Mkt järn i vattnet, problem med alger!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • grimman
    • January 2007
    • 2

    Mkt järn i vattnet, problem med alger!

    Hjälp, mitt akvarium en algmatta!!!
    Har egen djupborrad brunn med, enligt kemisk analys, så mycket järn att det kan bli problem för disk- och tvättmaskin etc.

    Har haft akvarium tidigare och då 175 l som fungerat ypperligt medan nuvarande 300 l (sötvatten) har varit oerhört svårt att få att fungera väl (det är 3 år gammalt). Vi har kollat div. parametrar och det som kvarstår och understryks av senaste försöken, att byta 50% av vattnet varannan vecka -med en otrolig tillväxt av alger som följd, är järnhalten som jag just inte kan göra så mkt åt...

    Det som kommer på växter inom 2-3 dagar är kortluddiga mörkgrön alger och på botten en mörkt neongrön matta. Vi har haft mörklagt i ett par dagar, kortat belysningstiden till max 12 h ger inte speciellt mkt mat planterat växter som ska ta upp mkt näring (som kvävs av alger istället ).

    Kan det lösas genom att man ger någon växtnäring och finns det då någon med mkt lite eller inget järn?!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    En massa snabbväxare och tillsats av KNO3+KH2PO4 borde balansera upp den fina tillgången på järn. Skulle funka bäst om du även kör CO2 och ett fullfjädrat växtakvarium.

    Om du vill köra växtakvarium utan CO2 så är det en jordbotten som gäller, och då slutar man göra vattenbyten vilket också löser problemet.

    Mycket järn i sig ska egentligen inte vara något större problem, om det inte kombineras med ett instabilt filter och mycket fisk och ammonium i brunnsvattnet.

    Vad säger analysen om ammoniumhalten? Det benämns NH4-N eller bara NH4. Vilket värde har järnhalten?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • grimman
      • January 2007
      • 2

      #3
      Ammoniumhalten låg på 0,01 mg/l och järnhalten 1,2 mg/l.

      Har försökt med en hel mängd snabbväxande växter men de växer inte alls

      Funderar på om jag kan ha för lite näring, så att det bara räcker till algerna men inte till växterna...
      Vi har inte så våldsamt många fiskar att det stör heller och de tester som vi har gjort på akvarievattnet visar inte något konstigt i övrigt.

      Hur får jag ner CO2 till vattnet?!
      Fast det lät ju lockande att slippa vattenbyten måste jag erkänna med tanke på att vi har 3 ungar att jonglera med förutom andra djur...
      Såg någonstans att man köper typ Krav-godkänd vanlig j..la plantjord, stämmer detta och blir det inte ruskigt "bösigt" i vattnet ett bra tag?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        blir det inte ruskigt "bösigt" i vattnet ett bra tag?
        Det gäller att ha en hel del växter, nästan så att fiskarna knappt kan röra sig (överdrivet). Jorden blir inte överdrivet jobbig när man rotar upp, det brukar vara hyffsat lätt fixat med ett litet vattenbyte.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        Arbetssätt...