Hur annsa valliseneria?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenny*92
    • September 2006
    • 1919

    Hur annsa valliseneria?

    Hur annsar man best en vanlig valliseneria?
    "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

    Travian is The Shit

    Ha D Gött


    ///Mvh Kenny
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    #2
    Klipp av dom långa stråna i den längd du vill ha dom
    Vill du inte ha fler skott så klipper du helt enkelt av "roten" från den gamla plantan...

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

    Kommentar

    • Kenny*92
      • September 2006
      • 1919

      #3
      Okej den skjuter ju skott skcikar ut nya plantor kan man knipasa av dom åha dom som flytväxter ett tag tills dom växer till sig
      "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

      Travian is The Shit

      Ha D Gött


      ///Mvh Kenny

      Kommentar

      • Hans.Lindaker
        • April 2006
        • 1837

        #4
        Ingen aning om du kan ah dom flytande... Varför inte låta dom växa i gruset till dom växer till sig och sen klippa av dom?

        /Hans
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

        Kommentar

        • Kenny*92
          • September 2006
          • 1919

          #5
          Jag råkade fastna med en stickling så den råkades ryckas av tror du de är ngn fara?
          "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

          Travian is The Shit

          Ha D Gött


          ///Mvh Kenny

          Kommentar

          • Vic
            • November 2006
            • 1533

            #6
            ingen fara!
            Mvh Viktor


            Apistogramma för hela slanten!

            Kommentar

            • Hans.Lindaker
              • April 2006
              • 1837

              #7
              Nej det är ju et nytt skott så detär bara att plantera den igen

              /Hans
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

              Kommentar

              • Graj
                • December 2005
                • 26

                #8
                Det kanske bara är jag men jag tycker bladen blir fula om man klipper av dem. Vill jag ta av något blad tar jag alltid av dem vid roten. I övrigt plockar jag endast bort ev fula blad och gallrar ibland.

                Kommentar

                • qenzo
                  • February 2005
                  • 1747

                  #9
                  Jag klipper av dom även om jag tycker att det blir fult.
                  Anledningen till det är att de otroligt snabbt (ca 2 v) är så långa att de nästan inte släpper igenom ngt ljus.
                  Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                  Kommentar

                  • Graj
                    • December 2005
                    • 26

                    #10
                    För mig funkar "Vallesneria American Biawensis" (någonting) Utan att jag klipper dem i ett 60 cm högt akvarium. Iallfall för tillfället. Kanske kan det löna sig att testa olika arter.

                    Kommentar

                    • tulle89
                      • March 2006
                      • 1183

                      #11
                      ja det e verkligen en växt som växer den där vallisnarian!
                      På bara ngn vecka har min jättevallisnaria lagt sig över hela ytan o sträcker sig från kant till kant.Tycker dock det är ganska snyggt när den ligger o gungar vid ytan men det ska ju inte va för mkt heller.

                      Ngn som vet förrästen om skruvvallisnaria kan ändra sig helt plötsligt o bli jättevallisnaria istället? Har en bunt med bara skruv (jätten är en bra bit bort) där det helt plötligt bara börjat växa en jätte istället. Det ensamma bladet växer typ fubbel så snabbt som resten i bunten o e helt rak o typ dubbelt så tjockt. Lite kul o se varjefall

                      //MVH Tulle
                      Med Vänliga Hälsningar Tulle

                      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                      Kommentar

                      • saralund28
                        • February 2006
                        • 122

                        #12
                        Tänkte passa på att fråga vad jag gör för fel med min vallisenera...

                        Den skjuter mängder med nya skott, på den punkten växer den som bara sjutton!
                        Däremot växer den jättedåligt på höjden!
                        Är förvisso en mindre sort jag har som jag tror skulle vara runt 30 cm som "färdig" men mina är inte mer än kanske 10cm höga. Sprider sig snabbt som attans men blir inte höga!

                        Kommentar

                        • Graj
                          • December 2005
                          • 26

                          #13
                          Jag hade Vallisneria Spiralis för ett antal år sedan som betedde sig så där när de var kraftigt undergödda.

                          Kommentar

                          • bubbis
                            • February 2003
                            • 425

                            #14
                            Ursprungligen postat av saralund28
                            Tänkte passa på att fråga vad jag gör för fel med min vallisenera...

                            Den skjuter mängder med nya skott, på den punkten växer den som bara sjutton!
                            Däremot växer den jättedåligt på höjden!
                            Är förvisso en mindre sort jag har som jag tror skulle vara runt 30 cm som "färdig" men mina är inte mer än kanske 10cm höga. Sprider sig snabbt som attans men blir inte höga!
                            Tippar på att det är brist på näring och ljus. Har tidigare själv råkat ut för samma sak, när jag började göda sköt de i höjden.

                            Ett konstigt fenomen uppstod dock när jag började med CO2 och pmdd. Har många av svärdplantor i akvariet som växer som tusan, men vallisneriorna står nästan still i växten. Läste på någon tråd att vallisneriorna har svårt att tillgodogöra sig koldioxid och lätt blir utkonkurerade vid CO2 gödning.

                            Kommentar

                            • jackson
                              • September 2003
                              • 1242

                              #15
                              Tror jag inte. Men vallisnerior kan ta kol ur vattnets karbonater (märks vid flytande blad, som kan få ett hårt skal eller grus på ovansidan, som restprodukt). Det gör att de kan konkurera mot andra växter som har svårare med det, när det inte finns så mycket CO2. Mer CO2 gör att det blir jämnare mellan alla växterna.

                              Vallisneria kan skjuta långa skott under sanden...
                              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...