Såjord

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Såjord

    Vad tror ni som testat att strö lite jord under gruset om innehållet i Hasselfors Såjord? Kan det fungera utan att det kräver en massa urlakning?
    Bifogade filer
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Jag blir så skeptisk så fort jag ser att NH4 ingår som en kväveförening i innehållsförteckningen...
    Men man ser ju inte fördelningen NO3-NH4
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Nä, risken är väl att det är mer NH4 än NO3. :S
      Om vi bortser från detta och kollar till näringsnivåerna för övrigt då?
      Denna ska ju ha relativt låga nivåer macronäring, men eftersom jag inte jämfört med någon annan sort så vet jag inte hur den här sorten står sig mot andra.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • peter_m_jonsson
        • April 2006
        • 451

        #4
        Det finns ju en enkel variant.
        Testa i en burk med vatten grus och jord i fönsterkarmen en vecka. Då ser du snabbt om den funkar.
        Alternativt så kan du bara lufta ur den på en pressenning över natten. Då försvinner det mesta av ammoinumet.
        Fördelen med burktesten är ju att du ser hur mycket vattnet kommer att grumlas/färgas

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Det där såg ut att vara en väldigt fet jord med en massa tillsatser?

          Såjord tror jag är bland det fetaste man kan hitta. Det är väl snarare kaktusjord och annat näringsfattigt man ska leta efter om man vill ha snålt med ammonium/fosfat.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Det står lätt gödslad eller liknande på pösen, men när man läste innehållet så blev man lite fundersam ja.
            Å andra sidan tänkte jag inte ha några mängder jord så säg att näringsvärdena i karet skulle bli det som står på påsen delat i kanske 100 eller 200.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #7
              tror ine det är ngn fara med den mängd NH4 som är i tror att de första två tre veckorna så får du nog låta bli fisk i karet men fram tills dessa så har nog växter skjutit i höjden och bredden.
              Nu säger jag detta utifrån vad tex Tropicas Plantnäring + innehåller och då det innehåller mindre mängder NH4 med så är nog det en överskattad rädsla då det är en bra näring som fungerar, dock är ju priset lite högt men ändå, de fungerar
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #8
                tror ine det är ngn fara med den mängd NH4 som är i tror att de första två tre veckorna så får du nog låta bli fisk i karet men fram tills dessa så har nog växter skjutit i höjden och bredden.
                Tänker mer på NH4 som duktig algtigger än fiskdödare...
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Det är ganska fränt att kvävet i Tropica+ är i ammoniumform - det betyder att man kan använda vanlig Blomstra köpt på mataffären istället för Tropica+ =)
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Det sägs ju att ingen kommer i håg en fegis

                    Funderar på att lägga kanske 2l av denna jord under gruset nu när jag ska till att flytta karet (450l)

                    Är det så lite att det inte gör varken till eller från, eller blir det algsoppa?
                    Det var ju det där med fegisar... :P
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • peter_m_jonsson
                      • April 2006
                      • 451

                      #11
                      I en studie från lantbruksuniversitetet använde dom en cementblandare för att vädra ur ammonium/ammoniak. Det tog fem minuter att vädra ut det värsta, så det är bara att ta fram spaden och vända om du inte råkar sitta på en sjysst cementblandare eller kan vädra det utspritt över natten.

                      Jag tror att 2l är för lite. Två - tre centimeter över hela botten
                      brukar vara rekommenderat för att få alla dom nyttiga reaktionerna som hjälper växterna. Jag tror fisken kommer tacka dig, och växterna med.

                      Känner du dig osäker på köpejorden så kan du ju leta reda på någon avsides äng där du kan gräva upp topplagret. Jag vill minnas att det är de översta 15-20 cm man ska ta. Undvik jord nära vägar eller åkrar bara så slipper du gödsel och miljögifter.

                      Kommentar

                      • peterhaack
                        • November 2004
                        • 1752

                        #12
                        Vi minns dig Heeke var så säker haha

                        se till att få ner massor av plantor som kan tugga amonium med..

                        Deffen är där inte högre NH4 förhållanden i blomstra än vad de har i P+ tror du N i P+ är ju NH4 hälften mot alla N

                        Södra Århults (här hemma) har en helt ogödslad sort vet dock inte vad den har i andra värden men det bör man kunna ta reda på.
                        Sorry såg nu att det var en torv sort...
                        Senast redigerad av peterhaack; 30 January 2007, 11:57.
                        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
                          I en studie från lantbruksuniversitetet använde dom en cementblandare för att vädra ur ammonium/ammoniak. Det tog fem minuter att vädra ut det värsta, så det är bara att ta fram spaden och vända om du inte råkar sitta på en sjysst cementblandare eller kan vädra det utspritt över natten.

                          Jag tror att 2l är för lite. Två - tre centimeter över hela botten
                          brukar vara rekommenderat för att få alla dom nyttiga reaktionerna som hjälper växterna. Jag tror fisken kommer tacka dig, och växterna med.

                          Känner du dig osäker på köpejorden så kan du ju leta reda på någon avsides äng där du kan gräva upp topplagret. Jag vill minnas att det är de översta 15-20 cm man ska ta. Undvik jord nära vägar eller åkrar bara så slipper du gödsel och miljögifter.
                          Nej några cm jord blir det inte. jag tänkte ta lite bara och se om det hjälper något (ska inte bli något low-tech), så cementblandare och spade kan vi nog hoppa, blir sked isf

                          Vad det gäller jorden så är du mer än valkommen att gräva upp lite jord på någon äng i närheten. Jag tänker då inte gå ut och gräva upp jord under 2dm snö iaf
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            När börjar vi snacka NH4 som alg triggare, vad snackar vi för nivåer då? Är det så lågt som ett par tre mg/l?

                            Säg att hälften av det totala kvävet (1300mg/l) är NH4 och att jag använder 2l till 450l, då skulle det bli knappt 3mg/l (Inte helt sant eftersom totala kvävet just bara är kvävet och inga molekyler, men jag hamnar nog ungefär rätt i min uppskattning iaf.)
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • peterhaack
                              • November 2004
                              • 1752

                              #15
                              Ursprungligen postat av heeke
                              När börjar vi snacka NH4 som alg triggare, vad snackar vi för nivåer då? Är det så lågt som ett par tre mg/l?

                              Säg att hälften av det totala kvävet (1300mg/l) är NH4 och att jag använder 2l till 450l, då skulle det bli knappt 3mg/l (Inte helt sant eftersom totala kvävet just bara är kvävet och inga molekyler, men jag hamnar nog ungefär rätt i min uppskattning iaf.)
                              Jo och nog lägre än så då det är totala kvävet, nu vet vi inte förhålandet men P+ Innehåll i gram/liter: 3g per liter och ges 10/100 så om vi säger att förhållandet är 1/1 för din så jord så är det 1.5mg per liter så en spik e möjlig men med massor av växter ger detta nog bara en kick
                              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...