flytta växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rosie_cotton
    • January 2007
    • 35

    flytta växter

    Hejsan!
    Nyörjare som man är så känns det som man har 1000 frågor och lite till
    Så jag fortsätter att bombardera er med frågor.

    Tänkte att när man rengör akvariet (veckorengöringen) så behöver man ju suga lite i gruset oxå, men det blir lite trångt bland plantorna.
    Hur ofta tar ni ur dem?
    I början gjorde jag det varje vecka, men då får de völ ingen chans att rota sig?

    Tacksam för svar.
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    #2
    tar aldrig upp plantorna om det inte är så att de ska kastas/säljas/skänkas.
    ok, ska det GROVrengöras, så tar man ju ut dem.

    det är inte alltid tvunget att gå ner och slamma av botten. men ofta så kan man hitta ett ställe och bara köra just där (man behöver inte slamma hela botten då slammet flyttar sig när man suger).

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Jag slamsuger typ en gång i halvåret och då bara det som ligger löst på gruset på de ställen där cirkulationen är sämst och det får chans att sammlas.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • rosie_cotton
        • January 2007
        • 35

        #4
        Oki. Jag var mest orolig att man inte fick riktigt rent, men dåflyttar jag inte dem heller i onödan. Kanske bara vid större rengörning såklar.

        Kommentar

        • Malinitzi
          • December 2006
          • 2088

          #5
          Mer sällan...

          Ursprungligen postat av rosie_cotton
          Hejsan!
          Nyörjare som man är så känns det som man har 1000 frågor och lite till
          Så jag fortsätter att bombardera er med frågor.

          Tänkte att när man rengör akvariet (veckorengöringen) så behöver man ju suga lite i gruset oxå, men det blir lite trångt bland plantorna.
          Hur ofta tar ni ur dem?
          I början gjorde jag det varje vecka, men då får de völ ingen chans att rota sig?

          Tacksam för svar.
          Mitt akvarium satte jag igång i december -06. Har inte slamsugit det än, det håller sej ännu fint på botten. Har rådasand. Men vattenbyte, 30%, en gång i veckan är ett måste.

          Kommentar

          Arbetssätt...