Hur planterar jag växterna??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Teufelin
    • January 2007
    • 68

    Hur planterar jag växterna??

    Har köpt två växter nu, dom har en svart plast "kruka" ska man ta bort "krukan" å stoppa ner rötterna i sanden ?? ...hehe är helt grön på sånt här..
  • Richard.R
    • December 2006
    • 1872

    #2
    Ta bort krukan om du vill och det där som rötterna är insvept i och sen stoppar du ner den i sanden
    396L SA biotop
    128L SA biotop
    54L SA biotop
    54L SA biotop

    Kommentar

    • bena
      • April 2006
      • 1245

      #3
      sen råder det delade meningar om hurvida man ska ansa rötterna innan man planterar.
      en del säger att man ska låta rötterna vara kvar helt och sprida ut dem vid plantering (lite pilligt utan pincett).
      en del säger att man ska klippa av så man har ca 2-3cm rötter kvar och bara trycka ner plantan.

      man bör iaf inte trycka ihop rötterna till en 'boll' då de kan börja röttna.

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Alla sätt är bra...

        ... utom de dåliga... Min väninna har fint grus och en växt i kruka som frodades i flera år... Sen talade jag om att krukan och vadden skulle bort och sen dog växten Pinsamt...
        Vi tolkade det som att den fick bättre med syre och så när den stod i krukan eftersom gruset var så finkornigt????
        Jag har grövre grus och har alltid tagit bort krukorna och vadden efter att ha frågat på affären, mitt växer så det knakar...
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Teufelin
          • January 2007
          • 68

          #5
          Ska alltså skumgummit bort som är runt rötterna ?? det ska inte grävas ned med rötterna alltså ?

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Det ska bort...

            Ursprungligen postat av Teufelin
            Ska alltså skumgummit bort som är runt rötterna ?? det ska inte grävas ned med rötterna alltså ?
            ... så mycket det går utan att massakera rötterna... enligt Kalle på Akvarielagret där jag handlade de första och frågade...

            Jag har ju haft malawi i många år och inte haft växter sen jag var liten i princip och då bara dog de...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Malinitzi
              • December 2006
              • 2088

              #7
              Köpte 3 plantor till mitt 54 liters kar. 2 av plantorna sitter fortfarande kvar i sina krukor och stenull, (ska plantera till ett större kar senare) och en av plantorna har under denna tid /2 veckor/ skjutit nya, långa, friska skott. De sitter ju i växtakvariet med kruka, så då ska de klara sig i akvariet med, förmodar jag.

              Kommentar

              • Baby5hawt
                • January 2007
                • 80

                #8
                Har aldig vetat att man ska ta av plastkrukan o ullen alla mina växter sitter kvar i sina krukor i akvariumet men dem värkar växa bra och massa nya långa skott kommit ut genom plastkrukan :s vet själv inte vad some bättre
                Baby5hawt

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  En till gissning...

                  ... om man har växter med tunna stjälkar så kanske det är bättre att låta krukan sitta kvar??? Då vet man var man har dem... mina flyter gärna upp...

                  Men om man har grövre stjälkar och kraftigare rötter så kan de väl bli "kvävda"??? Jag kan ingenting om akvarieväxter men vanliga krukväxter fungerar ju så ungefär...
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Malinitzi
                    • December 2006
                    • 2088

                    #10
                    Om man har prydnadsstenar (eller vanlig sten) kan man lägga dem runt en växt som är lätt och vill flyta upp. Till slut fastnar rötterna och man kan ta bort "stöden". Men mina stenar (polerad kolsten) är så vackra så de får ligga kvar..... Antar att de flesta tar bort plastkrukan och stenullen men inget fel att ha dem nergrävda om man tycker det.

                    Kommentar

                    • _Lena_
                      • June 2006
                      • 1273

                      #11
                      Jag resonerar att akvarieväxter är som andra växter. Man kan ha kvar dem i krukan men då kommer den hindra den från att växa. Ullen tar jag inte mycket för heller (ungefär som den dåliga jorden som är i blomkrukorna när man köper vanliga växter). Ansa bara bort de dåliga rötterna och försök sprida rötterna, de behöver inte spridas exakt. De är de små tunna rötterna som är viktigast de gamla är mest för stabilitet.

                      Vi odlar i den grova varianten av biltemas blästersand och det växer som ogräs (kan visserligen ha med koldioxiden att göra oxå) men rötterna ruttnar iaf inte.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...