Algbildning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Audion
    • December 2006
    • 205

    Algbildning

    Har återigen fått en massa "Mossa) på akvarieglaset (Baksidan)
    Vad är det som gör att jag får det?
    Skriver en ny tråd medans jag går igenom sök funktionen ifall någon är snabbare på att svara än jag på att söka
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

    #2
    Har fått något liknande...

    Ursprungligen postat av Audion
    Har återigen fått en massa "Mossa) på akvarieglaset (Baksidan)
    Vad är det som gör att jag får det?
    Skriver en ny tråd medans jag går igenom sök funktionen ifall någon är snabbare på att svara än jag på att söka
    Tror jag gett för mycket mat

    Kommentar

    • Audion
      • December 2006
      • 205

      #3
      Ursprungligen postat av Malinitzi
      Tror jag gett för mycket mat
      Tror du? Hmm... Har använt en ny mat som de inte gillat lika mycket så de kanske ätit upp den då ;( Men jag tycker inte att de fått speciellt mycket... Men men. Men det e en massa klägg på bakre glaset och på några av bladen på växterna.. Får skrapa av det och se om det räcker då

      Kommentar

      • Malinitzi
        • December 2006
        • 2088

        #4
        Letat på Zoopet!

        Ursprungligen postat av Audion
        Tror du? Hmm... Har använt en ny mat som de inte gillat lika mycket så de kanske ätit upp den då ;( Men jag tycker inte att de fått speciellt mycket... Men men. Men det e en massa klägg på bakre glaset och på några av bladen på växterna.. Får skrapa av det och se om det räcker då
        Letade på Zoopet och hittade "Allt om alger" där det stod att ALGER ÄR INDIKATORER PÅ BRISTANDE VATTENSKÖTSEL! Så nu vet vi det, alltid något att ta sig igenom....

        Kommentar

        • Audion
          • December 2006
          • 205

          #5
          Ursprungligen postat av Malinitzi
          Letade på Zoopet och hittade "Allt om alger" där det stod att ALGER ÄR INDIKATORER PÅ BRISTANDE VATTENSKÖTSEL! Så nu vet vi det, alltid något att ta sig igenom....
          Hmmm. Låter ju dumt. Byter ju 1/3 vatten i veckan och tillsätter AQUATAN VATTENBEREDARE varje gång...hmm... Men jag hade en sväng av 0.5 i Nitrit som jag har bråkat med. men har inte kolla vattnet de senaste 2 dagarna. Men det sa ju bara poff så var hela glasväggen fylld på mindre än ett dygn

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Övergödning-underväxt...

            Är det inte något sånt också... Om man har snabbväxande växter som trivs och som tar all näring i karet så blir det inte mycket alger...
            Om man har matat för mycket och så...
            Eller om man har för mycket belysning...

            Om man har nitrit så blir det iaf äckliga, slemiga och bruna kiselalger, inte gröna...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Malinitzi
              • December 2006
              • 2088

              #7
              Bytt nyss!

              Ursprungligen postat av Audion
              Hmmm. Låter ju dumt. Byter ju 1/3 vatten i veckan och tillsätter AQUATAN VATTENBEREDARE varje gång...hmm... Men jag hade en sväng av 0.5 i Nitrit som jag har bråkat med. men har inte kolla vattnet de senaste 2 dagarna. Men det sa ju bara poff så var hela glasväggen fylld på mindre än ett dygn
              Har nyss bytt ut 30% av akvarievattnet, 54 liters. Det var verkligen tefärgat vatten. Men den färgen kommer från min afrikanska Mopanirot. Kan inte klaga på alginvasion direkt. Litet på bakrutan bara. Hade i 5 ml vardera av aqutan och nitrivec. Kunde kanske varit utan det men har kvar av köpet.
              Vet inte vad som orsakar dina alger men läs Zoopets "Allt om alger" så kanske du kommer fram till något?

              Kommentar

              • Audion
                • December 2006
                • 205

                #8
                Ursprungligen postat av Malinitzi
                Har nyss bytt ut 30% av akvarievattnet, 54 liters. Det var verkligen tefärgat vatten. Men den färgen kommer från min afrikanska Mopanirot. Kan inte klaga på alginvasion direkt. Litet på bakrutan bara. Hade i 5 ml vardera av aqutan och nitrivec. Kunde kanske varit utan det men har kvar av köpet.
                Vet inte vad som orsakar dina alger men läs Zoopets "Allt om alger" så kanske du kommer fram till något?
                Hade lite tur på en tråd jag läste alldeles nyss där det stod om Nitrit.Där förklarades det att man kan få bruna äckliga alger av hög Nitrit så jag antar att jag inte besegrat Nitriten ännu men jag kämpar på och ska låta fiskarna gå på diet nu och se om det hjälper till ifall att det e så att jag matar för rikligt men alla fiskar verkar ju vara pigga och äter ju friskt på Gurk skivorna som flyter där i

                Kommentar

                • Hans.Lindaker
                  • April 2006
                  • 1837

                  #9
                  Gissar på att ditt kar är nystartat audion Då brukar det ha en tendens att komma bruna äckliga alger krypande som försvinner när akvariet kommer i balans, brukar ta nån vecka så är dom borta.

                  /Hans
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                  Kommentar

                  • Audion
                    • December 2006
                    • 205

                    #10
                    Ursprungligen postat av battalionP
                    Gissar på att ditt kar är nystartat audion Då brukar det ha en tendens att komma bruna äckliga alger krypande som försvinner när akvariet kommer i balans, brukar ta nån vecka så är dom borta.

                    /Hans
                    Jag bytte till sand i botten för några veckor sen så det e ju ganska nystartat. men jag tog bort äcklet idag så man får se om det kommer tillbaka snart

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Alger och växter kan inte ta upp nitrit, men har man nitrit så tyder det på att man även har (haft) ammonium vilket triggar de flesta alger. Bruna alger (kiselalger) är en av de alger som klarar lägst näringsnivåer och därmed det enda som kan överleva ett nystartat akvarium.

                      Om man har snabbväxande växter som trivs och som tar all näring i karet så blir det inte mycket alger...
                      Alger klarar långt lägre näringsnivåer än växter, så det är inte med hjälp av näringskonkurrens växterna konkurrerar ut alger. Det är snarare så att man ofta har alger därför att näringsnivåerna är för låga, speciellt när man har växter.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...