Vad är det för nåt??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tomas_J
    • February 2007
    • 2

    Vad är det för nåt??

    Jag har fått nån typ av roströda alger i mitt nystartade akvarium. Vad kan det vara? Vad ska jag göra åt det? Har aldrig varit med om den typen av algen förut!!

    //Tomas
  • Mosaik
    • January 2007
    • 101

    #2
    Det låter som s.k. "brunalger". Dessa brukar försvinna av sig självt efter ett tag. Jag brukar ta bort dem med algskrapan och sen kommer de inte tillbaka mer. Har du Siamesiska Algätare i akvariet så lär de göra en del av jobbet dessutom.

    Mvh
    Mattias
    Sydostasiatiskt sakta cirkulerande med massor
    av växter samt en del labyrintfiskar och barber.

    Kommentar

    • Tomas_J
      • February 2007
      • 2

      #3
      Ok, ja det kan det vara. Fast de växer bara på stenarna så blir sdvårt att skrapa bort Men ska försöka skrubba dom lite. Tänkte skaffa siamensis om nån vecka så då kan dom ta hand om det. Skönt att det inte är nåt farligt då Vill ju inte att mina alldeles nya ciklider ska gå åt Tack för hjälpen!!

      //Tomas

      Kommentar

      • Mosaik
        • January 2007
        • 101

        #4
        Vid närmare eftertanke så låter det snarare som kiselalger. Fast de är heller inget att normalt oroa sig för, de kommer att försvinna då de förbrukat allt kisel i vattnet (kisel kommer med färskt kranvatten).

        Jag tror knappast att du behöver besvära dig med att skrubba stenarna. Då är det bättre att "nyttobakterierna" får en chans att föröka sig på stenar och annat underlag.

        Lycka till med dina nya Ciklider!

        Mvh
        Mattias
        Sydostasiatiskt sakta cirkulerande med massor
        av växter samt en del labyrintfiskar och barber.

        Kommentar

        Arbetssätt...