Mäsk fråga!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel&Mia
    • May 2006
    • 55

    Mäsk fråga!

    En enkel fråga...

    Spelar det någon roll vad man använder för jäst?
    Funkar det bra med jäst för sötdegar...

  • hansson_1985
    • January 2006
    • 5

    #2
    ja tror att de är skit samma vilken jäst man andvänder. dom gäser lika bra. bara att sötjäst ger en söt smak men du ska väl inte drika mäsken sen så de är skit samma. //hansson

    Kommentar

    • Intercepter
      • January 2006
      • 962

      #3
      kör med torrjäst det funkar bra att dosera med

      Kommentar

      • malun
        • March 2005
        • 20

        #4
        Vinjäst är helt klart bäst.

        Kommentar

        • Daniel&Mia
          • May 2006
          • 55

          #5
          Torrgäst kör jag med...
          Började fundera om det skulle vara ngn speciell gäst eftersom det aldrig började bubbla för mig..

          Har undersökt saken nu och jag hade en läcka i korken på en pet.flaska

          Tack för era snabba svar...

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            Det spelar inte så stor roll vilken jäst man tar. Jäst är väldigt tålig, så själv har jag använt vanlig blå torrjäst. Det enda som jag inte skulle rekomendera är väl turbojäst.

            Vad som man bör se till att även tillsätta mat till jästen, dvs proteiner. Torrmjölk eller proteinpulver. Det får gärna vara av märket noname (dvs spelar ingen roll), äldre än sista dagen. Fungerar och är billigt

            Så i med jäst, socker och protein i flaskan samt häll på fingervarmt vatten. Då skall det snart bubbla skall du se. Om du häller på för kallt vatten så kommer jäsingen inte igång så snabbt, och för varmt så dödar du jästen.

            Det går för övrigt inte bra att limma pet-korkar, utan speciallim. Bättre att göra ett runt jämt hål som är är så smalt att man måste dra slangen med tång genom hålet (skär slangen kilformig i spetsen, så är det lättare att trä den).

            Att ha två mäskflaskor hopkopplade är även det en bra id'e. Om man byter mäsk varannan vecka i den ena och varannan i den andra så får man ett jämnare (i teorin) flöde på CO2, vilket är bra.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • raffe 24
              • December 2006
              • 4

              #7
              hej
              en fråga när man vill koppla 2 st mäskflaskor skall det vara kopplade båda till en bubbelräknare?

              Kommentar

              • Makasu
                • June 2004
                • 400

                #8
                Jag tycker vanligt jäst är bäst.
                /Makasu

                http://green.colorize.net/

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Ursprungligen postat av raffe 24
                  hej
                  en fråga när man vill koppla 2 st mäskflaskor skall det vara kopplade båda till en bubbelräknare?
                  Kör bägge till en och samma bubbelräknare/tvättflaska, men sätt gärna en backventil på varje mäskflaska så kan du byta dom växelvis (jämnare CO2 tillförsel) och slipper att trycket försvinner ur den andra flaskan.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...