Co2, äntligen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Richard.R
    • December 2006
    • 1872

    Co2, äntligen

    Satte ihop min lilla mäskanläggning igår. Nu till receptet, har hittat så många olika recept på mäsk och vet inte vilket jag ska ta. Har tänkt ha det till 128 liters kar. Har torrjäst, vatten, mjölkpulver(läst att det förlänger jäsningen) och socker här hemma. Kan nån ge ett bra recept på mäsk? Men vad använder man bakpulver till?
    396L SA biotop
    128L SA biotop
    54L SA biotop
    54L SA biotop
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

    #2
    Bakpulvret använder du till att starta jäsningen snabbare, eller rättare sagt, Co2 produktionen startar snabbare genom att du får en reaktion på bakpulvert direkt.
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

    Kommentar

    • Richard.R
      • December 2006
      • 1872

      #3
      Är det här ett bra recept?
      1 l vatten
      1 dl socker
      1 krm torrjäst
      1 krm bakpulver
      1 tsk torrmjölk
      396L SA biotop
      128L SA biotop
      54L SA biotop
      54L SA biotop

      Kommentar

      • Pannecke
        • January 2005
        • 1325

        #4
        Det kan det vara, tycker det låter lite lite med 1dl socker, men det kan funka. Du får testa...

        Här har du en variant med gelatin.

        Blanda 2.5 msk gelatinpulver med 1 dl vatten och 3-4 dl socker. Värm sedan upp detta så att allt gelatin löser sig. Häll sedan ner lösningen i petflaskan och ställ ut/i kylen i 24 timmar.
        Ta sedan ut flaskan och värm den till rumstemp och häll sedan på en blandning med 1 dl 40 gradigt vatten med en påse torrjäst i (50 g) ovanpå gelatinlösningen. Sätt sedan ihop systemet enligt akvarieguiden.

        Själv körde jag med 5dl vatten, 2dl socker och 25gram jäst, när jag körde CO2 med mäsk.
        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

        Kommentar

        • Richard.R
          • December 2006
          • 1872

          #5
          aha e de du. såg på hemsidan din på en sån där reaktor eller va de heter och tänkte bygga en själv :P
          396L SA biotop
          128L SA biotop
          54L SA biotop
          54L SA biotop

          Kommentar

          • gudsson
            • July 2006
            • 342

            #6
            Jag höftar bara ihop min mäskblandning. Tycker det funkar bra. Jag föredrar att ha lite mindre socker för att slippa stormjäsningskaos. Sen kan man ju fylla på socker efterhand.
            375 L sydamerikaliknande
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

            Kommentar

            • sad_ant
              • November 2006
              • 84

              #7
              låter som lite lite bakpulver, torrmjölk luktar proteinpulver skall vara bättre...
              1-2dl socker, tror inte du får så mycket mer jäsning av 2dl utan slösar mest socker.
              bakpulvret har man väll i för att ge vattnet mer buffer så att ph inte sänks (vilket jästen inte gillar)

              Kommentar

              • UffeS
                • January 2007
                • 59

                #8
                Här ett hyfsat recept som puttrar i en månad:

                2 krm torrjäst
                2 tsk matsoda
                2 dl socker
                8 dl varmt vatten

                Lägg i alla torrämnen i en 1,5 läsk flaska, häll varmt (varmare än milt) vatten på och skaka om tills sockret löst sig.
                Ifall inte mäsk blandningen börjar puttra inom 30min, lägg till 1-2 krm torrjäst, då borde den nog starta. Ställ flaskan på ett varmt ställe.
                Senast redigerad av UffeS; 28 January 2007, 08:16.
                Mina sydamerikanska vänner: 4 x Mikrogeophagus altispinosa, 3 x Geophagus steindachneri, 2 x Thorichthys meeki, 2 x Otocinclus affinis, 1 x Ancistrus sp.

                Kommentar

                • sad_ant
                  • November 2006
                  • 84

                  #9
                  jag håller fast vid att värme är överskattat, det går bra med kallvatten gärna akvarievatten, den kommer inte starta på 30minuter men det räcker gott och man får ett bättre resultat i långa loppet...
                  10% socker har jag läst är max vad jästen kan jäsa, för vid över 10% alkohol dör jästen ändå....
                  kör man med 10% socker akvarievatten och proteinpulver i så överlever jästkulturen och då kan man spara en slatt i botten när man gör ny mäsk så har man redan en jästkultur och slipper torrjäst (+ att man får en bättre jästkultur)

                  Kommentar

                  • jackson
                    • September 2003
                    • 1242

                    #10
                    Jästen behöver socker och protein för att överleva en längre tid. Med proteinet blir det dessutom en mer långdragen jäsning istf en kort men intensiv jäsning (Teorin: När jästen svälter ihjäl, figörs alla ensymer som jäser sockret samtidigt). Torrmjölk fungerar, men kan lukta lite konstigt. Proteinpulver från hälsokost eller kroppsbyggarbutiker fungerar. Ta gammalt billigt bara. Fråga och förklara vad det skall vara till så brukar de leta from något som stått för länge.

                    Vattnet skall vara fingerljummet, som det står i bakningsrecepten. Torrjäst kan vara lite varmare, för att de skall ta åt sig vatten snabbare. Men för varmt vatten dödar jästen, och för kallt får man inte igång jäsningen som man skall.

                    Sedan är det bra att ha två jäsnignsbehållare samtidigt. Då kan man få en jämnare tillförsel av CO2. Exempelvis nystart av jäsningen varannan vecka i var och en av behållarna, men att man startar om jäsningen varannan burk en gång i veckan (dvs burk 1, sedan burk 2 en vecka senare, sedan startas burk 1 om, veckan därpå bukr 2 etc).

                    Med protein i burken, så kan man starta om med bottensattsen utan ny jäst om man inte väntar för länge (så att spriten dödar jästen). Bara i med nytt socker, protein och vatten. Bottensatsen är full av jäst
                    Senast redigerad av jackson; 30 January 2007, 00:46.
                    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      När jag kört mjölkpulver har jag inte märkt någon lukt, mer än när man byter dunk då. Nu kör jag välling, mest för att det alltid finns hemma.
                      10% socker räcker, jag kör 5dl i 5l vatten som jäser i 3v så mer är bara slöseri. Startar alltid med kallare vatten än om det vore vanligt bak, ibland akvarievatten i bland från kranen 30 grader. Detta för att det inte ska jässa som tusan medans vattnet är varmt för att sedan avta.
                      Av samma anledning kör jag bara något krm jäst till 5l.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...