Lyckas med Cryptocoryne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • No Ak
    • December 2006
    • 108

    Lyckas med Cryptocoryne

    Hej alla ni som har lyckats med Cryptocoryne arter.

    kan ni skriva några rader om hur ni gjorde för att lyckas med era Cryptocoryne arter. vad jag förstår så gillar dem näringsrik botten, berätta vad ni använder och om förökning och blomning osv.

    H.
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #2
    ja brukar bara stoppa ner en lerkula i botten, tror det är jbl som tillverkar dom och mina cryptocoryne som ja har haft har alltid vart stora och fina
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • No Ak
      • December 2006
      • 108

      #3
      ja det är ju en välkänd vaiant men lite dyr i längden kanske om man skall odla dem. det går väl åt en hel del kulor med tiden.

      finns det ngn som har startat upp ett kar med blomjord?

      Kommentar

      • Glenn
        • April 2002
        • 3904

        #4
        Nja behövde lägga i en ny kula ungefär 1 gång om året om ens så ofta.
        Mvh /Glenn

        Min Zoon

        Kommentar

        • StefanA
          • March 2006
          • 124

          #5
          Är det wendti ni pratar om så kan de föröka sig i massor utan ansträngning. Bara ordinärt ljus och ge fan i att byta vatten mer än en gång i månaden.

          Kommentar

          • No Ak
            • December 2006
            • 108

            #6
            Ursprungligen postat av StefanA
            Är det wendti ni pratar om så kan de föröka sig i massor utan ansträngning. Bara ordinärt ljus och ge fan i att byta vatten mer än en gång i månaden.
            Har du bilder Stefan?

            H.

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Ursprungligen postat av No Ak
              Hej alla ni som har lyckats med Cryptocoryne arter.

              kan ni skriva några rader om hur ni gjorde för att lyckas med era Cryptocoryne arter. vad jag förstår så gillar dem näringsrik botten, berätta vad ni använder och om förökning och blomning osv.

              H.
              Här finns en del info om Crypts, iof mest i emerst form.


              För egen del så trivs dom och förökar sig utan problem med ren sand/grusbotten, PMDD gödning och CO2 via mäsk.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • peter_m_jonsson
                • April 2006
                • 451

                #8
                Mina växte som tokiga med lerkula i botten. Nu har jag jordbotten så det är ju ändå bättre.

                Kommentar

                • jackson
                  • September 2003
                  • 1242

                  #9
                  Inga problem.
                  De vill ha stabila förhållanden. Så vattenbyten skall göras lika hela tiden, även gödning. Ljuset skall hållas på samma styrka, inte för svagt etc. Då växer de bra.
                  Nör jag röjer ut växter som täcker mina, så kan det bli några blad som smälter bort. Men det kommer nya, så det brukar inte vara något problem.
                  De gillar heller inte att bli flyttade för ofta. Tänk även på att låga plantor blir högre när bladverket blir tätare. Så om de ser väldigt låga ut i krukan från butiken, räkna med att de blir minst det dubbla när de växt till sig och tätat till gruppen med flera nya plantor.

                  Och nej, jag tycker inte att lerkulor är någon bra idé. Alla växter, inklusive C. "äter" mest från bladen. Lerkulor blir bara skräpigt när man flyttar plantor. Och skräpet tenderar att flyta ut i sanden till omgivande plantor...

                  Dessutom brukar de innehålla mycket järn, som riskerar att ge trådalgodling. Jag vet, har provat med en lerbotten. Fungerade dåligt...
                  Senast redigerad av jackson; 30 January 2007, 01:34.
                  Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                  Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                  Kommentar

                  • No Ak
                    • December 2006
                    • 108

                    #10
                    Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
                    Mina växte som tokiga med lerkula i botten. Nu har jag jordbotten så det är ju ändå bättre.

                    hej peter m jonsson
                    kan du utveckla lite mera vad du har. så som CO2?, low tech? vilken typ av jord, näringsrik eller kaktusjord? sand uppe på jorden osv osv.

                    H.
                    Senast redigerad av No Ak; 30 January 2007, 21:45.

                    Kommentar

                    • bena
                      • April 2006
                      • 1245

                      #11
                      co2=koldioxid


                      lowtech. lågteknologi. teorin bygger på att man ska ha så lite tekniska saker som möjligt (pump, värmare etc).
                      många blandar ihop lowtech och walstad-modellen (walstad är lowtech, men lowtech är inte alltid walstad).
                      jord=näringsfattig jord utan gödsel (kaktusjord ska vara bra. kör med nått annat jag fick tag på via hornbach).
                      sand/grus uppe på jorden behövs ofta som tyngd för att fiskarna inte ska röra upp slamm.




                      *svordomar*
                      jag läste precis om ditt inlägg. du frågar ju inte om det jag skriver...
                      postar det ändå.

                      mina crypo växte innan jag över till jordbotten. ingen direkt skillnad efter att co2 och pmdd kom till heller. vet inte hur pass de tar upp näring via rötterna.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...