Växterna ser inte friska ut

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mia73
    • January 2007
    • 81

    Växterna ser inte friska ut

    Jag startade upp mitt akvarium drygt en vecka sedan. Tycker nu att flera växter ser ut allt mer vissna. Bladen blir liksom brun/genomskinliga. Ser ut som att dom bit för bit "torkar" så att bara nerverna syns (allt grönt försvinner).

    Vad kan vara fel?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av Mia73
    Vad kan vara fel?
    Näringsbrist, ljusbrist eller en kombination av båda...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Mia73
      • January 2007
      • 81

      #3
      jag har näringskulor av nåt slag vid deras rötter, så det borde inte vara näringsbrist?

      Isf ljusbrist. Använder de två lysrör som ingick i akvariepaketet. Har dessutom varit lite rädd att solen ligger på för mkt mot akvariet...Men det kanske behövs mer?

      Kom att tänka på en annan lösning. Kan det vara effekt av kallvatten? Jag "råkades" placera växterna i helt iskallt vatten i akvariet. Tänkte mig inte för

      Kommentar

      • PetitJolie
        • September 2006
        • 362

        #4
        Oftast (talar av egen erfarenhet) räcker inte sådana där kulor. Hade själv sånna, men växterna dog iallafall. Fick rådet att skaffa PMDD, och nu växer de som aldrig förr
        Ljusbríst kan det ju förstås vara. Mina amazonsvärdsplantor fick också genomskinliga blad, och det var de som växte i skugga, under de andra bladen nära botten. Då får du helt enkelt skaffa starkare lysrör eller gallra lite
        Om du har dem i lagom tempererat vatten nu så borde de nog inte ha tagit skada av att du haft dem i kallt vatten.
        /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Loka...

          ... kör jag med och det fungerar jättebra... allt växer och gror... 33 cl för 100 L i veckan, givetvis naturell... Har sådana där tabletter också och ganska grov sand... min belysning är också från akvariepaket... 2 sorters växter fungerade inte för mig... långsamväxande, tunna med små tunna blad så efter det har jag valt snabbväxande med lite större blad...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • icejoy
            • August 2006
            • 593

            #6
            En annan anledning kan vara att dom växter du har kanske ska ha en annan temp än den du har i karet. Ofta gör växter precis så när det är för varmt för dom.
            ___________________________________________
            ___________________________________________
            Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

            Kommentar

            • Mia73
              • January 2007
              • 81

              #7
              Tänkte börja med att testa om näringsbrist är problemet...har beställt PMMD idag

              Kommentar

              • PetitJolie
                • September 2006
                • 362

                #8
                Väldigt bra. Om du har tur får du vara med så att du hinner ansa innan de växer ur karet ^__^
                /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

                Kommentar

                • Piscator
                  • August 2006
                  • 735

                  #9
                  Vet du vad de växter du har heter, det kanske inte alls är några växter som kan leva under vatten? Det har hänt mig mer än en gång..

                  Det mest sannolika felet är för lite ljus (och det ovanstående).

                  Undvik att börja experimentera med Loka eller annat kolsyrat vatten, det kan leda till en algexplosion.
                  Hälsningar, Tomas!
                  "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                  Kommentar

                  • jackson
                    • September 2003
                    • 1242

                    #10
                    Även övergödning med järn ger algodling (trådalger). Så lerkulor (mest järn och slam) ger med stor sannolikhet algodling, och inte de andra ämnen som växterna behöver (som kväve, fosfor och kalium). Så lerkulor är oftast inte någon bra ide. Har provat med både att göda med lerkulor och med lerbotten, men ej samtidigt. Lerkulorna skräpade ned och lerbottnen gav trådalger.

                    Troligast för lite ljus. Två ljusrör till mindre akvarium (mindre än 100 liter) och fyra till akvarium upp till ca 400 liter brukar räcka.

                    Bättre än lerbotten/lerkulor är TMG och kaliumnitrat samt kaliumfosfat, två sista även ingredienser i PMDD. TMG ger mikrogödning såsom järn etc. Kaluimnitrat ger kalium och kväve. Kaliumfosfat ger kalium och kväve. De tre ämnen som växterna berhöver mest av.
                    Om man vill kan man blanda till eget TMP, som även det är en del i PMDD. Växterna matas med 10 ml per 100 liter akvarium efter vattebyten av TMG, kaliumnitratblandningen och kaliumfosfatblandningen. Fungerar väldigt bra, växterna måste ju även de ha mat för att överleva. Men fortfarande krävs tillräckligt med ljus.

                    "Fiskar är så jobbiga, de dör ju bara hela tiden. Och mata dem verkar så krångligt". Byt ut Fiskar mot växter så får man den inställning som många har till växter
                    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                    Kommentar

                    • Mia73
                      • January 2007
                      • 81

                      #11
                      Ville bara säga att jag nu kört med pmdd 2 veckor och de flesta växterna verkar vara på bättringsvägen
                      Speciellt vallniserian och gälörten har börjat växa med turbofart.

                      (grävde dessutom upp 2 st av de näringskulor som jag tidigare hade i sanden, hittade inte resten så de är kvar)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...