morgongödning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    morgongödning?

    Funderar på om man borde göda sina växter på morgonen? Det är ju när det finns ljus som växterna tar upp mest näring och då borde man ge dom det på morgonen. Så att de har hela dagen på sig att ta upp det.

    Visst skulle man kunna göda på kvällen (om man gör ett vattenbyte i mörker) och räkna med att näringsämnen finns kvar till morgonen. Men kemi i ett akvarium är komplicerat och ju kortare tid som kemikalierna har på sig att reagera, förändras, komplexbinda till annat desto större chans borde det vara att växterna tar upp gödningsämnena.

    Men hur funkar morgongödning med vattenbyte i mörker? Byter man vatten på kvällen utan att göda och sedan göder på morgonen blir det väldigt svajiga nivåer på näringsämnena. Det kanske gynnar alger?

    (Om någon vill diskutera vattenbyte i mörker enbart finns det en tråd för det.)
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    #2
    näringsämnena ska finnas tillgängliga dygnet runt 7 dagar i veckan, så det spelar nog inte direkt roll när du göder/byter vatten.
    men du bör nog göda när du byter vatten, även om det inte är ljus på direkt.

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Vilket tråkigt svar! Jag funderade på om det var bättre att göda på morgonen än på kvällen och det tror jag att det är.

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Jag tror frågat varit uppe tidigare och om jag inte missminner mig så sades det då att:
        Ja, det kan vara en fördel att göda strax innan ljuset går på, i alla fall då man kör med Co2. Fast egentligen har det inte så'n jättestor betydelse så länge alla näringsämnen finns tillgängliga när dom behövs

        Men jag kan minnas fel, så sök gärna i forumet!
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • bena
          • April 2006
          • 1245

          #5
          Ursprungligen postat av Krax
          Vilket tråkigt svar! Jag funderade på om det var bättre att göda på morgonen än på kvällen och det tror jag att det är.
          marginell skillnad skulle jag tro. men visst, lite bättre borde det vara att göda strax innan ljuset går på, men risken finns att akvariet är 'nollat' på gödning i några timmar.

          slänger in några clowner så kanske det blir roligare





          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            Ja det blev lite lite roligare med clowner. Jag tror i alla falla att det har ungefär lika stor/liten betydelse som tidpunkten på dagen för att byta vatten.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Ja de flesta rekommenderar att man göder på morgonen innan ljuset tänds, speciellt mikro/järn - på samma sätt vattenbyte när ljuset släcks.

              Om vanliga dödliga ser någon skillnad vettesjutton. Kanske om man har mikrogödning med svag kelatering typ Seachems gödningar som använder glukonat istället för EDTA, HEEDTA, DTPA osv.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                Tack Daniel, det var chelateringen jag tänkte på.

                Kommentar

                Arbetssätt...