går att få tag i för ca 600-800kr för en 6kg.
          Manometer med nålventil + magnetventil går på ca 900 + frakt från aquaristic.net, http://www.aquaristic.net/shop/shop....5f0e6.10491710
          Sen tillkommer väl backventil, bubbelräknare, slang osv efter tycke och smak
          Senast redigerad av heeke; 08 February 2007, 15:52.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Det hela är en fråga om ambitionsnivå och hur mycket pengar du är beredd på att lägga ut på din hobby. En trycksatt koldioxidutrustning kostar givetvis mycket mer än några PET-flaskor och lite jäst men kräver å andra sidan betydligt mindre arbete för att hålla igång...

            Länktips: Koldioxid i akvarium
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Oscar Cederqvist
              • November 2002
              • 6546

              #7
              Ursprungligen postat av heeke
              Fördig moddad tub från en brandskydds firma går att få tag i för ca 600-800kr för en 6kg.
              Jag har precis beställt en moddad 6kg koldioxid släckare från presto, det kostade 1245:- + moms.
              Oscar Cederqvist

              Kommentar

              • Tobiaz
                • March 2003
                • 60

                #8
                Tack för tipset på sida petnym, bra info du hade där.

                1245 kr + moms alltså. Det är ju en del. Men det kanske det är värt.

                www.aquaristic.net har ju en del kit med flaska till och med, blir de flaskorna svåra att fylla i Sverige sen, eller borde det vara okej?

                /Tobiaz

                Kommentar

                • bena
                  • April 2006
                  • 1245

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tobiaz
                  Tack för tipset på sida petnym, bra info du hade där.

                  1245 kr + moms alltså. Det är ju en del. Men det kanske det är värt.

                  www.aquaristic.net har ju en del kit med flaska till och med, blir de flaskorna svåra att fylla i Sverige sen, eller borde det vara okej?

                  /Tobiaz
                  de europeiska måtten finns även i sverige, så det borde inte vara problem att fylla på tuberna här. problemet med de flaskorna är dock att de är dyra i drift då man får fylla på rätt ofta.

                  säger bara 'mäsk-co2'. det är godis det.
                  kör man från scratch, så kan man bygga ett komplett för ca 4-500:-, med en driftskostnad på ca 5-10:-/vecka. dock så finns risken för svajiga co2-nivåer och för att man inte kan reglera mängden så noga.
                  men som sagt, hade jag haft pengar att lägga så hade jag köpt upp något ordentligt.

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Ursprungligen postat av Oscar Cederqvist
                    Jag har precis beställt en moddad 6kg koldioxid släckare från presto, det kostade 1245:- + moms.
                    Var det en ny tub med motivlack
                    Jag fick prisuppgiften 600-800kr när jag frågade Presto Priset var lite beroende på vilken modell av tub dom hade ine för tillfället. Kan ju hända att det var utan kvitto, men det var inget jag bad om.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • Tobiaz
                      • March 2003
                      • 60

                      #11
                      Hej igen, stor prisvariation på flaska alltså.

                      Jag är lite nyfiken på vilka "kit" soda-stream flaskan passar till. Är det någon som har erfarenhet av det.

                      /Tobbe

                      Kommentar

                      • Oscar Cederqvist
                        • November 2002
                        • 6546

                        #12
                        Ursprungligen postat av heeke
                        Var det en ny tub med motivlack
                        Jag fick prisuppgiften 600-800kr när jag frågade Presto Priset var lite beroende på vilken modell av tub dom hade ine för tillfället. Kan ju hända att det var utan kvitto, men det var inget jag bad om.

                        Det var för en ny flaska med adapter och utan stigrör. 600-800 kan du glömma, priset jag fick var nog pressat redan.
                        Kan tänka att en begagnad gammal stålflaska kan gå på 600:-.

                        Ska du köpa en ny 6kg brandsläckare går de på 2200-2500:- ute i handeln.

                        Som byggare har jag hört mig för med folk i branchen om de kunde ordna billigare men det var inte möjligt.
                        Oscar Cederqvist

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Självklart pratar jag om en begagnad flaska.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • M.W
                            • November 2002
                            • 393

                            #14
                            Jag fick ge 400 för min beggade 6-kilos utan stigrör hos min lokala Presto station, samma peng vill dom ha för en påfyllning.
                            If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                            Min blog
                            PlantSwap

                            Kommentar

                            • Oscar Cederqvist
                              • November 2002
                              • 6546

                              #15
                              Verkar som det är svårt att få tag på en begagnad nu, eller så vill de inte sälja dem.
                              Oscar Cederqvist

                              Kommentar

                              Arbetssätt...