Hämta växter från Röda havet?? Mossor odyl!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • evus
    • September 2006
    • 729

    Hämta växter från Röda havet?? Mossor odyl!!

    Jag ska åka till Egypten i början av april och snorkla.

    Har någon av er erfarenhet om det fungerar att ta med sig växter hem och ha dem i sötvattensakvarium.

    Jag har varit där tidigare och det vimlar av mossor och småväxter som kan vara roliga att prova. Jag tänkte (om det går) ta med mig ett gäng Ziplock-påsar.

    Någon som vet om de kommer att överleva????????????????
    This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

    Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart
  • Robin_Hedstrom
    • January 2005
    • 1818

    #2
    Men du kan inte ha saltvattenslevande saker i ett sötvattensakvarium. Jag kanske missförstår hur du menade?
    /Robin Hedström
    http://www.robinhedstrom.se/

    Kommentar

    • evus
      • September 2006
      • 729

      #3
      De mossor som odlas och skördas i Thailand och Singapore odlas de alltså i sötvatten??
      This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

      Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

      Kommentar

      • Robin_Hedstrom
        • January 2005
        • 1818

        #4
        Om du menar mossa som senare används i sötvattensakvarium så lever den i sötvatten även vilt och i "odlingar".
        Om vi bortser från den lagliga aspekten av att ta något från röda havet, så tror jag att det finns en sanitär aspekt också. Dels kommer det lukta när du har haft det i påsarna ett tag, och sedan än när de kommer i akvariet.
        /Robin Hedström
        http://www.robinhedstrom.se/

        Kommentar

        • evus
          • September 2006
          • 729

          #5
          OK, då skippar jag det!!

          Tack för hjälpen Robin.
          This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

          Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

          Kommentar

          Arbetssätt...