Bra algätande mal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse Lundin
    • November 2006
    • 7

    Bra algätande mal

    Har just startat upp ett 930-liters malawiakvarium och funderar nu på lämpliga algätande malar. Finns det sådana?
    De flesta brukar ju snart upptäcka att fodret som "husse" bistår med både är godare och mer lättfångat än algerna.

    Tacksam för svar. Du kanske har några till salu?
    Jag bor i Stockolmsomrädet

    Lasse Lundin
  • alcar
    • April 2005
    • 1398

    #2
    gepiceps anisistrus pleco du har ju soppas stort kar så du kan välja vilken l mal du vill
    mvh alexander
    min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

    Kommentar

    • Thomas&Anna
      • January 2006
      • 1030

      #3
      Gibbiceps är ingen vidare algätare tycker jag måste det vara en mal så är ancistrus ganska bra annars finns det Siamesisk algätare.

      Thomas
      Thomas & Anna

      www.annaothomas.com

      Kommentar

      • Kockfrallan
        • March 2005
        • 462

        #4
        pittbull pleco röstar jag för.
        450L
        5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
        1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
        1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

        Kommentar

        • bubbis
          • February 2003
          • 425

          #5
          Fick lämna tillbaka min ancistrus till affären. Den käkade upp algerna mycket effektivt, men den satte i sig mina svärdplantor. Den verkade dock inte bry sig så mycket om jättevallisnera och anubias. Nu har jag ett gäng siamensis och ottocinclus, som funkar hyffsat.

          Men om du ska ha malawi så har du kanske inte så mycket växter, och om du har några så blir det kanske jättevallisneria och anubias. Min erfarenhet är att ancistrus är bra algätare.

          Kommentar

          • Hans.Lindaker
            • April 2006
            • 1837

            #6
            Håller med kockfrallan Du har så pass stort kar så du kan med lätthet ha 10-15 stycken!

            /Hans
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #7
              Det är sällan (aldrig?) ancistrus som äter hål på växtblad, som exempelvis svärdsplantor. Det brukar vara näringsbrist som ger upphov till dessa. Speciellt på svärdsplantorna som kräver och "käkar" mycket näring.

              Bra algätare: C. japonica (räka), Siamensisk algätare (speciellt som små, men även som vuxna), Vanlig ancistrus samt vanliga levandefödande tandkarpar. Men ingen av dessa är ju malawi-fiskar. Men det finns väl malawi-ciklider som är specialliserade på växter/alger?

              Flesta sugmalar är dåliga algätare. Vill hellre ha en animalisk (insekter, fiskar, maskar) kost, om de får.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Små ancistrus rensar karen rena, dock kan det ju vara lite knepigt att hålla dem med malawis eftersom de kanske blir uppätna om du har större arter. Gibbis är totalt värdelösa. Har haft flertalet och alla var lika lata. Det verkar som att när sugmalarna blir större föredrar de att knapra algpiller eller annat foder. Men som det nämnts innan sär äter de inte bara alger utan även köttigt foder. Räkor skulle inte jag rekomendera eftersom malawis älskar att äta upp dem, även om de är lite större. De vänder runt dem på rygg och äter upp dem från magen där skalet är mjukt. Kinesisk/siamesisk algätare är åxå effektiva. Siamesen främst på toffsalger. Men likaså här kan de ju slinka ner i magen på en störra malawi.

                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                Arbetssätt...