Få växterna att växà?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Få växterna att växà?

    Finns det något bra medel som man kan ha i akvariumet för att växterna ska växa bättre? mina står helt stilla i växten just nu.
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    #2
    pmdd.
    t ex från


    annars så finns det att köpa 'tropica mastergrow' och liknande medel i många akvariebutiker.

    Kommentar

    • bena
      • April 2006
      • 1245

      #3
      annars så är mer ljus och co2 guld värt oxå.

      Kommentar

      • Richard.R
        • December 2006
        • 1872

        #4
        Mer ljus, co2 och pmdd
        396L SA biotop
        128L SA biotop
        54L SA biotop
        54L SA biotop

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Amatörsvar...

          ... jag har en liten tablett som jag ska stoppa i sanden var 3:e månad... mycket lätt och smidigt... Sen häller jag i Loka i karet i gång i veckan... Jag fick lära mig det av en kille på Akvarielagret och det har fungerat jättebra för mig i 3 månader... Allt växer och gror enormt...

          Många här varnar för att man kan få alger om man kör Loka men jag tycker att jag läser att de som har PMDD och/eller CO2 också kan få algproblem och jag har inte haft några problem med vare sig alger eller mycket sniglar ännu iaf... peppar peppar... 33 cl Loka till 100 L vatten per vecka... Man ska försöka hålla den dosen och inte ta mera mer sällan så CO2 åker så mycket berg o dalbana...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • smurfmats
            • February 2003
            • 3538

            #6
            men slänger du i 33cl loka på en gång? då om nåt lär du ju få berg o dalbana av det hela... sen bord eväl CO2n luftas ut ganska omgående?
            tråden om fjärilars lek!

            Kommentar

            • Oscar Cederqvist
              • November 2002
              • 6546

              #7
              Kan inte ge så mycket effekt.
              Oscar Cederqvist

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Jag skulle nog hävda Placebo effekt, med tanke på hur snabbt växter tar upp co2 samt cirkulation och större yta att vädra emot. Tiden då det finns en tillräckligt höjd co2 halt för att göra en märkbar skillnad bör vara rätt marginell.
                Skulle nog fungera om man körde en jämn dosering konstant med doserpump, men en gång i veckan?
                Jag skulle nog rekomendera endast pmdd och ljus om du inte vill plocka ihop en co2 anlägning.
                Jag är lite tveksam när det kommer till magiska piller utan några specs på innehåll, men det är en yrkesskada

                Kommentar

                Arbetssätt...