Kiselalger och pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raur
    • November 2006
    • 186

    Kiselalger och pmdd

    Jag har ett relativt nystartat akvarium (varit igång en knapp månad) och har fått lite kiselalger.

    Jag använder PMDD i akvariet, kör en dos vid vattenbyte och en mitt i veckan, och växterna har under dessa få veckor ändå vuxit ganska rejält. Om jag skulle öka gödningen, skulle då algerna försvinna snabbare?

    Byter 30% vatten en gång per vecka, slamsuger inte bottnen och försöker mata sparsamt. Har tänt 10,5 timme per dag och kör med 2st 30w aquarelle.

    Nu till frågorna:
    1. finns det något jag kan göra för att få bort kiselalgerna snabbare?
    2. finns det något som jag överlag skulle kunna förbättra i mina akvarierutiner som jag har beskrivet?
    3. Har märkt att vissa växter fått små hål i vissa blad, vad för bristsjukdom kan detta vara och hur löser jag det?
    4. Vad gör de olika komponenterna i PMDD:et egetentligen?
    Vad betyder KH2PO4, KNO3 och NutriSI Mikro?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    1. finns det något jag kan göra för att få bort kiselalgerna snabbare?
    Ja, se till att hålla dosering, ljusmängd, vattenbyten osv så stabilt som möjligt. Så få förändringar som möjligt med andra ord. Gnugga bort det som går just innan vattenbytet.

    2 - Det mesta ser bra ut. Svårt att avgöra PMDD-mängd utan att se hur mycket växter du har. En del tycker att dom har mycket växter när det egentligen är ganska sparsamt och vice versa.

    3 - Kaliumbrist. Isåfall låter det som du kan öka hela PMDD-doseringen.

    4 - KH2PO4 ger växterna fosfor (P), KNO3 ger växterna kväve (N) och kalium (K) och NutriSi-mikro ger växterna spårämnen järn (Fe), koppar (Cu), zink (Zn), bor (Bo), molybden (Mo) och mangan (Mn).
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Raur
      • November 2006
      • 186

      #3
      Nu sparar jag ditt svar defdeac så jag slipper fråga vad ämnena i pmdd gör i fortsättningen tack för ett så snabbt och bra svar!

      Då kör jag på som jag gör nu fast istället för enkel dos PMDD vid vattenbyten kör jag dubbel och drar sen i en enkel dos mitt i veckan också. Låter det som om det kan hjälpa mot kaliumbristen?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ja det låter som en bra plan!
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Raur
          • November 2006
          • 186

          #5
          Då kör jag på det!

          Tack igen för all hjälp!

          Kommentar

          Arbetssätt...