Bilder på sk***n - vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #16
    Jag ser inga bilder, mysko!
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • *Ulrica*
      • June 2006
      • 682

      #17
      (från andra tråden
      Ursprungligen postat av peterhaack
      gödningen har varit svajig man får försöka hålla gödnings intevallerna jämna och stadiga, vid typ vattenbyten man kan tyvärr inte hälla på en gång och mycket, jämnt och stabilt är gödningens ao.
      Vattenbyte 25-40% fulldos 10ml gödning av varje sort till 100liter vatten oavsett tankens storlek

      250 liters akvarium skall då ha 25ml gödning efter vattenbyten.

      Det du får göra nu är att ta bort infekterade blad och byta vatten och ge gödning i det rätta mängderna. och försöka hålla det stadigt.

      Lycka till
      Ok, men detta är ju det lilla karet - 50 liter, så då är det 5ml som gäller.

      Hur vet man om det räcker med 1 dos i veckan=vid varje vattenbyte eller om man ska hälla i mer mellan vattenbytena? Kan man mäta hur mycket näring man har i vattnet? Hur snabbt förbrukas näringen?

      Jag tar bort de värst drabbade bladen också. Vattnet har jag bytt i fredags, 50% och så hällde jag i 5 ml av varje.

      Kommentar

      • *Ulrica*
        • June 2006
        • 682

        #18
        Ursprungligen postat av defdac
        Ammoniumspik får man när nitrifikationen får sig en törn, t ex att man överbelastar med för mycket matning, igenkläggat filter eller spolar filtermassan i kranvatten eller rotar runt i bottnen.
        Matningen har varit sparsam, filtret är ju ganska nytt men däremot så rengjorde min pv filtret "riktigt ordentligt i kranvatten" när det var strömavbrott 30 h förra helgen... ...jag var ju rädd för att få "döda bakterier" från filtret ut i akvariet men var själv inte här och kunde fixa med det själv....
        Så vi får hoppas att det var den grundliga rengöringen samt min något svajjiga gödning som har varit boven.

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #19
          Du kan kolla dina näringar med NO3 test det mäter nitrat, PO4 fosfat, Fe järn.

          Det kan vara att man behöver ge en extra dos mitt iveckan med men då utan vattenbyte, men det är växtmassan som styr det. hällre ha lite över i gödning än under för att alger kan växa på minimala näringsnivåer medan växter behöver lite mer.
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • *Ulrica*
            • June 2006
            • 682

            #20
            Ursprungligen postat av peterhaack
            Du kan kolla dina näringar med NO3 test det mäter nitrat, PO4 fosfat, Fe järn..
            Ok. Finns det riktvärden för hur mycket nitrat och fosfat som är bra för växterna? Järn ingår ju inte i PMDD (?) så det tillsätter jag ej, ännu.

            Då är alltså nitrat något som är bra och nitrit är dåligt? För nitrittest har jag ju.

            Ursprungligen postat av peterhaack
            Det kan vara att man behöver ge en extra dos mitt iveckan med men då utan vattenbyte, men det är växtmassan som styr det. hällre ha lite över i gödning än under för att alger kan växa på minimala näringsnivåer medan växter behöver lite mer.
            Men om alger kan växa på minimala nivåer då borde de stortrivas om det blir lagom för växterna??????
            Det borde betyda att det kanske inte var övergödning som var orsaken till detta algproblem jag fick nu?

            Kommentar

            • *Ulrica*
              • June 2006
              • 682

              #21
              Ursprungligen postat av peterhaack
              Det kan vara att man behöver ge en extra dos mitt iveckan med men då utan vattenbyte, men det är växtmassan som styr det.
              Växtmassan styr. Ok. Här är en bild på växtmassan (50 l):
              Klicka på bilden för större version

Namn: växtmassa.jpg
Visningar: 1
Storlek: 133,7 KB
ID: 2094531
              Motsvarar denna växtmassa 1 eller 2 doser per vecka tror ni?

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #22
                Järn ingår i Pmdd det är det bruna som du blandar med cirtonsyra och dest vatten =O)

                E tillgången god på näring för växterna använder de så mycket de kan och alger konsumerar inte dem( jo säkert lite men inte så mycket så de freaks out) däremot om nivåerna blir låga så tillgodoser sig inte växterna detta utan börjar gå på sparlåga för att inte dö ut, och algerna tar över på de låga värdena.

                här e ngra vanliga men som sagt det är lite hur din växt massa ser ut och dina brist symptomer

                Järn (Fe): 0,10
                Kalium (K): 20,0
                Magnesium (Mg): 5,0
                Nitrat (NO3): 7,0
                Fosfat (PO4): 0,50
                Kalcium (Ca): 20,0
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #23
                  Ursprungligen postat av Mamma_och_Simon
                  Växtmassan styr. Ok. Här är en bild på växtmassan (50 l):
                  [ATTACH]4885[/ATTACH]
                  Motsvarar denna växtmassa 1 eller 2 doser per vecka tror ni?
                  En extra dos mitt i veckan skulle inte skada där du har en del snabb växande som behöver lite näring =O)

                  Dock om man får för mycket NO3 nitrat så är det inte så bra man kan då i stället ge K via K2SO4 vilket tyvärr inte ingår i standrad sortimentet PMDD(men det är på g)
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • *Ulrica*
                    • June 2006
                    • 682

                    #24
                    Oj, vilken massa saker jag lärde mej nu!

                    Får se om jag lyckas tillämpa dem också...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...