Oljig hinna på ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Audion
    • December 2006
    • 205

    Oljig hinna på ytan

    Hejsan. jag hade lite alg problem tidigare och har nu tagit ur alla svärdplantor och "skrapat" av algerna från dem Har även gjort rent akvariets väggar stenar med mera. Men har inte satt tillbaka växterna utan de får bo i en vattenhink på sidan om med en timmer lampa.. Och har då märkt att varje dag får jag byta vatten för det blir någon sorts oljig flott liknande bellägning på ytan. (I HINKEN) Vad e detta? Jag har även börjat få nå blommor eller alger på ytan i akvariet Typ 10st små saker som flyter runt som nå mini näckroser med grässtrån på Har ju inga andra växter där i så vad kan dessa ha kommit ifrån? Jag matar dem väldigt noga och har sänkt belysningen till 2 T-5 på 27W i mitt 200 kar så jag tycker inte att det borde bli nå alger nu och vattenbytena e tillbaka på ca 33% varje lördag kväll...
    MVH Daniel
    Senast redigerad av Audion; 05 February 2007, 17:27.
  • Kenny*92
    • September 2006
    • 1919

    #2
    Luktar de nått?Iså fall e de flyt alger
    "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

    Travian is The Shit

    Ha D Gött


    ///Mvh Kenny

    Kommentar

    • Audion
      • December 2006
      • 205

      #3
      Ursprungligen postat av Kenny*92
      Luktar de nått?Iså fall e de flyt alger
      Ska lukta imorgon och se om jag känner något för nu e de precis ny spolade

      Kommentar

      • UffeS
        • January 2007
        • 59

        #4
        Kan va antingen alger eller bakterier som förorsakar den oljeaktiga hinnan på ytan... det är enkelt att få bort den genom att se till att vattenytan luftas ordentligt, t.ex med hjälp av luftbubblor från filtret eller att ta ett några dagar gammalt tidningspapper och lägg det över vattenytan så att hinnan fastnar i det, ta bort det sedan.
        Mina sydamerikanska vänner: 4 x Mikrogeophagus altispinosa, 3 x Geophagus steindachneri, 2 x Thorichthys meeki, 2 x Otocinclus affinis, 1 x Ancistrus sp.

        Kommentar

        • Audion
          • December 2006
          • 205

          #5
          Ursprungligen postat av UffeS
          Kan va antingen alger eller bakterier som förorsakar den oljeaktiga hinnan på ytan... det är enkelt att få bort den genom att se till att vattenytan luftas ordentligt, t.ex med hjälp av luftbubblor från filtret eller att ta ett några dagar gammalt tidningspapper och lägg det över vattenytan så att hinnan fastnar i det, ta bort det sedan.
          Funkar det inte att spola ur det gamla vattnet dagligen då? Har ju växterna i en hink så det e inte särskildt jobbigt att flytta och ställa under kranen

          Kommentar

          • erik l
            • July 2005
            • 308

            #6
            Varför två trådar på samma ämne och nytt namn? känns nog som överkurs.
            flott eller olja?
            ________________
            mvh erik l

            Kommentar

            • Audion
              • December 2006
              • 205

              #7
              Ursprungligen postat av erik l
              Varför två trådar på samma ämne och nytt namn? känns nog som överkurs.
              flott eller olja?
              Ha ha ha. Nä jag såg att jag hade lagt in den på inredning så då misstänkte jag att de skulle vidarebefordra den så jag gjorde en ny där ifall det var någon som satt och läste med ett snabbt hjälpande svar Och den oljiga flottiga hinnan ser ut som: ja typ oljigt flottigt...

              Kommentar

              • erik l
                • July 2005
                • 308

                #8
                Ursprungligen postat av Audion
                Ha ha ha. Nä jag såg att jag hade lagt in den på inredning så då misstänkte jag att de skulle vidarebefordra den så jag gjorde en ny där ifall det var någon som satt och läste med ett snabbt hjälpande svar Och den oljiga flottiga hinnan ser ut som: ja typ oljigt flottigt...
                jodå förstod att var nåt liknande men det såg lustigt ut

                mvh erik l
                ________________
                mvh erik l

                Kommentar

                • jackson
                  • September 2003
                  • 1242

                  #9
                  Bakterier eller alger. Mest troligt bakterier. Bekämpas lämpligt med fiskar som äter vid ytan. Exempelivs levandefödande tandkarpar eller guramin.
                  Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                  Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                  Kommentar

                  • mckvinnan
                    • December 2004
                    • 760

                    #10
                    Denna fråga om oljig yta har uppkommit ett flertal gånger o både jag och Tangoman har upplevt samma problem. Vi kom fram till att det kunde vara matrester och även förmultnade växdelar. Att göra att vattenytan krusar sig gör bara att hinnan splittras, inte försvinner. Jag har denna hinna om jag låtit vattenbytet vänta längre än 1 vecka i mina kar. Har jag flytväxter som hindrar cirkulationen så blir den tydligare. Det verkar dock inte vara någonting som påverkar hur fiskarna mår då jag inte kan se någon skillnad på deras mående när det är hinna o när det inte är det.
                    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                    Kommentar

                    • Audion
                      • December 2006
                      • 205

                      #11
                      Ursprungligen postat av jackson
                      Bakterier eller alger. Mest troligt bakterier. Bekämpas lämpligt med fiskar som äter vid ytan. Exempelivs levandefödande tandkarpar eller guramin.
                      Har 9 Guramin i diverse storlekar så det borde ju vara lämpligt isåfall

                      Kommentar

                      Arbetssätt...