Kan man få bort alger genom att...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    Kan man få bort alger genom att...

    Jo, jag undrar om jag kan "rädda" mina anubias nana genom att flytta dem till ett algfritt kar med god balans?
    Kommer algerna att gå tillbaka och försvinna då eller kommer jag att "smitta" växterna i det andra karet?
    Eller ska jag behålla dem i karet som har haft lite obalans och en massa alger och hoppas att de försvinner ändå?
    Nu har algerna visserligen lugnat sig lite, men det blir fortfarande lite mer hela tiden.... det kan ju ta ett tag innan de tappar sugen... det känns som om nanan blir totalförstörd...

    Så här ser det ut på 40% av anubiasens blad:
    Klicka på bilden för större version

Namn: anubias+alg.jpg
Visningar: 2
Storlek: 387,9 KB
ID: 2175946
  • Intercepter
    • January 2006
    • 962

    #2
    finns lite olika sätt ,man kan pröva mörklägga karet helt en tid och det finns olika medel i akvarieaffärerna mot alger

    Kommentar

    • *Ulrica*
      • June 2006
      • 682

      #3
      Ursprungligen postat av Intercepter
      finns lite olika sätt ,man kan pröva mörklägga karet helt en tid och det finns olika medel i akvarieaffärerna mot alger
      Jodå, jag har fått massor av råd hur jag ska återställa balansen i karet efter min elavbrottskrasch.
      Men nu gällde frågan bara flytt av växter som metod, och särskilt då anubias som växter så långsamt. Man ansar ju liksom inte helt enkelt bort de angripna bladen utan att halva plantan försvinner och så får man vänta ett halvår innan den har vuxit ut igen...

      Kommentar

      • Fjärilsciklid
        • June 2006
        • 252

        #4
        (Noterade bara att du har bytt namn från Mamma och Simon till Ulrika. Hur gör man för att byta??)

        Kommentar

        • *Ulrica*
          • June 2006
          • 682

          #5
          Ursprungligen postat av Black mollyn
          Hur gör man för att byta??
          Man mailar Christian (admin) så fixar han det!

          Kommentar

          • Fjärilsciklid
            • June 2006
            • 252

            #6
            Oki dåså! Jag valde mitt namn innan jag skaffade fiskar och nu känns det fel när jag aldrig haft nån black molly och kommer inte skaffa nån heller... trodde inte de gick att ändra! Tack för svar.. ska fundera ut något som passar mig bättre! =)

            Hoppas försövrigt att det går bra med dina fiskar!! =)

            Kommentar

            • Graj
              • December 2005
              • 26

              #7
              Prova att odla den ovanför vattenytan i fuktig luft. Det brukar väll funka med anubias?

              Kommentar

              • Intercepter
                • January 2006
                • 962

                #8
                jag har lyckats att skrubba bladen försiktigt så det lossnar men inte alltid det går ,använde den mjuka sidan på en sån där färgad disksvamp

                Kommentar

                • Intercepter
                  • January 2006
                  • 962

                  #9
                  håll i bladet så det inte går sönder

                  Kommentar

                  • smurfmats
                    • February 2003
                    • 3538

                    #10
                    Ursprungligen postat av Graj
                    Prova att odla den ovanför vattenytan i fuktig luft. Det brukar väll funka med anubias?
                    japp, när mina anubias eller javaormbunkar får alger på sig planterar jag ner dem i terrariet, det klarar inte algerna av, muhahaha!
                    tråden om fjärilars lek!

                    Kommentar

                    • *Ulrica*
                      • June 2006
                      • 682

                      #11
                      Ursprungligen postat av smurfmats
                      japp, när mina anubias eller javaormbunkar får alger på sig planterar jag ner dem i terrariet, det klarar inte algerna av, muhahaha!
                      he he heeeee.... smart idé! Ska genast anlägga en liten våtmarkskupa för anubiasen...

                      Kommentar

                      • jackson
                        • September 2003
                        • 1242

                        #12
                        Hmm, smart metod! Måste prova vid tillfälle. Hoppas att jag slipper prova
                        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Testa att köpa väteperoxid på apoteket och hur du gör kan du läsa här:

                          Det funkar, jag har testat!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • *Ulrica*
                            • June 2006
                            • 682

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Testa att köpa väteperoxid på apoteket och hur du gör kan du läsa här:

                            Det funkar, jag har testat!
                            Är det meningen att man ska spruta på väteperoxiden på bladen medan de är kvar i karet? Det verkar ju finnas lite risker för fiskar och växter... Vore det inte bättre att behandla i en separat bytta?

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Ja, vill du plocka upp växterna så är det nog det bästa, men det funkade att göra det direkt i karet. Jag använde en spruta som man får på apoteket till medicin för att dosera med.
                              Restprodukten är vatten och syre om jag inte minns fel. Kolla inlägg #11 i länken så ser du farorna mot fisk.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...