Sterila växter i gelé...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    Sterila växter i gelé...

    Jag vet inte om detta finns i Sverige, men i Danmark har det precis dykt upp.

    Det är akvarie (vatten) växter som odlas "sterilt" och sen packas i påsar med nåt geléliknande substrat/näring. Växterna håller sig i lång tid, och garanteras vara alg- och snigelfria. Nån av er som har sett det?
    Link till producenten http://www.pixieplant.com/

    Det finns en tråd gåendes på en dansk akvariesite med en noggrann växtakvarist som testar med denna varianten och "vanliga" växter i olika grus/substrat. Ska bli kul att kolla om det är nån skillnad.

    Link till tråden http://www.akvariesiden.dk/forum_ny/...at=9&id=354307

    Detta är absolut ingen reklam alls, jag är bara nyfiken om någon av er har erfarenhet av det?
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Sniglar och alger kommer ju ändå, så varför göra det jobbigare än nödvändigt?
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Cyphera
      • January 2007
      • 245

      #3
      Sniglar kan väl inte uppstå från tomma intet? Trodde de alltid liftade med växter.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Det rör sig antagligen om s.k. meristemförökade växter, dvs uppodling av på agar-plattor av hela växter från enskilda tillväxtceller, fast jag antar de kan använda nån annan metod för att få sterila växter. Det funkar antagligen bra, det gör det t.ex. med orkidéer - alla du ser i butiken är förökade sterilt på detta sätt .
        Nu anser jag iofs att snäckor inte är nåt man alls behöver oroa sig över, men snäckfritt blir det onekligen.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          • April 2002
          • 1103

          #5
          Hej
          Jag såg ett ställ med dessa plantor på Malmö Akvarieförenings Köpenhamnstur förra lördagen.

          Inte bara odlingssubstratet utan inte minst förpackningen och displaystället som de säljs från är nydanande. Återstår att se om det lyckas.

          I den här tråden på ciklid.se kan ni se hur växterna visas upp i butik:


          Att odla i näringsgele borde i vart fall vara en vettig lösning.
          Malmö Akvarieförening
          no hope, no harm, just another false alarm

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #6
            Det är tydligen nån anställd på Tropica som brytit sig ur och startat ett alternativ.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Kommer ni ihåg den här? ;D


              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                Hupp den minns man, tanten med haha...

                Grön TMG Yello är väl den hemliga ingrediensen i dessa "nya" slimeisarna
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                  Hej
                  Jag såg ett ställ med dessa plantor på Malmö Akvarieförenings Köpenhamnstur förra lördagen.

                  Inte bara odlingssubstratet utan inte minst förpackningen och displaystället som de säljs från är nydanande. Återstår att se om det lyckas.

                  I den här tråden på ciklid.se kan ni se hur växterna visas upp i butik:


                  Att odla i näringsgele borde i vart fall vara en vettig lösning.
                  Om man skall ha dom hängande så där utan något vidare ljus så måste man nog ha rejäl omsättning på plantorna för att de skall vara fina när kunden öppnar asken.
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  Arbetssätt...